امیرباقری: انتظار رشد بازار پس از روند اصلاحی وجود دارد

کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش‌بینی می‌شود بیشتر معالات با نوسانات اصلاحی رو به رو باشد و زمینه‌ای برای پدید آمدن روند صعودی پرقدرت و موج جدید وجود ندارد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ سبزپوشی شاخص کل و هم وزن بازار سرمایه در روز شنبه سهامداران را به صعود امیدوار کرد اما برخلاف تصوریکشنبه با نزول همراه شد. در واقع بورس منعطف‌ترین بازار در اقتصاد است و سریع‌ترین واکنش را به عوامل بیرونی نشان می‌دهد. نوسانات نرخ ارز نیز یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بازار سهام بوده که در این نزول بی‌تاثیر نیست. البته دلایل دیگری هم در این جریان تاثیرگذار است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

امیرعلی امیرباقری تحلیلگرد و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: عده‌ای گمان می‌کنند نقدینگی مابین بازار سرمایه و ارز جا به جایی دارد در صورتی که اکنون عمق هر دو بازار اندک بوده و رقم خاصی بین این بازارها منتقل نمی‌شود. به‌بیان دیگر در شرایط فعلی معاملات بین بازاری ( intermarket trading) وجود ندارد.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بنابراین با ریزش نرخ سکه و دلار، سرمایه به بورس منتقل و سرازیر نخواهد شد از طرفی سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز نیز به نرخ ارز وابسته هستند.
امیرباقری بیان کرد: رشد نرخ ارز در روزهای اخیر بسیار بیشتر از ارزش واقعی آن بوده و برخی‌ها تصور می‌کنند که از کنترل خارج شده؛ در صورتی که یکی از ترفندهای بانک مرکزی برای مهار آن آزادگذاشتن دامنه تناوب و سپس اعمال سیاست است.
وی ادامه داد: در واقع بانک مرکزی به‌طور مقطعی به آن اجازه رشد داده و سپس از سقف قیمتی اقدام به عرضه به شکل فرسایشی می‌کند. با این سیاست بازار بعد از مدتی خود تغییر جبهه داده و فروشنده می‌شود و در نهایت قیمت ارز کاهشی‌شود.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: البته تحولات سیاسی و منطقه‌ای نیز بر قیمت ارز تاثیرگذار بوده و چشم اندازها رو به اصلاح قیمت ارز است و همین امر باعث شده تا بازار سرمایه به پیشواز این اصلاح برود.
امیرباقری در پیش‌بینی وضعیت بازار سهام مطرح کرد: اکنون در موج چهارم بازار هستیم و در این موج نباید انتظار یک روند صعودی پرقدرت را داشت.
وی معتقد است؛ باید به بازار اجازه دهیم که در یک کانال به نوسان خود ادامه بدهد تا به یک قیمت تعادلی برسد و بعد از آن با محرک‌های جدید، موج صعودی خود را آغاز کند.
به گفته وی؛  بازه این موج می‌تواند از حدود چند ماه تا یک سال به‌طول بی‌انجامد و نمی‌توان زمان مشخصی را برای آن مقرر کرد.
امیرباقری تشریح کرد: در حال حاضر انتظار صعود قطعی را در بازار سرمایه و سایر بازارهای موازی نداریم و پیش‌بینی می‌شود اقتصاد کشور وارد یک قاب چند ساله رکود شود.
وی درمورد سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا روال کنونی بازار قابل تکیه است؟ پاسخ داد: در بازار فعلی باید دقت مضاعفی به روندها داشته باشیم. به تعبیر دیگر ما باید معنای موج سوم و چهارم را بشناسیم چراکه رفتار هر یک از آنها با توجه به زمان متفاوت است.
امیرباقری ضمن اشاره به اینکه در گام نخست باید فضای بازار را شناسایی کرد، افزود: در موج سوم بازار شاهد صعود شارپی بودیم اما آن دوره به اتمام رسید. در این برهه (موج چهارم) با یک روند اصلاحی رو به رو هستیم که این روند با اصلاح نرخ دلار نیز همراه شده است.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: بنابراین در کوتاه مدت پیش‌بینی می‌شود، بیشتر معالات با نوسانات اصلاحی رو به رو باشد. در حقیقت زمینه‌ها برای پدید آمدن روند صعودی پرقدرت و موج جدید وجود ندارد.
امیرباقری گفت: به‌نظر می‌رسد بیشتر روندهای مثبت موقتی و ضد روند بوده و در راستا و بدنه موج چهار اصلاحی باشد.

۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 2166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha