راهکارهای بهبود تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۰

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق از کاهش هزینه جاری دولت و افزایش مالیات به عنوان راهکاری برای بهبود تراز عملیاتی بودجه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، محمدجواد شریف زاده استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق در جلسه بررسی و نقد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که در مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی برگزار شد، اظهار داشت: نهایت رقمی که بتوان از هزینه‌های لایحه بودجه را کاهش داد حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. کاری با انبساط و انقباض بودجه نداریم اما علت اصلی رشد مربوط به رفاه و معیشت می‌شود. هزینه متوسط زندگی مردم شهر و روستا ۵۰ درصد افزایش یافته است. می توان افزایش حقوق ها را ۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش داد و در نهایت تراز عملیاتی را ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بهبود داد.

این اقتصاددان به راهکارهای افزایش و بهبود منابع بودجه پرداخت و گفت: درآمدهای مالیاتی حداقل می تواند ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر افزایش یابد. متاسفانه تعارف میان نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و دژپسند وزیر اقتصاد برای افزایش درآمدهای مالیاتی را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: می‌توان سالانه یک درصد سهم مالیات به تولید ناخالص داخلی را افزایش داد. کشور آمریکا در دوره‌هایی که مشکلات اقتصادی داشته توانست ۱۰ درصد این سهم را افزایش دهد. بنابراین افزایش درآمدهای مالیاتی با همین نرخ و پایه های موجود شدنی است. 

شریف زاده با اشاره به اینکه نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی ۵ درصد است گفت: اگر بتوانیم ۵ درصد نسبت به تولید ناخالص داخلی مالیات را افزایش دهیم کسری ساختاری بودجه حل می شود.

شریف‌زاده با بیان اینکه یک درصد از GDP حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، گفت:‌ همچنین می‌توان حقوق گمرکی را افزایش دهیم که درآمد قابل توجه‌ای نصیب دولت می کند.

وی تاکید کرد:‌ دولتی‌ها در سال جاری می‌توانستند سهام بیشتری از شرکت‌های دولتی بفروشند اما بخل کردند و برخی ملاحظات و تعارض منافع در این زمینه وجود داشت.

این اقتصاددان افزود: ‌استقراض کردن بابت بودجه عمرانی خطرناک نیست. به دلیل اینکه پول آن به دارایی تبدیل می‌شود و بابت آن تولید صورت می گیرد. پول آن باز می‌گردد و تهدیدی از جهت پایداری بدهی نخواهد داشت.

وی به تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی پرداخت و یادآور شد: سرمایه گذاری در سال ۹۰ بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که در سال ۹۸ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافته که ۲۰ درصد افت نشان می دهد. از این میزان ۵۰ درصد کاهش در بخش ماشین آلات رخ داده که یک فاجعه است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در دهه ۵۰ و ۸۰ ایران فوران درآمدهای نفتی داشتیم، تصریح کرد: دهه ۹۰ دهه عدم تعادل‌ها است که کاهش رشد اقتصادی، درآمد سرانه و انباشت سرمایه داشتیم. دهه ۱۴۰۰ می تواند تعیین کننده باشد. اگر نتوانیم این مسئله را خوب اداره کنیم آسیب جدی به ثبات سیاسی کشور وارد خواهد کرد.

شریف‌زاده با بیان اینکه درآمد ملی کشور کاهش یافته است و یک سوم درآمد سرانه از دست رفته است، عنوان کرد: چشم‌اندازی از رشد اقتصادی نداریم چون بستگی به تشکیل سرمایه ثابت دارد.

وی یکی از کارکردهای بودجه را باز توزیع عادلانه درآمدها دانست و افزود:‌ برای رفع جبران کسری بودجه دو دیدگاه وجود دارد که یا باید به تعادل نفتی دهه ۸۰ بازگردیم که نفت بفروشیم و کالا وارد کنیم که البته نگاه دولت این است. یا اینکه تا بتوانیم به سمت شکل‌دهی تعادل جدید (غیر نفتی) برویم که چارچوب های آن مشخص است.

۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 11040

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha