آیا بازار از اصلاح خارج شد؟ / تغییر جهت سهامداران از صندوق‌ها به سمت خرید مستقیم سهام

حجم و میزان سرمایه موجود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سود ثابت این هفته کمتر از هفته گذشته است که این تغییر رویکرد حاکی از افزایش خرید و فروش سهام و بازگشت رشد بازار سهام است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ زهرا فعله گری- در هفته گذشته شاخص کل بورس که در محدوده یک میلیون و پانصد هزار واحد بود، صف‌های فروش سنگینی در ۹۰ درصد نمادهای معاملاتی تشکیل می‌شد.  با وجود ارزندگی سهام، سرمایه گذاران تاب و تحمل روند زیان‌ده را نداشتند و برای خروج دارایی خود اقدام می‌کردند.

در این میان عده دیگری از سهامداران نیز با مشاهده نزول و کاهش چشم‌گیر سهام‌ها از خرید و فروش اجتناب کرده و به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت روی آوردند.

هرچند که تا هفته‌ی گذشته شاخص‌ بورس در سراشیبی تندی حرکت می‌کرد اما جنب‌وجوش دولت و ورود مجلس برای بهبود اوضاع و خبر انتقال یک درصد منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازر و تصمیمات جدید شورای عالی بورس توانست فعالان بازار سرمایه را امیدوار کند.

اظهار نظرات رئیس مجلس در رابطه با جلسات با وزیر اقتصاد و مدیران بورسی کشور و اولتیماتوم به حقوقی ها و سهامداران اصلی شرکت ها برای بازارگردانی و اثرات روانی این خبر باعث شد تا بر خلاف 35 روز گذشته صف های خرید چندین میلیونی برای بسیاری از سهم ها شکل بگیرد و شاخص با رشد بیش از 29 هزار واحدی به رقم 1 میلیون و 607 هزار و 491 واحدی برسد و بدین شکل رنگ سبز در نقشه ی بازار تجلی کند.

در هفته های گذشته طبق جلسات دولت با سهامداران حقوقی، قرار بر جمع کردن صف‌های فروش و حمایت دانه درشت‌های بازار شد اما در برخی مواقع با خٌلف وعده و یا تضاد رفتاری مواجه شدیم.

البته در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته خود سهامداران حقیقی دست به کار شدند و بخشی از صف‌های فروش به صف‌های خرید تبدیل شد و خوشبختانه این جریان تازه به آغاز معالات این هفته هم کشیده شد.

در داد و ستدهای امروز نیز نماگر روز خوشی را به پایان رساند و سهامداران حقیقی توانستند سرکشی و افسار گسیختگی شاخص کل بورس را در دست بگیرند.

هرچند که در معاملات این هفته فراز و فرودهای زیادی را تاکنون شاهد بودیم اما کارشناسان و صاحب نظران معتقند بازار سهام از فاز اصلاحی خارج شده و یک مسیر منطقی طی خواهد کرد.

در هفته گذشته حجم و میزان سرمایه موجود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سود ثابت بیشتر از این هفته بود. به بیان دیگر آن دسته از نظاره‌گرهایی که در گوشه‌ی رینگ نوسان‌های بازار بدون فعالیت‌ خاصی ایستاده بودند و همچنین گروهی که از بیم خرید و فروش به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت پناه آورده بودند، از لاک دفاعی در آمده و با غلبه بر ترس خود به خرید سهام روی آورده‌اند.

با افزایش خرید و فروش سهام انتظار می‌رود رشد شاخص کل و به دنبال آن شاخص هم وزن پیشرفت بیشتری داشته باشد.

بنابراین این تغییر رویکرد سهامداران می‌تواند شرایط جًوی متقاعدکننده‌ای را در بازار به وجود بیاورد و در واقع به عنوان نیروی محرکه خوبی عمل کند.

.

در تصویر زیر خروج پول از صندوقهای با درآمد ثابت به تصویر کشیده شده است:

.

در تصویر زیر نمودار روند شاخص کل و هم وزن قابل مشاهده است:

.

لیست تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری با انواع مختلف و بازدهی دسته بندی شده آن‌ها به شرح زیر است:

.

.

انتهای پیام. /

۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
کد خبر: 1192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha