رانتی که سازمان به برخی افراد تقدیم کرد/ درایت حلقه گمشده در سازمان بورس

مدیرعامل کارگزاری ارزش آفرین گفت: دو هفته قبل سیاست غلط سازمان بورس و عدم نظارت بر بازار موجب شد عده‌ای از رانتی به عنوان بازارگردانی استفاده کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ مصطفی رضایی با بیان اینکه ممنوعیت فروش روزانه جلوی سفته بازی و رانت‌های اطلاعاتی افراد زیادی را می‌گیرد، اظهار کرد: این دستورالعمل با اقدامات بسیاری از افراد که بازارگردان هستند و یا درجمع کردن بازار دخیل هستند مقابله می‌کند.

مدیرعامل کارگزاری ارزش آفرین افزود: سیاست غلط سازمان بورس در جمع بندی بازار و حمایت موجب شده یکسر از رانت‌ها در اختیار برخی افراد قرار گرفته و روزی ۱۰ درصد سود می‌گیرند.

وی گفت: این اقدام خوبی است که بورس نسبت به آن اقدام کرد و حتی می‌توانستند آن را تا T۵ یا T۷ افزایش دهند.

رضایی بیان کرد: در یک بازار سالم اینگونه نیست که شما یک سهمی را امروز خریداری کنید و یک تا دو روز آینده با قیمت بالا آنرا بفروشید هیچ کالایی در دنیا بدین گونه نیست و نشان از رانت است.

مدیرعامل کارگزاری ارزش آفرین با بیان اینکه این اقدام کمی دیر صورت گرفت، خاطرنشان کرد: حمایت از بازار کف سازی است نه اینکه سهمی را در منفی جمع کنید و به منفی یا مثبت پنج برسانید این حمایت نیست.

وی تاکید کرد: حدود دو هفته قبل سیاست غلط سازمان و عدم نظارت بر بازار موجب شد عده‌ای از این رانت استفاده کنند و نمی‌توان اسم آن را بازارگردانی گذاشت بلکه رانت بازاری بود.

رضایی ادامه داد: اگر این دستورالعمل به درستی اجام شود بازار متعادل می‌شود، اما متاسفانه در حال حاضر فقط از نظارت صحبت می‌کنند.

مدیرعامل کارگزاری ارزش آفرین افزود: تجربه دو بار ریزش بزرگ در سال‌های ۸۲ و ۹۲ ثابت کرده که بازار را به شکل دستوری نمی‌توان حفظ کرد.

وی با بیان اینکه دولت و سازمان بورس باید دو کار را برای حفظ بازار انجام دهد، گفت: نخست اعتمادسازی است و دوم اینکه هیچ بازاری را نمی‌توان دستوری اداره کرد، بازار دستوری به معنی رانت برای برخی از افراد است.

رضایی تاکید کرد: از بازار باید مراقبت شود، اما اجازه دهند واقعیت در بازار اتفاق بیفتد، با توجه به اینکه بازارهای موازی در حال رشد هستند بخشی از پول در حال خارج شدن است، اما اگر نرخ دلار در همین رقم بماند، با کمی درایت در سازمان بورس خریداران بازار سرمایه اضافه خواهند شد.

۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 1778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha