دور زدن تحریم ها برای صنعت خودروی کشور هزینه زیادی ایجاد کرده است/مراقب واردات بی منطق خودرو در دوران پس از تحریم باشیم!

کاکایی گفت: اگر به حافظه ی تاریخی خود در سال ۹۶ و ۹۷ و ورشکستگی هایی که در صنعت خودرو و تورم های بعدی که اتفاق افتاد برگردیم، در هنگامه ای که برای کشور امکان افزایش تولید ایجاد شود اما به یک باره واردات زیاد شود، بیماری هلندی ایجاد شده تولید داخلی را از رقابت خارج می کند، این موضوع نه فقط برای صنعت خودرو، بلکه برای تمام زمینه ها مصداق دارد.

گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، صنعت خودرو یکی از صنایعی است که به شدت درگیر رفت و آمد تحریمهاست، زمانی که تحریم ها تعلیق شد و زمانی که ترامپ تحریم ها را لحاظ کرد و به ویژه صنعت خودروسازی ایران را مشمول تحریم های جدی کرد، این صنعت با مدیریت نادرست داخلی روزهای پرتب و تاب و پر چالشی داشته و قطعا مصرف کنندگان داخلی هم چالش های بیشماری را تحمل کرده اند، حال اگر بر فرض مثال تحریم ها من جمله تحریم صنعت خودروسازی ایران لغو شود ویا اینکه تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران وچین به یک قرارداد رسمی تبدیل شود، مهمترین الزامات واولویت هایی که برای رشد و توسعه صنعت خودروی کشور باید در دستور کار قرار داد چیست را امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با ما مطرح کرده که جمع بندی آن را در ادامه می خوانید.

امیر حسین کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرودر خصوص امتیازات ارتباط با جهان و انعقاد قرار داد ۲۵ سال با چین برای توسعه صنعت خودروسازی کشور گفت: واردات فناوری و مواد اولیه به روز که صنعت خودروسازی کشور به شدت نیازمند آن است یک موضوع مهم برای این صنعت به شمار می رود. به هر حال صنعت‌ خودروسازی کشور نیازمند یک سری مواد اولیه است، به این دلیل که بعضی از مواد اولیه برای صنعت خودروسازی در ایران وجود ندارد، بنابراین این مواد وارداتی است، یعنی موضوعی نیست که قابل اختراع باشد چون ممکن است ماده ای باشد که در کشور بدان دسترسی نداریم لذا در صورت لغو تحریم ها یا انعقاد قرارداد ۲۵ ساله با چین و بهبود ارتباطات تجاری می توان با واردات مواد اولیه با کیفیت بالاتر کمک شایان توجهی به رشد صنعت خودرو سازی داشت. 

وی با بیان اینکه دور زدن تحریم ها برای صنعت خودروی کشور هزینه زاست و اینکه قرار داد با چین می تواند در خرید مواد اولیه با کیفیت صنعت خودروسازی کمک شایان توجهی به این صنعت باشد خاطر نشان کرد: تا کنون برخی از نیازهای صنعت خودروسازی کشور از قبیل مواد اولیه مورد نیاز با دور زدن تحریم ها تامین شده است، ضمن اینکه می دانیم دور زدن تحریم‌ها به لحاظ اقتصادی برای ما تبعاتی به دنبال دارد. اول این که منجر به افزایش هزینه‌های این صنعت می‌شود، همچنین مواد اولیه ای که به دست ما می‌رسد از کیفیت لازم مورد نظر برخوردار نیست، لذا مجبوریم کیفیت مواد اولیه با درجه کیفیت به مراتب پایین تر از مواد اولیه درچه یک خریداری کنیم، اما با لغو تحریم‌ها یا با برقراری ارتباط تجاری وقتی قرارداد ایران و چین به سرانجام برسد، می توانیم مواد اولیه با کیفیت را با  قیمت منطقی تری خریداری کنیم. 

امیر حسین کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت دراین باره خاطر نشان کرد: یکی از خواص انعقاد چنین قراردادهایی و تجارت با کشورهای دنیا، ارتقای کیفیت خودروهای ایرانی است، ضمن اینکه  قیمت ها هم منطقی تر می شود، به این خاطر که دور زدن معمولی تحریم ها چیزی در حدود ۳۰ درصد هزینه اضافی بر مسیر عادی تجارت  تحریم شده وارد می کند، بنابراین اگرهمین ۳۰ درصد هزینه اضافی کاهش بیابد حتما برای ما عایدی اقتصادی زیادی به دنبال خواهد داشت، چرا که ٣٠ درصد رقم درشتی است.

وی در این باره تصریح کرد: به عبارت دیگر ۳۰ درصد جابجایی مالی چند هزار میلیارد تومانی برای کشور تمام می شود، بنابراین از جهت لغو تحریم ها و برقراری رابطه با دنیا و انعقاد قرارداد با چین هر کدام به یک طریقی منطقی می توانیم به صنعت خودرو کشور کمک کنیم. ما در حال حاضر به ارتباط صنعتی با کشورهایی از جمله چین، کره جنوبی و کشورهایی که دارای فناوری ها و امکانات خاص هستند نیازمندیم تا صنعت خودرو با بهبود وضعیت روز مواجه شود.

 کارشناس صنعت خودرو نگرانی خود را در خصوص باز کردن درهای کشور روی واردات غیر ضروری بیان کرد و در این باره دلایل خود را اینگونه توضیح داد و گفت: نگرانی بزرگی که برای رفع تحریم ها وجود دارد این است که در طول تاریخ ۴۰ ساله کشور از این دست موضوعات رخ داده این است که با برداشته شدن تحریم‌ها  معمولاً سیاستمداران و سیاستگذاران کشور توجهی به سیاست گذاری های درست در این موقعیت ندارند، شاید به دلیل چالش‌ هایی که در پیش رو دارند از خیر این موضوع می گذرند، از آن طرف از نظر فنی ایجاد تعادل کار سختی است لذا در مواقعی این چنینی، این خطر به وجود می‌آید که به یکباره در واردات به روی خودروهای خارجی بدون ضابطه قاعده باز شود، دلارهای نفتی بلوکه شده ایران، اگر بخش بزرگی از آن به یک باره به واردات خودرو یا قطعات خودرو اختصاص داده شود، شاید در وهله اول به ظاهر قشنگ باشد، یعنی مردم در کوتاه‌مدت به دلیل واردات خودروهای خارجی حظ ببرند، اما اقتصاد به صورت کامل نابود می‌شود. 

امیر حسین کاکایی دراین باره توضیح داد: اگر به حافظه ی تاریخی خود در سال ۹۶ و ۹۷ و ورشکستگی هایی که در صنعت خودرو و تورم های بعدی که اتفاق افتاد برگردیم، در هنگامه ای که برای کشور امکان افزایش تولید ایجاد شود اما به یک باره واردات زیاد شود، بیماری هلندی ایجاد شده تولید داخلی را از  رقابت خارج می کند، این موضوع نه فقط برای صنعت خودرو، بلکه برای تمام زمینه ها مصداق دارد یعنی به یک‌باره به صورت موقت وضعیت رفاه مردم خوب می‌شود، اما چون  درآمد بالا نمی‌رود، وقتی درآمد بالا نرود تورم ایجاد می‌شود. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت درپایان بیان داشت: لذا اگر تحریم ها لغو شود ، هر چند که بنده به خودی خود امیدی به قول و تعهد آمریکا هایی برای بازگشت به برجام و لغو کلیه تحریم ها ندارم، اما بر فرض مثال در صورت لغو تحریم، به جای واردات زیاد در ماه های اول، اگر برنامه هایی برای توسعه صنعت خودرو و سایر صنایع  کشور داشته باشیم تا اقتصاد کشور به سمت توسعه و شکوفایی حرکت‌ کند.

۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 15271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =