گروه‌های ریالی و دلاری از حذف ارز ترجیحی نفع می‌برند/ بازار سهام همیشه فرصت سرمایه گذاری دارد/حذف قیمت‌گذاری منجر به بــهبــود عملکـــرد خــودروسازها می‌شود

مدیرعامل سبدگردان داریوش گفت: حذف قیمت گذاری دستوری می‌تواند منجر به از بین رفتن رانت‌ و دلالی‌های زائد باشد و در نهایت به نفع مصرف‌کننده تمام شود و همچنین این امر سبب بهبود شرایط خودروسازها و زیان انباشته آنها نیز می‌شود اما با واکنش رئیس جمهور به مجاز نبودن خودرسازها به افزایش نرخ محصولات، انتظار تداوم شرایط نامطلوب گذشته وجود دارد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ وضعیت نوسانی بازار سرمایه در هفته‌های اخیر، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس را به مجلس کشاند تا توضیحات خود را در این مورد به نمایندگان مردم ارائه کنند. در این میان مانند همیشه وعده هایی داده شد که نشان از بهبود وضعیت بازار در آینده نه چندان دور دارد اما تحلیلگران و کارشناس بازار سرمایه بر این باور هستند که سرنوشت بازار را وعده های کوتاه مدت تعیین نمی‌کند و در بلند مدت باید دید متغیرهای اقتصاد کلان مانند تورم، نرخ دلار، نرخ های جهانی، شرایط سیاسی و قوانین و مقررات دولتی درمورد فروش شرکت ها، نحوه تعیین مدیران، نحوه برگزاری مجامع و... به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد.

همایون دارابی مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره سبدگردان داریوش و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام پس از تجربه افت مقطعی، روند صعودی جدیدی را در یک هفته اخیر آغاز کرده و به نظر می‌رسد بازگشتی در روند شاخص کل رقم خورده و می‌تواند حرکتی صعودی را در هفته آینده شاهد باشیم.

وی ادامه داد: از طرفی جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و همچنین توضیحات سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص بازار سرمایه موجب شد تا مسئولان و نهادهای اجرایی توجه بیشتری به این بخش از اقتصاد داشته باشند و این موضوع می‌تواند به برطرف کردن موانع و چالش‌های بازار سهام کمک شایانی کند.

مدیرعامل سبدگردان داریوش افزود: بازار سرمایه با چند اتفاق از جمله حذف قیمت گذاری دستوری خودرو که منجر به بسته شدن نمادهای خودرویی در روز چهارشنبه شد و همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رو به رو است که همین امر سبب شده تا نمادهای غذایی و دارویی پیش‌رویی خوبی را در معاملات روزهای گذشته داشته باشند.

وی تشریح کرد: گروه‌های بازار سرمایه به دو دسته کلی ریالی و دلاری تقسیم بندی می‌شوند. درمورد گروه‌های ریالی که اغلب محصولاتشان در داخل عرضه می‌شود به نوعی تحت تاثیر ارز ترجیحی و قیمت گذاری دستوری هستند و گروه‌های دلاری محور نیز به طور کلی از دلار بازار آزاد تاثیر می‌گیرد. هرچند که سازوکارهای بورس با دلار نیمایی تعریف شده است اما افزایش نرخ در بازار آزاد می‌تواند دورنمایی از افزایش دلار نیمایی را هم در پی داشته باشد. به همین خاطر این خبر بر کلیت بازار سرمایه تاثیر مستقیمی می‌گذارد.

مدیرعامل سبدگردان داریوش بیان کرد: حذف قیمت گذاری دستوری می‌تواند منجر به از بین رفتن رانت‌ و دلالی‌های زائد باشد و در نهایت به نفع مصرف‌کننده تمام شود و همچنین این امر سبب بهبود شرایط خودروسازها و زیان انباشته آنها نیز می‌شود اما با واکنش رئیس جمهور به مجاز نبودن خودرسازها به افزایش نرخ محصولات، انتظار تداوم شرایط نامطلوب گذشته وجود دارد.

دارابی معتقد است؛ همیشه فرصت‌هایی برای سرمایه گذاری در بازار سهام وجود داشته و هر سهامداری با توجه به سلایق خود و دیدی کلان‌نگر می‌تواند از منافع بلندمدت بازار بهره‌مند شود.

۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
کد خبر: 21885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha