دو متهم اصلی ریزش بورس در روزهای اخیر/ذهنیت غلط از پرداخت سود سهام عدالت به تنش های بازار دامن زده است/از لحاظ بنیادی هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است

کارشناس بورس گفت: یکی از دلایل ریزش ها می تواند ابهامات تازه واردین به بورس باشد به دلیل اینکه در فصل مجامع یکی از نکات با اهمیتی است که به اقتباس و تاسی از روند حرکتی سال گذشته در همین مقاطع داشتیم، شاید این ریزش ها نشات گرفته از همان نقطه شکست سال قبل بوده که یک بار دیگر هم در این مقطع زمانی حاصل شده است.ضمن اینکه ذهنیت ناصحیحی که از آزاد شدن یا پرداخت سود دوم سهام عدالت وجود دارد به مشکلات دامن زده است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی ادار اقتصاد، از سال گذشته تا کنون بازار سرمایه روزهای پر التهابی را طی می کند، روزهایی که به جرات می توان گفت حتی یکی دو هفته عادی را بدون تنش های مختلف دستوری و غیر دستوری پشت سر نگذاشته است. علی رغم آنچه پیش بینی می شد بازار سرمایه با انتخابات ریاست جمهوری نه تنها دچار ریزش و افت های شدید نشد بلکه نسبت به هفته های قبل روند صعودی را طی کرد اما در روزهای گذشته شاخص ها باز به روند منفی گذشته بازگشته اند. فردین آقا بزرگی کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد اصلی ترین دلیل ریزش روزهای اخیر را توضیح داده است.

فردین آقابزرگی کارشناس بورس و بازار سرمایه در خصوص چرایی افت های روزهای گذشته در بازار سرمایه بعد از صعودهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد ودر این باره گفت: یکی از دلایل ریزش ها می تواند ابهامات تازه واردین به بورس باشد به دلیل اینکه در فصل مجامع یکی از نکات با اهمیتی است که به اقتباس و تاسی از روند حرکتی سال گذشته در همین مقاطع داشتیم، شاید این ریزش ها نشات گرفته از همان نقطه شکست سال قبل بوده که یک بار دیگر هم در این مقطع زمانی حاصل شده است.

وی دراین باره افزود: یعنی بین نقطه حداقلی یعنی مینیموم و ماکسیموم تیر و مرداد ماه در سرفصل حساسی قرار داریم که به نظر می رسد این موضوع یعنی ناآگاهی و عدم توجیه اقتصادی برخی از سهامداران نسبت به سوددهی برخی از شرکت ها و قالب شرکت هایی که ذاتا ارزش ذاتی مناسبی دارند عایدی وتخصیص سود خوبی که نسبت به سایر شرکت ها دارند کماکان برخی ترجیح می دهند که وارد مجامع نشوند.

کارشناس بازار سرمایه و بورس خاطر نشان شد: از آنجایی که مجامع شرکت ها در تیر ماه به سرعت در شرف برگزاری یا اطلاع رسانی هستند این موضوع باعث ریزش هایی در بورس شد، ضمن اینکه ذهنیت ناصحیحی که از آزاد شدن یا پرداخت سود دوم سهام عدالت که حتی در محافل کارشناسی هم شنیده شده که برخی به غلط استنباط می کنند که با آزاد کردن سود سهام عدالت، سهام عدالت قرار است در چرخه بازار سرمایه وارد شود، به این دلیل پیش بینی می شود عرضه ها بیش از تقاضا خواهد بود بنابراین دستور خروج از سهام را برای خود  وبرای دیگران توصیه می کنند این دو موضوع در کنار سایر مسائل درافت و خیزهای بازار موثر بوده است.

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: بی تردید می توان گفت ریزش های چند روز اخیر در بازار سهام تنها ناشی از موارد یاد شده است چرا که از لحاظ بنیادی هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است. حتی نارضایتی هایی که در روزهای اخیر در اعتراضات شرکت های نفتی دیده می شود نیز تاثیر ملموسی روی سود یا زیان و وضعیت عملیات شرکت ها نداشته است.

وی دراین باره تصریح کرد: بنابراین نمی توان اعتراضات معیشتی شرکت های پالایشگاهی یا پتروشیمی نسبت به معیشت خود را عامل موثری در ریزش های بازار عنوان کرد.

فردین آقا بزرگی دراین باره خاطر نشان کرد: اصلی ترین عواملی که روزهای گذشته بازار را با تلاطماتی رو به رو کرد دو عامل یاد شده است، یعنی عامل اصلی اطلاعات ناشی از ورود چرخه سهام عدالت که مورد تایید نیست و مسائل ناشی از فصل مجامع. به هر حال بازار به دلیل موضوعاتی که در یک سال و نیم گذشته تا کنون به خود دیده بسیار حساس شده است. به عبارتی می توان گفت بازار از سال گذشته تا کنون به شدت حساس شده که بعد از دو روز پیاپی منفی بودن به سطح جذاب می رسد و باز هم شاهد واکنش مثبت بازار هستیم، این واکنش مثبت برخلاف رویه گذشته که اصولا دستوری بود، در حال حاضر دستوری نیست چرا که بازار سهام به این اصل رسیده که بازار به صورت دستوری حفظ نمی شود، از این جهت می توان گفت سلیقه و اراده اغلب فعالان بازار است که مجددا در یک سطح ارزندگی ورود و خرید داشته باشند.

وی درادامه درخصوص تاثیرات روی کار آمدن دولت جدید روی بازار سرمایه گفت:اتفاقا اگر بخواهیم از روی کار آمدن دولت سیزدهم و یک دست شدن جناح تصمیم گیرنده برای کشور صحبت کنیم با قاطعیت می توان گفت این موضوع اثر مثبتی به دنبال داشته است. به نظر بنده همسویی و انتشار  اطلاعات از وضعیت اقتصاد و بازار سرمایه و همسویی دولت با قوه مققننه و قوه قضاییه از مزایای دولت جدید است، به این دلیل که همسویی ایجاد شده موجب سهولتی در اقتصاد می شود که نه تنها منفی ارزیابی نمی شود؛ بلکه یکسان بودن تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها البته مشروط بر رعایت نظم همه بازارها و رعایت اصول و استانداردهای اقتصادی قطعا از نقطه تصمیم تا نقطه اجرا مطلوب ارزیابی می شود، حتی در مقایسه با دولت گذشته چشم انداز مثبتی هم به وجود آمده است.

کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: به هر حال بازار سرمایه در طی سال ۹۸ و۹۹ بازدهی های قابل توجه ای داشت در حالی که این بازدهی ها برای سال ۱۴۰۰ به هیچ وجه پیش بینی نمی شود. در سال جاری هیچ مولفه اثر گذار هیجانی دراقتصاد و در بازار سرمایه نمی توانیم پیش بینی کنیم از جمله تغییر ناگهانی و قابل توجه نرخ ارز، قابل توجه در نرخ بهره و حتی گشایش های سیاسی که منتهی به وارد شدن منابع ارزی و بهبود چرخه تولید و عملکرد صنایع می شود، با توجه به اینکه بهبود وضعیت اقتصادی و اتفاق خارق العاده ای در نظام اقتصادی کشور را نمی توان پیش بینی کرد، لذا انتظار نمی رود سطح بازدهی ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۹ یکسان باشد، بلکه بازدهی امسال بازار سرمایه نسبت به سال گذشته بسیار پایین خواهد بود.

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: از آنجایی که قیمت ها نسبت به سال گذشته به صورت اتوماتیک و ذاتی به سمت تعدیل و اصلاح مناسبی رسیده بودند لذا نمی توان انتظار بازدهی خوبی برای سال جاری داشت. یعنی اینگونه نیست که منتظر رسیدن شاخص به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد تا قبل از پایان سال باشیم، البته این موضوع بستگی به شرایط اقتصادی وسیاسی دارد تا زمانی که این شرایط دچار تغییر خاصی نشود نمی توان انتظار رشد شاخص ها را داشت.

۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 17080

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha