آیا امکان اصلاح بازار سرمایه وجود دارد؟/ ۴ عاملی که منجر به صعود بازار سهام شد/شاخص کل بورس به سقف یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد می رسد

تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه گفت:تمامی عوامل بنیادی بازار در هفته های اخیر به سمتی حرکت کرده که بازار سهام را جذاب تر می‌کند اما این جذابیت در حدی نیست که انتظار رشد طولانی و شدید را از بازارسهام داشته باشیم. گمان می کنم قیمت ها در محدوده فعلی و یا شاخص کل با چند درصد رشد بیشتر به یک تعادل نسبی برسد.زمان مشخصی را نمی توان برای دستیابی شاخص به نقطه‌ای معلوم در نظر گرفت چراکه بازار نوسانی بوده و به دلیل  همین نوسان ها احتمال دارد بازار سهام برای چندین ماه در محدوده فعلی باقی بماند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ چند وقتی است که شاخص اصلی بازار سهام رو به افزایش است و اگرچه قیمت‌ها هنوز با آنچه که در میانه سال ۹۹ به ثبت رسانده‌اند، فاصله‌ای بسیار دارند اما دست‌کم می‌توان گفت از ابتدای تیر رشد خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران کرده‌اند. در این شرایط اگرچه اعتماد عمومی آنطور که لازمه ایجاد روندی پایدار است به بازار سهام بازنگشته با این وجود دست‌کم می‌توان گفت این بازار تا حد تقریبا مطلوبی توانسته در روزهای گذشته از خاکستر سقوط سنگین قیمت سهام در سال ۹۹ برخیزد.

نیما میرزایی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: تمامی عوامل بنیادی بازار در هفته های اخیر به سمتی حرکت کرده که بازار سهام را جذاب تر می‌کند اما این جذابیت در حدی نیست که انتظار رشد طولانی و شدید را از بازارسهام داشته باشیم. گمان می کنم قیمت ها در محدوده فعلی و یا شاخص کل با چند درصد رشد بیشتر به یک تعادل نسبی برسد.

وی اضافه کرد: زمان مشخصی را نمی توان برای دستیابی شاخص به نقطه‌ای معلوم در نظر گرفت چراکه بازار نوسانی بوده و به دلیل  همین نوسان ها احتمال دارد بازار سهام برای چندین ماه در محدوده فعلی باقی بماند اما با توجه به تحلیل تکنیکال، انتطار داریم شاخص کل بورس به سقف یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد دست پیدا کند.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: هرچند که رشد و صعودهای متوالی بازارسرمایه ترس سهامداران حقیقی را کاهش داده و پول‌های زیادی به بازار برگشته است اما ادامه این روند در هاله ای از ابهام بوده و در صورت اصلاح، شاخص امکان نزول تا رقم یک میلیون و صد هزار وجود دارد.

وی درمورد این پرسش که عاملی که موجب صعود بازار سهام شده؟ پاسخ داد: عوامل بنیادی تغییرات و رویکردهای مثبتی داشتند. به‌طوری که درچندماه اخیر کامودیتی‌ها رشد دسته جمعی را تجربه کردند. همچنین شاهد رشد جهانی نفت در محدوده ۷۰.۵ دلار بودیم که این امر به خودی خود تاثیر بسزایی در تمامی قیمت‌ها می گذارد.

میرزایی در تکمیل این سخن خود افزود: نرخ بین بانکی طی دوماه اخیر کاهش پیدا کرده و به زیر ۱۸ درصد رسیده است. از طرفی قیمت دلار در بازار آزاد هم در محدوده ۲۵ هزار تومان قرار دارد و این نرخ معقولی به حساب می‌آید.   مجموع رخدادهای یادشده کمک کرد تا بازار سهام بتواند روند متعادل و رشد آرامی را تجربه کند.

کارشناس بازار سرمایه با تشریح تاثیر کامودیتی‌ها بر بازار سهام، بیان کرد: افزایش نرخ کامودیتی ها موجب رشد نرخ فروش شرکت‌های صادراتی می شود؛ از این رو شرکت های بورسی می توانند سود بیشتری را شناسایی کنند.

وی با اشاره به اینکه حداقل ۶۰ درصد از شرکت های بازار سرمایه صادراتی هستند، مطرح کرد: عمده محصولات شرکت های صادراتی مربوط به کامودیتی‌ها هستند و این افزایش سودآوری موجب کاهش p/e  بازار سرمایه می شود. زمانی که نسبت قیمت به درآمد کاهش پیدا کند، جذابیت سهام بیشتر شده و سهامداران ترغیب به سرمایه گذاری خواهند شد.

میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره مذاکرات وین، مطرح کرد: هر اتفاقی که تاثیر در کلیت بازار سهام داشته باشد، می تواند نوعی ریسک به حساب بیاید. ریسک‌ها گاهی جنبه مثبت و گاهی منفی را برای بازار سهام دارد. درجنبه های مثبت آن که اصطلاحا با عنوان (نسبت Risk به Reward ) یاد می شود؛ احتمال دریافت عایدی بیشتر از مقدار زیان است. در حال حاضر مذاکرات وین یکی از ریسک‌های مهم بازار بوده که با توجه به شرایط مطلوب بازار سرمایه و بهبود وضعیت عوامل بنیادی، تهدیدی برای سرمایه گذاران به حساب نمی آید.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به‌طور کلی مذاکرات وین را مثبت ارزیابی می کنم. اگر برجام اجرایی شود، سهام ریالی مانند گروه بانکی، خودرویی، حمل و نقل و... که از تحریم صدمه دیدند، وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد و احتمال سودآوری نمادهای ریالی افزایش پیدا خواهد کرد. البته بهبود شرایط تنها مربوط به این گروه‌ها نمی شود و سهام های دلاری نیز منتفع خواهند شد.

وی معتقد است؛ با اجرایی شدن برجام، میزان صادرات و فروش شرکت های بورسی افزایش پیداخواهد کرد و طبیعتا هزینه های برگشت نرخ ارز (که یکی از عمده ترین هزینه های تمام شده شرکت هاست) کاهش پیدا می کند. این موضوع می تواند شرایط بهتری را برای سهام دلاری رقم بزند.

میرزایی در پایان سخنان خود طی این گفت و گو  با اشاره به رشد بازار سهام به دنبال توافقات برجام در سال ۹۴، گفت: در نهایت برجام و نتیجه مذاکرات وین می تواند کمک شایانی به بازار سهام کند. گمان می کنم در آینده می توان انتظار تکرار بازار سرمایه در سال ۹۴ البته با ابعداد کوچیک تر را داشته باشیم.

۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 17313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha