ماموریت ناسا، حداقل یک میلیون کیلوگرم خرده سنگ در فضا پخش کرد + تصویر

داده‌های جدید از ماموریت DART ناسا جهت برخورد یک فضاپیما با سیارکی برای تغییر مسیر آن، حاکی است که حداقل یک میلیون کیلوگرم خرده سنگ در نتیجه این رویداد ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اسپیس، در اثر برخورد یک فضاپیمای متعلق به ناسا با سیارکی در اوایل سال جاری، دنباله‌ای عظیم از خرده سیارک‌ها به وجود آمده که اطلاعات زیادی از سنگ‌های فضایی و چگونگی مدیریت هرگونه صخره‌ای که تهدیدی برای زمین به حساب می‌آید، فراهم می‌کند.

طی ماموریت DART ناسا که در اواخر سپتامبر ۲۰۲۲ انجام شد، یک فضاپیما به یک سیارک دوتایی به نام Didmorphos برخورد کرد تا آمادگی محققان را برای تغییر مدار سیارک و جلوگیری از برخورد آن با زمین بسنجد.

طی چند هفته پس از برخورد، تیم پروژه DART اعلام کردند این رویداد مدار Didmorphos دور سیارک بزرگتر Didymos را ۳۲ دقیقه کاهش داد. اکنون محققان یافته‌های جدیدی درباره این برخورد را منتشر کرده‌اند.

تام استادلر یکی از محققان ماموریتDART در این باره می‌گوید: ماموریت یک موفقیت عظیم بود. من نتایج را دیده‌ام بسیار جالب هستند.

ماموریت ناسا، حداقل یک میلیون کیلوگرم خرده سنگ در فضا پخش کرد + تصویر

بخش زیادی از نتایج جدید روی دنباله شهاب سنگ واری متمرکز هستند که در حقیقت خرده سنگ‌های فضایی هستند که در نتیجه برخورد سیارک و فضاپیما به وجود آمده است. محققان دقیقا نمی‌دانستند ماموریت DART چه میزان خرده سنگ به وجود می‌آورد.

در این زمینه یک کیوب ست ایتالیایی به کمک آنها آمد. ماهواره LICIACube مجهز به ۲ دوربین بود و ۱۵ روز قبل از برخورد فضاپیما و سیارک به فضا پرتاب شد. در نتیجه کیوب ست توانست ۳ دقیقه قبل از برخورد از کنار Didmorphos گذر کند. عکس‌های این ابزار کوچک یک آشفتگی کیهانی را نشان می‌دهد، همراه با ابرهایی از مواد که از روی سنگ فضایی منفجر می‌شود.

محققان همچنان مشغول بررسی داده‌های ماهواره مذکور هستند اما عکس‌هایی که ۲ دوربین آن ثبت کرده نشان می‌دهند صخره‌های خرده بزرگتر چه ظاهری دارند، با چه سرعتی حرکت می‌کنند و غیره.

همچنین به گفته محققان تخمین زده می‌شود حداقل یک میلیون کیلوگرم و حداکثر ۱۰ میلیون کیلوگرم خرده سنگ فضایی در نتیجه برخورد به وجود آمده است. با توجه به آنکه حجم کل Dimorphos حدود ۵ میلیارد کیلوگرم است، این صخره فقط ۰.۲ درصد از مواد خود را از دست داده است.

 ماموریت ناسا ۲ میلیون خرده سنگ در فضا پخش کرد

۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 36792
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha