روی آوردن سهامداران بورس به خرید سهام کوچک

کارشناس بازار سرمایه معتقد است که سهامداران خرد این روزها به سمت خریداری سهم‌های کوچک روی آورده‌اند و به همین علت شاهد نوسان تقریبا صفر در شاخص هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ بازار سرمایه امروز بر خلاف روز گذشته حرکت کرد و در مسیر صعود حرکت کرد. این روزها که بازار با تعادل در حال حرکت است، سرمایه‌گذاران از سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز به سمت سهم‌های کوچک‌تر در حرکت‌اند و به این ترتیب، سهم‌های کوچک هم فرصتی به دست آورده‌اند تا رشدی متناسب با شاخص کل به کسب کنند. نماگر اصلی بورس تا پایان معاملات، هزار و ۳۱۴ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۵۳۸ هزار و ۵۰۷ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز سیر صعودی شبیه به شاخص کل داشت که تا انتهای معاملات ۲ هزار و ۵۹۱ واحد افزایش یافت و کار خود را در ۴۶۹ هزار و ۶۱۳ واحدی به پایان رساند. شاخص فلزات اساسی که در ابتدای معاملات سیر صعودی را در پیش گرفته بود، در ادامه، با افزایش عرضه، ۲ هزار و ۶۰۱ واحد افت کرد و در ارتفاع یک میلیون و ۱۸۵ هزار و ۸۰۹ واحد متوقف شد.

در معاملات روز جاری، نمادهای «شستا»، «شبندر»، «ومدیر»، «غزر»، «ولکار»، «ثبهساز» و «ثامید» بیشترین تراکنش را به خود اختصاص دادند. «کگل»، «شبندر» و «شپنا» بیشترین اثر مثبت و نمادهای «فولاد»، «وغدیر»، «ومعادن» و «شستا» بیشترین تأثیر منفی را روی شاخص داشتند. گروه‌های فرآورد نفتی، خودرو و فلزات اساسی هم بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

امروز، اکثر نمادهای فولادی همرنگ شاخص گروه خود بودند و در این میان، «فپنتا»، «فولاد» و «فنورد» بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. در گروه کانه فلزی، «کچاد» منفی و «کگل» مثبت بود و در بازار فرابورس، نماد «ذوب» افت قیمت را تجربه کرد.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: انتظار اصلاح در بازار را از هفته گذشته داشتیم و در ابتدای هفته جاری با اصلاح گروه فلزات اساسی بازار وارد چنین جوی شد و اگر بخواهیم دو دلیل مهم برای اصلاح در بازار در نظر بگیریم، باید به روند کاهشی نرخ ارز در پی سیگنال دولت برای از سرگیری مذاکرات برجام و ثبات در نرخ دلار هرات و کاهش تنش‌ها در افغانستان اشاره کنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت، سیاست نرخ ارز را در پیش گرفته است، مطرح کرد: در چند روز گذشته، قیمت دلار ثابت یا کاهشی بوده است، اما تا پایان سال انتظار می‌رود نرخ ارز در کشور بین ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان باشد و با توجه به تورم ایجاد شده در کشور باید این نکته را در نظر داشت که بازار سرمایه می‌تواند بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این روزها سبقت گروه‌های کوچک ریالی از بزرگان کامودیتی‌محور سبب شد تا خبری از خروج سهامداران خرد از گردونه معاملات سهام نباشد. به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به‌این نتیجه رسیده‌اند که حالا دیگر نوبت صنایع با ارزش بازار پایین‌تر است که در مسیر صعود قرار گیرند.

شفیعی ناطق در پایان خاطرنشان کرد: گروه‌هایی که در رالی اخیر بورس به‌اصطلاح جامانده‌اند و حالا با نگاه امیدوارانه به‌احتمال حذف قیمت‌گذاری دستوری و احیای برجام مورد توجه بورس‌بازان واقع شده‌اند و بررسی‌ها از این مهم حکایت دارد که این قشر از سرمایه‌گذاران با بی‌توجهی به‌ثبات نرخ دلار و پتانسیل‌های قوی بنیادی در سهام کامودیتی‌محور، روی به‌خرید سهام شرکت‌های داخلی آورده‌اند.

۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲
کد خبر: 19731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha