پولدارهای روسیه در حال فرار از امارات / دبی رمزارز روس‌ها را بلوکه می‌کند؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که در چند ماه ثروتمندان روسیه ثروت خود را با ارز دیجیتال به امارات منتقل کردند. امارات ثروت روس‌ها را بلوکه می‌کند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، رویترز گزارش داده که شرکت‌های بزرگ ارز دیجیتال در امارات عربی با درخواست‌های میلیارد دلاری برای نقد کردن ارزهای دیجیتال مواجهه شدند. مدیران صرافی‌ها ادعا کردند میلیاردرهای روسی قصد انتقال ثروت خود به جای دیگری را دارند.

ارزهای دیجیتال زیادی در شرکت‌های مالی امارات ذخیره شده است. یک شرکت ارز دیجیتال در ۱۰ روز گذشته درخواست‌های زیادی از سمت کارگزاران سوئیسی برای نقد کردن میلیاردها دلار بیت‌کوین دریافت کرده است.

«هرگز به این میزان درخواست برای نقد کردن بیت‌کوین نداشتیم. یک درخواست قصد نقد کردن دو میلیارد دلار بیت‌کوین را داشت. شرکت ما به طور معمول یک بار در ماه از این درخواست‌های بزرگ دریافت می‌کرد.»

این مدیر در رابطه با یک درخواست فروش تکان‌دهنده گفت: همین چند روز پیش یکی از مشتریان به دفتر آمد و گفت قصد دارد ۱۲۵ هزار بیت‌کوین بفروشد و پولش را به استرالیا بفرستد. به او گفتم که این مبلغ معادل شش میلیارد دلار است!

دبیرخانه امور اقتصادی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که دارایی‌های دیجیتال روسیه تحریم می‌شود. این یعنی ناظر بازار مالی سوئیس می‌تواند دارایی‌های دیجیتال افراد روسی را در کشورهای مختلف مسدود کند.

دبی حالا قطب ارز دیجیتال در آسیا است. عدم جانبداری دولت امارات میان دعواهای شرق و غر ب باعث شده تا روس‌ها دبی را محل امنی برای دارایی دیجیتال خود بدانند.

رویترز در گزارشی از سرویس‌های املاک دبی ادعا کرده که در چند ماه گذشته افراد ثروتمند روسیه و بلاروس ثروت خود را با ارز دیجیتال به دبی آورنده‌اند.

ارز دیجیتال، راه برون رفت از تحریم‌ها؟

منابع مالی دبی تایید کردند که روس‌ها در حال خرید ملک در دبی هستند. پول این ملک‌ها با ارز دیجیتال به دبی انتقال پیدا می‌کند. روس‌ها برای انتقال پول به کشورهای حوزه خلیج فارس از رمزارزها استفاده می‌کنند.

اما حالا امارات سمت آمریکا ایستاده است. صرافی‌های بزرگ رمزارزها در این کشور مانند بایننس و کوین‌بیس ادعا کردند حساب‌ روس‌ها را مسدود می‌کند. «ما در حال انجام اقداماتی هستیم تا مطمئن شویم تا روسیه از ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم استفاده نمی‌کند.»

منابع غربی هم ادعا کردند که آن‌ها به دنبال راهی برای مسدود کردن ثروت الیگارش‌های روسی در دبی هستند. احتمالا به همین دلیل است که امارات ماه گذشته به فهرست خاکستری FATF پیوست.

FATF زمانی که امارات را به لیست خاکستری برد در رابطه با پولشویی با خرید ملک در امارات و قاچاق آثار باستانی در این کشور هشدار داد.

شفافیت، بلای فرار از تحریم

کارشناسان می‌گویند تمام تراکنشات در دفتر کل بلاکچین ثبت می‌شود و به همین دلیل فرار از تحریم‌ها با بلاکچین امکان پذیر نیست. اما وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که به تنهایی نمی‌تواند با فرار از تحریم‌ها از طریق بلاکچین مقابله کرد. بنا بر اعلام وزارت خزانه‌داری شرکت‌های فعال در حوزه بلاکچین باید در اعمال تحریم‌ها کمک کنند.

منابع آگاه در امارات از نگرانی صرافی‌ها و شرکت‌های مالی بزرگ اماراتی در معامله با روس‌ها خبر دادند. اما باید این راه هم بدانید که امارات در سازمان ملل به تهاجم روسیه به اوکراین رای ممتنع داد و این می‌تواند چراغ سبزی به روس‌ها برای ادامه سرمایه‌گذاری در این کشور باشد.

در سال‌های گذشته امارات از تحریم‌های اورپا و آمریکا در رابطه با روسیه پیروی نکرد و بعید نیست اینبار هم طرف پول‌های کلان الیگارش‌های روسیه باشد. دبی از سال‌ها پیش مقصد گردشگری و تفریح ثروتمندان روسیه بوده است و حالا روس‌ها در این شهر بزرگ ریشه دوانده‌اند.

فرار از ریزش سقف اقتصاد روسیه

برخی عقیده دارند روس‌ها از ریزش شدید قیمت روبل فرار کردند و ثروت خود را به دبی آوردند. سامی فضل‌الله، از شرکت هیلی در مصاحبه با رویترز گفت: پولی که از روسیه به دبی می‌رسد به بخش املاک منتقل می‌شود. ما روس‌های زیادی را دیدیم که پول خود را به دلیل فروپاشی اقتصاد روسیه به امارات می‌اورند و ساختمان می‌خرند.

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 26096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha