رجایی‌سلماسی: پیشنهادات ۱۰ گانه بورسی، نهایتا دو ماه کارآمد است/ بورس باید به دست مردم اداره شود، نه دستورات دولتی

اولین دبیر کل بورس تهران گفت: تصمیمات ده گانه‌ای که برای کمک به تعادل بورس مطرح شده فقط در یک دوره کوتاه منجر به تعادل وضعیت بازار سرمایه می‌شود، اما همیشگی نیست و با این طرح‌ها نمی‌توان اعتماد مردم را برگرداند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری دانشجو، بسته پیشنهادی بورس یا همان ۷+۳ که در روزهای گذشته توسط رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار رونمایی شد، بسته‌ای است که سه مصوبه آن از دو روز گذشته اجرایی شده و هفت مصوبه دیگر منتظر تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی و سران قواست. مصوباتی که واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته و کارشناسان بورس و بانکی نسبت به آن انتقاداتی داشته اند. در همین رابطه الله‌وردی رجایی سلماسی؛ اولین دبیر کل بورس تهران و بنیان‌گذار بانک سامان در گفتگو با دانشجو کارآمدی و تاثیر گذاری مصوبات و طرح‌های پیشنهادی را برای رونق بخشی به بورس مورد تحلیل و بررسی قرار داده است که در ادامه مشاهده می‌کنید.


اولین دبیر کل بورس تهران در خصوص طرح‌های بورسی و مصوبات سران قوا برای حمایت از بازار سرمایه گفت: تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، معادل ۲۰۰ میلیون دلار به بازار سرمایه موضوعی است مسبوق به سابقه که بیش از پنج سال است به بازار سرمایه چنین وعده‌ای داده شده، اما تا کنون عملی نشده، ضمن اینکه عملیاتی کردن این موضوع و تزریق ۲۰۰ هزار میلیون تومان به بورس کشور، کمک زودگذری است که تاثیر چندانی در روند بورس و جلوگیری از افت‌های طولانی مدت یا ایجاد ثبات و اعتماد مستمر در بورس از خود به جا نمی‌گذارد.

وی ادامه داد: هر چند بازار پول و سرمایه پشتوانه ومتمم هم هستنند، اما بانک مرکزی برای حمایت و کمک به بورس نباید بانک‌های کشور را وادار به ورود بدون ضابطه و قاعده به بورس کند، اگر بانک‌ها مایل بودند و منابع اضافی داشتند که نگهداری آن‌ها در صندوق‌های خود سودی برای آن‌ها نداشت می‌توانند از محل منابع اضافی خود در بورس و بازار سهام، سرمایه گذاری کنند، اوراق بخرند، کمااینکه بانک‌های کشور درحال حاضر چنین کاری را انجام می‌دهند و هر زمان نیاز به منابع مالی و نقدینگی داشته باشند اوراق را به عنوان وثیقه به بانک مرکزی می‌دهند و منابع مالی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

بنیانگذار بانک سامان درخصوص بنگاه داری بانک‌ها نیز خاطر نشان کرد: به هر حال هر گونه بنگاه داری بانک‌ها که به اقتصاد کشور ضرر بزند بر خلاف قانون است، لذا بانک مرکزی نمی‌تواند با طرح و مصوبه‌ای بانک‌ها را مجبور به سرمایه گذاری و خرید سهام از بورس کند، همانطور که ذکر شد اگر خود بانک‌ها سرمایه اضافی داشته باشند می‌توانند اوراق بخرند یا در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنند، به این دلیل که بنگاه داری بانک‌ها باعث بر هم خوردن توازن اقتصاد، عدم حمایت از تولید و مسائل دیگری می‌شود که به هیچ وجه به نفع اقتصاد کشور نیست.

رجایی سلماسی در خصوص موضوع امهال مالیاتی یک ساله ۵۰ درصد از منابع مربوط به خرید سهام شرکت‌ها نیز گفت: به هر حال این طرح هم برای حمایت از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی داده شده، چرا که میزان بدهی مالیاتی بنگاه‌های کوچک آنقدری نیست که نیاز به بخشودگی و خرید سهام داشته باشد، هر چند که این بند، طرح خوبی است، اما به هر حال منافع شرکت‌های تولیدی بزرگ را تامین می‌کند، اما به هر حال می‌تواند یک گام کوچک برای رونق دادن به بورس باشد.

اولین دبیر کل بورس ایران با انتقاد از مدیریت غلط بازار سرمایه بیان داشت: دولتی‌ها و مسئولین بورس و دست اندرکاران این سازمان تلاش می‌کنند تا به اشکال مختلف سیر نزولی بازار را تغییر داده و در بازار یک روند صعودی ایجاد کنند، اما با این برنامه‌ها و طرح‌ها نمی‌توان بازار را برای همیشه سر پا نگاه داشت، بلکه بازار باید به دست مردم و با مدیریت خود مردم بدون تزریق نقدینگی‌هایی که در روند مثبت بازار یکی دو روز تاثیر گذار است اداره شود، یعنی بازار باید خالی از تصمیم گیری‌های دستوری و غیر بورسی شود.

وی افزود: اگر مسئولین خواستار بازگشت بورس به وضعیت عادی و نرمال هستند که در تمامی بورس‌های دنیا مشاهده می‌شود باید دست از سر بورس بردارند و بگذارند مردم در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنند و خود این بازار را بگردانند، نه اینکه با طرح‌هایی مثل همین طرح توسعه بازار و جبران زیان خریداران صندوق دولتی پالایشی و بانکی از محل سهام یا موارد دیگر به آن‌ها جایزه دهند!

کارشناس بازارهای پولی و مالی دراین باره تصریح کرد: مگر مسئولین بازار را با این جایزه دادن‌ها تا چه زمانی می‌توانند سر پا نگه دارند؟ تکرار ضرر و زیان‌های غیر واقعی قطعا موجب بی اعتمادی بیشتر مردم و فرار سرمایه‌ها از بورس می‌شود، لذا جایزه دادن دولت بابت ضرر سهامداران پالایشی یکم شاید یک تسکین موقت باشد، اما درمان واقعی و کامل نیست.

الله وردی رجایی سلماسی در ادامه خاطر نشان شد: به هر حال تصمیمات ده گانه‌ای که برای کمک به تعادل بورس مطرح شده فقط در یک دوره کوتاه منجر به تعادل و عادی شدن وضعیت بورس می‌شود، مثل یکی دو روز گذشته، اما همیشگی نیست و با این طرح‌ها نمی‌توان اعتماد مردم را به بورس برگرداند. اگر اعتماد از دست رفته مردم به بورس ترمیم نشود مردم در بازارهای دیگر سرمایه گذاری می‌کنند و این برای اقتصاد به دلیل افتادن در دور باطل سوداگری اصلا خوب نیست، در حالی که اگر بازار توسط مردم اداره شود نیازی به دخالت دولت وجود ندارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بعد از اینکه بورس از روند عادی خود و از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد به زیر این رقم سقوط کرد مسئولین به تکاپو افتادند تا به گونه‌ای بازار را جمع کنند و نوسان را در حد تعادلی نگه دارند، هر چند شاید هدف مسوولین برای متعادل کردن بازار خیر باشد، اما در نهایت دوام و اثر گذاری این طرح‌ها بیش از یکی دو ماه نخواهد بود و تداوم تصمیمات غلط به معنای خارج شدن پول از بازار و سرمایه گذاری در بازارهای دیگری است که به غیر از افزایش تورم، گرانی و از دست رفتن تولید نتیجه دیگری برای اقتصاد ومردم به دنبال ندارد.

۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 14167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha