مقتدی صدر از سیاست کناره‌گیری کرد

​​​​​​​ رهبر جریان صدر در اقدامی غیرمنتظره کناره‌گیری قطعی خود را از فعالیت‌های سیاسی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از شفق نیوز، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد به صورت دائم از فعالیت سیاسی کناره‌گیری کرده است.

وی همچنین از بستن تمامی دفاتر و نهادهای وابسته به جریان صدر خبر داد با این حال موسسه مرقد شریف (شهید صدر)، نهاد فرهنگی شهید صدر و موزه شهید صدر را مستثنا کرده است.

این اقدام صدر در واکنش به صدور بیانیه آیت‌الله سید کاظم حائری، از مراجع تقلید برای کناره گیری از مرجعیت صورت گرفت.

حائری در متن این بیانیه علت کناره‌گیری خود را بیماری، ضعف جسمانی و کهولت عنوان کردند.

صدر ابراز عقیده کرده که اعلام کناره‌گیری آیت‌الله حائری و بیانیه او به اراده خود وی نبوده و افزوده است: "بسیاری از جمله آقای حائری فکر می‌کنند که این رهبری به لطف یا دستور آنان به دست آمده است در حالی که این به لطف خداوند و فیض پدرمان بوده است. علی‌رغم کناره گیری ایشان، اما نجف اشرف مقر اصلی مرجعیت دینی بوده و همچنان باقی خواهد ماند."

آیت‌الله محمد صادق صدر (پدر مقتدی صدر) قبل از شهادتش مقلدینش را پیروی از آیت‌الله العظمی شیخ کاظم حائری فراخوانده بود.

مقتدی صدر عنوان داشته هدفش از فعالیت سیاسی در عراق، اصلاح انحراف از مسیر نیروهای سیاسی شیعه بوده‌ و می‌خواسته آنان را "به ملتشان نزدیک کند".

صدر هم‌چنین افزوده است که همگان را از تعهداتشان معاف کرده و "اگر فوت کردم یا کشته شدم برای من فاتحه بخوانید."

دفتر مقتدی صدر در نجف نیز پس از اعلام کناره گیری وی در بیانیه‌ای در این باره نوشت: تصمیم گرفته شد که از این پس هرگونه مداخله در امور سیاسی، دولتی و رسانه‌ای به نام جریان صدر و همچنین استفاده از هر ابزار رسانه‌ای و در رأس آنها شبکه‌های اجتماعی به نام این جریان ممنوع باشد.

در این بیانیه آمده است: همچنین هرگونه شعار سیاسی به نام جریان صدر ممنوع است.

آیت‌الله حائری که از وی به عنوان مرجع تقلید مقتدی صدر یاد شده است، امروز اعلام کرد به دلیل کهولت سن و کسالت از مقام مرجعیت کناره‌گیری می‌کند و پیروانش را به تقلید از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فراخوانده است.

در بیانیه‌ای که امروز از سوی آیت‌الله حائری درخصوص کناره‌گیری‌شان منتشر شد، ایشان ضمن انتقاد از عملکرد اخیر مقتدی صدر توصیه‌هایی داشته است: بر فرزندان دو شهید صدر (محمد باقر و محمد صادق) که رحمت خدا بر آن دو باد، لازم است که بدانند که دوستی آن دو شهید اگر با ایمان به روش آن دو در عمل صالح و با پیروی واقعی از اهداف آن دو همراه نباشد، کفایت نخواهد کرد و بدانند که مجرد ادعا یا نسبت خویشاوندی به آن دو شهید کفایت نمی‌کند و هر کس تلاش کند به نام آن دو شهید بین فرزندان امت و مذهب تفرقه بیاندازد یا به نام آن دو رهبری را بر عهده گیرد در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط قید شده در رهبری شرعی است، در واقع صدری نخواهد بود، هرچند چنین ادعای کند یا نسبتی داشته باشد.

در پی تصمیم مقتدی صدر، کمیته مرکزی تظاهرات حامیان جریان صدر در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که به تصمیم رهبر این جریان فعالیت خود را تعلیق می‌کند.

محمد صالح العراقی، از نزدیکان مقتدی صدر و بازتاب دهنده مواضع وی در توییتر نیز از بستن صفحه موسوم به "وزیرالقائد" در توییت خبر داد.
این صفحه مواضع مقتدی صدر و دستورالعمل‌های وی برای حامیان این جریان را بازتاب می‌داد.

۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
کد خبر: 32319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ماهرخ IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      1 0
      دیوونه است این بشر ....
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 0
      خدا شاهده تعادل نداره از نگاه مثل شمرش پیداست