یاسمین مقبلی، اولین فضانورد ایرانی‌ در ماموریت ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رود

ناسا اعلام کرده است که یاسمین مقبلی، فضانورد ۳۸ ساله آمریکایی برای یک ماموریت مشترک با آژانس فضایی اروپا به عنوان فرمانده فضاپیمایی انتخاب شده است که با موشک فالکون۹ اسپیس‌اکس به فضا می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ناسا می‌گوید که این ماموریت به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ یا پس از آن انجام خواهد شد و اولین عملیات فضایی یاسمین مقبلی خواهد بود. آندریاس موگنسن، فضانورد دانمارکی، خلبانی است که خانم مقبلی را همراهی خواهد کرد.

ناسا می‌گوید که این ماموریت به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ یا پس از آن انجام خواهد شد و اولین عملیات فضایی یاسمین مقبلی خواهد بود. آندریاس موگنسن، فضانورد دانمارکی، خلبانی است که خانم مقبلی را همراهی خواهد کرد.

در صورتی که این ماموریت مطابق برنامه پیش برود یاسمین مقبلی اولین فضانورد ایرانی‌تبار است که به صورت حرفه‌ای به فضا می‌رود.

پیش از این انوشه انصاری، مهندس ایرانی-آمریکایی با هزینه شخصی و به صورت توریستی به فضا رفته است.

یاسمین مقبلی کیست؟

پدر و مادر یاسمین مقبلی که دانشجوی معماری بودند پس از انقلاب ۱۳۵۷ از ایران گریختند و او در آلمان غربی متولد شد.

او پس از آن به همراه خانواده‌اش به آمریکا رفت.

شهر کوچک بالدوین در ایالت نیویورک هم برای یاسمین مقبلی مثل خانه او است، جایی که او در آن به مدرسه رفت. یکی از مشق‌های انشا و خلاصه کتابی که او در دوره دبستان نوشت درباره والنتینا ترشکووا بود، فضانورد زن شوروی سابق و اولین زنی که به فضا رفت.

او از سال‌های نوجوانی می‌خواست فضانورد شود و در ۱۵ سالگی در دوره‌ای آموزشی در "اردوگاه فضایی پیشرفته" شرکت کرد.

او هم اکنون به همراه همسرش در تگزاس زندگی می‌کند و مادر دو کودک دوقلو هم هست.

خانم مقبلی در دانشگاه معتبر ام‌آی‌تی در سطح کارشناسی مهندسی هوافضا خواند و پس از آن در سال ۲۰۰۵ با درجه ستوان دومی به تفنگداران دریایی آمریکا پیوست.

سه سال بعد او حرفه خلبانی خود را با پرواز هلی‌کوپتر برای تفنگداران دریایی آغاز کرد. یاسمین مقبلی در دوران خلبانی نظامی خود در بیش از ۱۵۰ ماموریت رزمی، از جمله در افغانستان حضور داشته است.

خانم مقبلی بیش از دو هزار ساعت با ۲۵ پرنده مختلف پرواز کرده است

او همچنین کارشناسی ارشد مهندسی هوافضای خود را از مدرسه نیروی دریایی آمریکا در کالیفرنیا گرفت.

در سال ۲۰۱۷ یاسمین مقبلی دوره آموزشی و آزمایشی خود در ناسا را آغاز کرد و در سال ۲۰۲۰ به همراه ۱۲ فضانورد دیگر جزو اولین گروه از فارغ‌التحصیلان برنامه آرتمیس ناسا بود.

هدف اصلی برنامه آرتمیس سفر دوباره انسان به ماه و فرود بر قطب جنوب ماه است.

فضانورد ایرانی آمریکایی

یاسمین مقبلی چند سال قبل در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفته بود: "هنوز بچه بودم که به آمریکا آمدیم."

"در نیویورک بزرگ شدم. تنوع فرهنگی زیادی داشت و آدم‌های مختلفی از فرهنگ‌های متفاوت اطرافمان بودند. هم تجربه‌های فرهنگی متفاوتمان را با هم در میان می‌گذاشتیم."

یاسمین در این مصاحبه از مادرش گفته بود : "مثلا مادرم به مدرسه‌ام می آمد و درباره عید نوروز و سفره هفت‌سین برای همکلاسی هایم توضیح می‌داد."

تبار ایرانی یاسمین مقبلی جایگاه مهمی برایش دارد.

هرچند او تاکنون به ایران نرفته، نوروز را جشن می‌گیرد، فارسی صحبت می‌کند و خود را ایرانی می‌داند.

«شیرازه» پادکستی درباره کتاب‌ها است که سام فرزانه تهیه می‌کند

چند سال پیش در واکنش به یک مطلب نژادپرستانه، یاسمین مقبلی در فیسبوک خود در مطلبی گفت "چرا متولد ایران بودن یک نفر برایتان مهم است؟ چون بلافاصله ایران به یک موضوع خاص وصل می‌شود؟ مثلا تروریست بودن؟ نه‌خیر، این طور نیست. پدر و مادر و بیشتر دیگر نزدیکانم متولد ایران هستند. هیچ‌کدامشان هم تروریست نیستند."

او در عین حال آمریکا را هم برای فرصت‌هایی که به شهروندانش می‌دهد ستایش می‌کند.

او به نیویورکر درباره آمریکا گفته: "بله، این کشور ایرادهایی هم دارد و می‌توان چیزهایی را در آن بهبود بخشید، باید حتما برای بهتر شدنش کار کنیم. اما در نهایت ما فرصت‌های فوق‌العاده‌ای داریم. این واقعیت که من به عنوان یک زن و یک ایرانی می‌توانم به تفنگداران دریایی بپیوندم و بعد هم فضانورد شوم فوق‌العاده است."

یاسمین مقبلی گفته تبار ایرانی‌اش تاثیر منفی بر حرفه‌اش نگذاشته است.

او با اشاره به همکاری‌های فضایی آمریکا و روسیه به خبرگزاری فرانسه گفته بود: "یکی از دلایل علاقه من به کاوش فضا با حضور انسان این است که عموما درباره این مساله توافق و همبستگی داریم. فکر می‌کنم این حوزه‌ای است که دیپلماسی را در آن به شکلی می‌بینیم که در حوزه‌های دیگر نمی‌بینیم."

۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 26576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha