وزن کشی در خیابان های بغداد/چرا کفن‌پوشان مقتدی‌صدر به خیابان‌ها آمدند؟

رسانه‌های نزدیک به جریان صدر در عراق، مدعی حضور دو و نیم میلیون طرفدار صدر در خیابان‌های شهرک صدر بغداد شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه شرق؛ روز جمعه ۲۴ تیرماه رسانه‌های نزدیک به جریان صدر در عراق، مدعی حضور دو و نیم میلیون طرفدار صدر در خیابان‌های شهرک صدر بغداد شدند.

مقتدی صدر اواسط هفته گذشته از طرفدارانش خواسته بود تا برای شرکت در نمازجمعه، حاضر شوند. او از این نماز با عنوان «نماز وحدت» یاد کرد. همین فراخوان باعث شد تا به گزارش خبرنگاران مستقل، هزاران نفر سجاده دست بگیرند و زیر آفتاب تند بغداد، دعوت خود روحانی عراقی را قبول‌کنند. بسیاری از این افراد، از شهرهای جنوبی عراق آمده بودند.

مشکل صدر چیست؟

در شرق بغداد و در خیابان الفلاح، شهرک صدر قرار گرفته که طرفداران مقتدی صدر در آنجا اقامت دارند. این ناحیه قبلا صدامیه نام داشت. اما بعد از سقوط صدام حسین، به اسم پدر مقتدی‌صدر، مردی که به دست رژیم قبلی کشته شده بود، تغییر پیدا کرد.

آبان ماه سال گذشته نیروهای سیاسی صدر در انتخابات پارلمانی ۷۳ کرسی را به دست آوردند و بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس را ساختند. اما این تعداد برای تعیین نخست‌وزیری کافی نبود. از سوی دیگر از همان ابتدا هم معلوم بود که مقتدی‌صدر به عنوان یک روحانی نمی‌تواند نخست‌وزیر عراق باشد و تنها می‌تواند مانند همه این سال‌ها نیروهایش را از پشت پرده حمایت کند.

صدری‌ها وقتی از ایجاد اکثریت مطلق در پارلمان عراق ناامید شدند، از نمایندگی مجلس انصراف دادند. این اتفاق بحران سیاسی در عراق را شدت بیشتری بخشید. خود صدر هم اعلام کرده بود که از روند سیاسی کنونی کنار می‌کشد تا همدست سیاستمداران«فاسد» نباشد. اما این پایان راه نبود.

یک فایل صوتی عجیب

مقتدی‌صدر خود را در جنگ با نوری‌المالکی از یک سو و نیروهای حشدالشعبی از سوی دیگر می‌بیند. با خروج نیروهای نزدیک به جریان صدر از پارلمان حالا اکثریت در دست نزدیکان المالکی است. اخیرا فایل صوتی منتشر شد که نخست‌وزیر پیشین عراق، درآن جریان صدر را به ترور فرماندهان جنبش عصائب اهل حق به رهبری قیس خزعلی متهم می‎کرد. چند روز قبل المالکی با رد این ادعاها، بار دیگر دست دوستی خود را به سمت مقتدی‌صدر دراز کرد.

در حالی که تعدادی از طرفداران صدر، تصاویر خود را در شبکه‌های اجتماعی با سلاحی در دست منتشر کرده بودند و شاخه نظامی گروه صدر، امنیت نمازجمعه را برقرار کرده بود، رهبر این جریان خواستار جمع‌آوری سلاح‌های بی‌ضابطه شده است. ظاهرا اشاره او به حشدالشعبی است.

صدر می‌خواهد خودش را ثابت کند

نماز جمعه اخیر که به دستور مقتدی صدر برگزار شد، مناسبت ویژه‌ای هم داشت. پدر صدر، نخستین کسی بود که پس از دهه‌ها در عراق، نمازجمعه‌ای در سال ۱۹۹۸ برگزار کرد. جمعه ۲۴ خردادماه، بیست و سومین سالگرد این واقعه بود که مقتدی‌صدر از آن برای پیشبرد اهداف سیاسی و خط و نشان کشیدن برای دیگر گروه‌ها استفاده کرد.

مقتدی‌صدر معتقد است که می‌تواند به آسانی طرفدارانش را کفن‌پوش به خیابان‌های بغداد بیاورد. در حال حاضر بحران سیاسی در عراق با شدت بالایی در جریان است و قطعی برق و گرمای فراوان، باعث شده تا بسیاری از امکان یک جرقه که منجر به ناآرامی‌های خونین در این کشور شوند، نگران بوده و صدر را به‌دلیل آوردن متحدانش به خیابان سرزنش کنند.

۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
کد خبر: 30623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha