بلاکچین چگونه آینده انتخابات را متحول می‌کند؟

حق رای داشتن مردم برای تصمیم‌گیری‌های کلان کشور نوعی وزنه برای مقایسه نظام‌های دیکتاتوری با نظام مبتنی بر دموکراسی محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، حق رای داشتن مردم برای تصمیم‌گیری‌های کلان کشور نوعی وزنه برای مقایسه نظام‌های دیکتاتوری با نظام مبتنی بر دموکراسی محسوب می‌شود.

پیشرفت فناوری همه حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار داده اما حوزه سیاست و رای‌گیری مانند گذشته دست نخورده باقی مانده است.

ایده متاورس جهان رای‌گیری و همه‌پرسی را دگرگون می‌کند. تقلب در این سیستم هیچ جایی ندارد. شفافیت در این سیستم به مراتب بالاتر از سیستم سنتی است. انتخابات الکترونیک مقرون به صرفه‌تر است و اتلاف وقت ندارد.

سیستم سنتی انتخابات شامل رای‌دهندگان، نامزدها و برگه‌های رای‌گیری است. در نهایت برخی از افراد که ما به آن‌ها اعتماد نداریم نتیجه را اعلام می‌کنند. این نوع رای‌گیری وقت و هزینه زیادی نیاز دارد و هیچ‌گونه شفافیتی ندارد.

مزایا و معایب رای‌گیری الکترونیک

قراردادهای هوشمند و فضای متاورس قابلیت این را دارند که از هرگونه تقلب به دور باشند اما ترس اصلی تقلب از سمت رای دهندگان است. در سیستم سنتی ما ترس داشتیم که رای گیرندگان تقلب کنند اما اینجا ترس داریم که رای دهندگان دست به این کار بزنند. شاید این تنها عیب این سیستم باشد.

مزایای این سیستم زیاد است. از افزایش حضور در رای‌گیری گرفته تا مقرون به صرفه‌تر بودن. بسیار سریع‌تر از انتخابات سنتی است و کاغذ مصرف نمی‌کند.

البته انتخابات آنلاین زیرساخت و امنیت نیاز دارد. اگر امنیت کم باشد هکرها به راحتی به سیستم نفوذ می‌کنند.

بلاکچین چگونه آینده انتخابات را متحول می‌کند؟

وقتی از بلاکچین در رای‌گیری استفاده می‌شود هر رای پس از ثبت در دفتر کل بلاکچین غیرقابل تغییر می‌شود. این موضوع از خرید رای یا تغییر نظر و سلیقه جلوگیری می‌کند. بلاکچین تدابیر امنیتی زیادی دارد و با پایداری و شفافیت داده‌ها به زودی انقلابی در حوزه انتخابات خواهد بود.

نمی‌توان با اطمینان گفت که بلاکچین انتخابات را متحول می‌کند. این سیستم تقلب را از بین می‌برد اما مشکل اساسی هم همین جا است. اینکه آیا حکومت‌ها اجازه می‌دهند در رای‌گیری از بلاکچین استفاده شود یا نه؟

دولت‌ها از همان ابتدا به سیستم‌های متمرکز بیش از غیرمتمرکز اعتماد داشتند. سیستم متمرکز هم به جای دفتر کل ثبت داده توسط شرکت یا افراد خاص و بعضا مورد اطمینان اداره می‌شود.

نگاهی دزدکی به دنیای متاورس

صرف نظر از اینکه مردم یا دولت‌ها بپذیرند یا نه متاورس آینده اینترنت است و باید با آن احساس راحتی کرد. یکی از راه‌های ساده برای درک دنیای متاورس تصور کردن یک دنیای مجازی است که می‌توان به صورت مجازی به هر کجای این دنیا رفت و با مردم ارتباط گرفت.

فضای متاورس توسط فضای بلاکچین پشتیبانی می‌شود. پروتکل‌های امنیتی در متاورس روز به روز بیشتر می‌شوند و این امنیت سرمایه‌های زیادی را به پلتفرم‌های متاورسی روانه می‌کند.

فرای دولت‌ها، برای ملت‌ها

گفتیم دولت‌ها به سیستم‌های غیرمتمرکز که شفافیت دارند علاقه‌ چندانی ندارند. خب این موضوع طبیعی است چون ساتوشی ناکاموتو وقتی بیت‌کوین را ساخت گفت قصد دارد سلطه بانک‌ها را از بین ببرد.

به هر حال متاورس و رای‌گیری در این دنیا اصلا لازم نیست از سمت دولت‌ها پذیرش شود چون این نوع رای‌گیری برای مردم ساخته شده است. مردم روز به روز با محیط متاورس بیشتر آشنا می‌شوند و اعتماد می‌کنند.

نمی‌توان انکار کرد که متاورس آینده جهان است. دیری نمی‌گذرد که فعالیت‌های دنیای واقعی به دنیای مجازی منتقل می‌شود و دیگر به جهانی جدید قدم می‌گذاریم.

۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
کد خبر: 26454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha