جزئیات تکمیلی از طرح توسعه‌ای فروسیل/ چه ریسک هایی پیش روی صنعت فروسیلیسیم است؟

مدیرعامل شرکت فروسیلیسیم خمین گفت: انتظار پیشرفت ۷۵ درصد پروژه را تا این برهه زمانی داشتیم که موفق به تحقق ۴۲ درصد آن شده‌ایم، علت این عقب افتادگی تکمیل نبودن تجهیزات خریداری شده از چین بوده اما بخشی از آن در حال حمل است و فکر می‌کنم تا یک ماه آینده مشکلات مربوط به این موضوع برطرف شود و با ترخیص مابقی تجهیزات، پیشرفت اجرای پروژه به حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد برسد. البته این زمان بندی در صورتی محقق می شود که ریسک پیش بینی نشده‌ای به وجود نیاید اما با این حال ما مطابق FS (طرح توجیهی) گام بر می‌داریم.

گروه بورس و بازار مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ شرکت فروسیلیسیم خمین با ظرفیت اسمی تولید ۱۲ هزار تن فروسیلیسیم و ۴ هزار تن پودرمیکروسیلیکا در سال، واقع در شهرک صنعتی خمین و در زمینی به مساحت ۱۳۵ هزار متر مربع با پتانسیل اجرای حداقل ۳ طرح توسعه در زمینه فروآلیاژها در ۲۵ بهمن سال ۹۶ افتتاح شد.  سرمایه اولیه شرکت از زمانی که در شستان شکل گرفت ۱۰۰ هزار تومان بود و در سال ۹۳ به ۱۰ میلیارد تومان رسید. با وجود طرح‌های توسعه‌ای صورت گرفته این سرمایه به ۵۰ میلیارد تومان رسید، تا جایی که در نهایت با ۸۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

شرکت وابستگی بسیار زیادی به سنگ سیلیسیم دارد، اگر هدف تولید ۳۰ هزار تن فروسیلیسیم باشد به ۷۰ هزار تن سنگ سیلیسیم احساس نیاز می‌شود. در حال حاضر توان تولید معادن شرکت ۲۰ هزار تن است و ۷ هزار تن هم خریداری می‌شود که تولید کوره ۱۲ هزار تنی را تامین می‌کند. همچنین لازم به ذکر است تمام تولیدات فروسیلیسیم در کشور به اروپا صادر می‌شود.

حسن حمزه مدیرعامل شرکت فروسیلیسیم خمین و کارشناس حوزه معادن در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: بازه زمانی تکمیل واحد جدید شرکت فروسیلیسیم دو سال تخمین زده شده و این طرح توسعه‌ای از سال گذشته آغاز شد و تا سال دیگر تکمیل خواهد شد.

حمزه تشریح کرد: اجرا و پیشرفت فیزیکی پروژه بسیار خوب بوده اما تمام مسئله به توان شرکت در تکمیل آن ختم نمی‌شود؛ در واقع حدود ۶۰ درصد پیش‌برد برنامه‌ها معطوف و وابسته به تهیه تجهیزات است. بخشی از این تجهیزات مربوط به خریدهای خارجی از چین می‌شود که تاحدی از این خریدها انجام و در حال ارسال به ایران بوده و بخش دیگر مورد نیاز شرکت به واسطه تولیدات داخلی تهیه شده و در برخی موارد قطعاتی مورد طراحی و بومی سازی شده است.

وی بیان کرد: بخش زیادی از تهجیزات از بازار داخل تهیه شده که این تهجیزات در سایت نگهداری و آماده نصب است و با رسیدن بخش خارجی، قطعات به طور هماهنگ پیاده‌ سازی خواهد شد؛ به طور کلی با توجه به میزان پیشرفت پروژه و گزارش‌های هفتگی پیمانکاران به‌نظر می‌رسد که این طرح توسعه‌ای تا اواخر شهریورماه به اتمام برسد اما با این حال برنامه خود را بر پایه زمان ۲۴ ماهه مقرر قرار داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فروسیلیسیم خمین مطرح کرد: انتظار پیشرفت ۷۵ درصد پروژه را تا این برهه زمانی داشتیم که موفق به تحقق ۴۲ درصد آن شده‌ایم، علت این عقب افتادگی تکمیل نبودن تجهیزات خریداری شده از چین بوده اما بخشی از آن در حال حمل است و فکر می‌کنم تا یک ماه آینده مشکلات مربوط به این موضوع برطرف شود و با ترخیص مابقی تجهیزات، پیشرفت اجرای پروژه به حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد برسد. البته این زمان بندی در صورتی محقق می شود که ریسک پیش بینی نشده‌ای به وجود نیاید اما با این حال ما مطابق FS (طرح توجیهی) گام بر می‌داریم.

حمزه درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه آیا تامین مالی از طریق ورود به فرابورس پاسخگوی کل نیاز راه اندازی طرح توسعه این شرکت خواهد بود؟ پاسخ داد: شرکت فروسیلیسیم خمین مبلغی را از این طریق دریافت نخواهد کرد و این تامین مالی برای صاحبان سهام بوده و به شرکت شستان پرداخت می‌شود؛ شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح نیز بودجه مناسب تکمیل این پروژه را پیش بینی می‌کنند؛ از این رو به واسطه وام بانکی و آورده نقدینگی از سهام حدود ۴۵۰ میلیارد تومان تامین مالی خواهد شد تا بتوانیم طرح توسعه‌ای را به تکمیل برسانیم.

وی افزود: به منظور راه اندازی هرچه سریع تر واحد توسعه‌ای بندهای تشویقی در قرارداد با پیمانکاران لحاظ شده و اگر سریع تر از زمان مقرر این پروژه به تکمیل برسد از محل سود کارخانه مورد تشویق قرار خواهند گرفت. با راه اندازی این بخش جدید حدود ۱۵۰ نفر به طور مستقیم در کارخانه مشغول به کار شده و حدود ۲۰۰ نفر نیز با واسطه به کار گرفته می‌شوند که این موضوع علاوه بر ایجاد اشتغال زایی، سود خوبی را برای این شرکت رقم خواهد زد.

چه ریسک هایی پیش روی صنعت فروسیلیسیم است؟

مدیرعامل شرکت فروسیلیسیم خمین مطرح کرد: قطعی برق یکی از دغدغه‌های مشترک مابین تولیدکنندگان است. این موضوع رابطه مستقیم و همبستگی یک به یک بر میزان تولید شرکت فروسیلیسیم خمین دارد اما به جهت پیش‌گیری از رخداد چنین ریسک‌هایی اقداماتی در جهت خرید پست برق برای واحدهای توسعه‌ای در نظر گرفته‌ایم و به همین جهت حدود ۲۰ میلیارد تومان برای خرید برق منطقه‌ای پرداخت کرده‌ایم و همچنین خرید تجهیزات مربوط به تامین برق حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه داشته است، بنابراین اگر اتفاق غیر مترقبه‌ای رخ ندهد مشکل ویژه‌ای در خصوص این ریسک نخواهیم داشت.

وی درباره احتمال رخداد و میزان تاثیر این ریسک بر روی ظرفیت عملی این شرکت، گفت: اگر برق به طور کامل قطع بشود به طور حتم کل چرخه تولید تحت تاثیر قرار گرفته و دیگر قادر به تولید نخواهیم بود؛ علاوه بر این موضوع الکترودهایی در کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد که با قطعی برق آسیب فنی دیده و این موضوع نیز ریسکی جدی برای شرکت محسوب می‌شود. البته بعید می دانم که به طور کامل با قطعی برق مواجه بشویم و احتمال می‌دهم که تنها در پیک مصرف برق (از ساعت ۱۲ الی ۱۸) راندمانمان کاهش یابد.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۲
کد خبر: 27780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha