چهار اتفاقی که جهان را در یکی از مرگبارترین سال‌های معاصر تغییر داد

۲۰۲۳ در حالی با دو جنگ، چندین کودتا و مناقشات دیپلماتیک بسیار پایان می‌گیرد که انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و تنش‌های سیاست داخلی این کشور می‌تواند جهانی که می‌شناسیم را از این هم پر تنش‌تر کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سال ۲۰۲۳ با خوش‌بینی اوکراین در مورد برداشتن قدمی مشابه آنچه در خارکف و خرسون، از سرزمین‌های تحت اشغال روسیه در خاک خود انجام داده بود، با سرازیر شدن تسلیحات ایالات متحده آغاز شد. اما با متوقف شدن ضد حمله و پایان مهمات اوکراین سال ۲۰۲۳ با این پرسش به پایان می‌رسد که آیا ایالات متحده همچنان از کیف حمایت خواهد کرد یا خیر.

به گزارش فارن‌پالسی، سال ۲۰۲۳ در حالی آغاز شد که خاورمیانه در آرامش نسبی بود و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، منطقه را آرام‌تر از دو دهه گذشته خواند و حتی به نظر می‌رسید اسرائیل در آستانه عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی بیشتری است. اما این سال در حالی به پایان می‌رسد که اسرائیل مشغول محاصره خونین نوار غزه است که باعث آواره شدن ۱.۸ میلیون نفر - ۸۰ درصد از جمعیت غزه - شده است.

سال با شلیک به یک بالن جاسوسی چینی از آسمان توسط ارتش ایالات متحده آغاز شد و با ملاقات جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده و شی جین پینگ رئیس جمهور چین در کالیفرنیا به پایان رسید.

ما یکی از دیوانه‌وارترین سال‌های ثبت شده را در چهار روزی خلاصه کرده‌ایم که همه چیز را تغییر داد.

یورشی که خاورمیانه و جهان را تکان داد

۷ اکتبر. آنها با گلایدر آمدند. با کامیون آمدند. از بالای حصارها و گاه از میان آنها عبور کردند و رژیم صهیونیستی را متحمل غافل‌گیر کننده‌ترین حمله تاریخش کردند. یورش پیچیده ۷ اکتبر که خاورمیانه و جهان را تکان داد و منطقه‌ای تازه به خواب رفته و البته مستعد را وارد جنگی کرد که می‌تواند فراتر از مرزهای اسرائیل و مناطق تحت پوشش فلسطین گسترش یابد.

زمانی که اسرائیل حمله حماس را دفع کرد، تعداد کشته‌شدگان تقریباً ۱۲۰۰ اسرائیلی و شهروند خارجی بود و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی حمله زمینی پرهزینه‌ای به نوار غزه آغاز کرد.

بیش از دو ماه بعد، خاورمیانه دستخوش تغییرات تکان‌دهنده‌ای شده است. طبق گزارش مانیتور حقوق بشر یورو-مد، از زمان آغاز تهاجم زمینی اسرائیل به نوار غزه، نزدیک به ۲۲۰۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند، در حالی که اسرائیل هزاران بمب را به یکی از متراکم‌ترین مناطق جهان پرتاب کرده است. نزدیک به ۲ میلیون نفر آواره هستند و یک اثر موج مانند منطقه‌ای نیز به وجود آمده است. پس از حملات مکرر حوثی‌های یمن، ایالات متحده یک گروه عملیات دریایی را برای گشت زنی در دریای سرخ رهبری می‌کند.

ایالات متحده فشار می‌آورد تا جنگ متوقف شود یا حداقل به طور قابل‌توجهی فروکش کند اما رژیم صهیونیستی اصرار دارد جنگ تا زمانی که بیش از ۱۰۰ گروگانی که هنوز در بازداشت حماس هستند، آزاد نشوند، متوقف نخواهد شد.

ضدحمله‌ای که دیر آغاز شد

۸ ژوئن. در اوایل ژوئن، اوکراین ضد حمله مورد انتظار خود را آغاز کرد. اگر از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌پرسیدید، او به شما می‌گفت که اگر سلاح کافی داشت می‌خواست این کارزار را برای به عقب راندن نیروهای روسی خیلی زودتر آغاز کند. زمانی که سلاح‌ها به آنجا رسیدند و فشار اوکراین به طور جدی در اواسط ژوئن آغاز شد، روسیه حلقه‌هایی از استحکامات را در امتداد خط مقدم ۶۰۰ مایلی ایجاد کرد که شامل سنگرهای عمیق، ایستگاه‌های تیراندازی، موانعی برای متوقف کردن تانک‌های ارائه شده توسط غرب، و لایه به لایه میدان‌های مین که سربازان روسی تقریباً هر شب در آنها مستقر می‌شدند، بود.

بدون مازاد تسلیحات غربی که کیف می‌خواست - از جمله تسلیحات دقیق دوربرد – اوکراین پیشروی کمی داشت و با این خسارات، جاه طلبی‌های اوکراینی‌ها نیز کاهش یافت. ابتدا آنها می‌خواستند ملیتوپل، شهری متوسط تحت اشغال روسیه در نزدیکی دریای آزوف را پس بگیرند، جایی که اسلحه‌های اوکراینی می‌توانستند به راحتی کریمه اشغالی را هدف قرار دهند. در حالی که این هدف دور از دسترس بود، ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارتش اوکراین، توجهش را به توکماک، یک مرکز ریلی تحت کنترل روسیه، معطوف کرد و تا ماه نوامبر، در حالی که سربازان اوکراینی تنها ۱۲۵ مایل دورتر از جایی که پنج ماه پیش از آن شروع کرده بودند، فاصله داشتند، زالوژنی علناً به این نتیجه رسید که به احتمال زیاد «هیچ پیشرفت عمیق و زیبایی وجود نخواهد داشت.»

و اگر اوکراینی‌ها می‌ترسیدند که در شروع ضدحمله از حمایت مورد نیاز برخوردار نباشند، در پایان آن واقعاً با مشکل مواجه می‌شدند. همه اینها در اکتبر به پایان رسید. دولت بایدن یک بسته کمک نظامی جدید ۶۰ میلیارد دلاری برای اوکراین ارائه کرد اما این بسته کمکی به دلیل بن‌بست بزرگ بر سر بودجه امنیتی برای مرزهای جنوبی هنوز در کنگره تصویب نشده است.

آیا به ضدحمله به عنوان لغزشی در مسیر پیروزی اوکراین نگاه خواهیم کرد یا لحظه‌ای که شکست کیف را رقم زد؟ این را زمان نشان خواهد داد.

آیا اتفاق دیگری در این نقطه از جهان رخ داده است؟ اتحادیه اروپا از هدف خود برای تولید ۱ میلیون گلوله توپ ۱۵۵ میلی متری در سال ۲۰۲۳ فاصله زیادی داشت. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در ماه فوریه از توافقنامه کاهش تسلیحات هسته‌ای استارت جدید خارج شد. فنلاند به ناتو ملحق شد، در حالی که سوئد از ترکیه قول پیوستن به آن را دریافت کرد. قولی که هنوز محقق نشده است. و هواپیمای یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، در راه بازگشت به روسیه پس از کودتا علیه پوتین سرنگون شد.

سقوط راسپوتین جدید و بالون‌های مرموز

۴ فوریه. هواپیمای پریگوژین تنها موضوع خبری نبود که امسال از آسمان شلیک شد. به مدت یک هفته در پایان ژانویه، همه برای تماشای حرکت یک شی بزرگ سفید مرموز در آسمان آمریکای شمالی، دست از کار خود کشیدند.

در ابتدا هیچ‌کس نمی‌دانست این شی چیست. سپس دولت بایدن تأیید کرد که یکی از بالن‌های جاسوسی چین بوده و به طور مشکوکی در نزدیکی بسیاری از حساس‌ترین سایت‌های موشکی هسته‌ای ایالات متحده در حال پرواز بوده است.

این بالن تا ۴ فوریه بر فراز ایالات متحده باقی ماند و بعد جت‌های جنگنده F-۲۲ توانستند آن را در نزدیکی سواحل کارولینای شمالی ساقط کنند.

در پی حادثه بزرگ بالون، ایالات متحده و چین با هم تعامل کمی داشتند. تا نوامبر، زمانی که بایدن و شی در وودساید، کالیفرنیا، درست در جنوب سانفرانسیسکو با یکدیگر ملاقات کردند. اکنون امیدی دوباره وجود دارد که روابط دیپلماتیک و نظامی بین واشنگتن و پکن که برای ماه‌ها سرد بود، بتواند از سر گرفته شود.

دومینوی کودتا

۲۶ جولای. حدود سه سال پیش با شورش سال ۲۰۲۰ در مالی که رئیس جمهور را مجبور به واگذاری قدرت کرد، یک خط جغرافیایی کاملاً مستقیم از کودتاها در سراسر آفریقا شروع شد. چاد، گینه و سودان در سال ۲۰۲۱، و بورکینافاسو در سال ۲۰۲۲ از این رویه پیروی کردند و تا آوریل ۲۰۲۳، دو ژنرال رقیب در سودان که وعده گذار به صلح را داده بودند، دوباره در حال جنگ بودند و دیپلمات‌های آمریکایی را به رهبری نیروی دلتا مجبور به تخلیه کردند.

طرح ضد تروریستی ایالات متحده در آفریقا اکنون به شدت به نیجر، پایگاه اصلی هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده و یک مرکز مهم برای شبکه‌های اطلاعاتی در قلب این قاره وابسته بود. اما در اواخر جولای، گارد ریاست جمهوری نیجر برنامه‌های دیگری داشت.

دولت بایدن به یک انتقال دموکراتیک امیدوار بود که محمد بازوم، رئیس جمهور نیجریه را به قدرت بازگرداند، اما این امیدها هم به زودی محو شدند. در سپتامبر، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت که نیروهای فرانسوی این کشور را ترک خواهند کرد.

۲۰۲۳ در حالی با دو جنگ، چندین کودتا و مناقشات دیپلماتیک بسیار پایان می‌گیرد که انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و تنش‌های سیاست داخلی این کشور می‌تواند جهانی که می‌شناسیم را از این هم پر تنش‌تر کند.

۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 50420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha