مادامی که بودجه تراز نباشد مشکلات کنونی اقتصاد به قوت خود باقی است/اقتصادی که فاقد رشد واقعی است و تولید ندارد باید منتظر آثار و تبعات سوء رشد نقدینگی باشد

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی گفت: با بررسی روند ده ساله افزایش نرخ تورم درمی یابیم که متاسفانه نقش تنظیم بودجه با درآمدهای من دربیاوری بسیار پررنگ است! مساله مهمی که در اقتصاد و سیاست گذاری های اقتصادی کشور نادیده گرفته شده، موضوع ایجاد تعادل در عرضه و تقاضاست. اقتصادی که فاقد رشد واقعی است و تولید ندارد یا تولید بسیار محدودی دارد باید منتظر آثار و تبعات سوء رشد نقدینگی باشد چرا که رشد قیمت ها اصلی ترین اثر تورمی است که در اقتصاد خود را به سرعت نشان می دهد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حجت الله فرزانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی درگفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اصلاحات اقتصادی لازمه کنترل رشد نقدینگی گفت: در کاهش نرخ تورم، تقویت پول ملی و کاهش نرخ ارز عوامل بسیار زیادی دخیل هستند از جمله اصلاحاتی که در وهله اول باید از خود دولت آغاز شود مثل رفع کسری بودجه.

وی در این باره افزود: تا مادامی که بودجه تراز نباشد و کسری بودجه داشته باشیم و هزینه های دولت مدیریت نشود مشکلات کنونی اقتصاد به قدرت و قوت خود باقی است و راهکارها و سیاست های مقطعی فقط به صورت کوتاه مدت در حد چند ساعت یا چند روز اثر بخش خواهند بود.

حجت اله فرزانی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی توضیح داد: مساله مهمی که در اقتصاد و سیاست گذاری های اقتصادی کشور نادیده گرفته شده، موضوع ایجاد تعادل در عرضه و تقاضاست. اقتصادی که فاقد رشد واقعی است و تولید ندارد یا تولید بسیار محدودی دارد باید منتظر آثار و تبعات سوء رشد نقدینگی باشد چرا که رشد قیمت ها اصلی ترین اثر تورمی است که در اقتصاد خود را به سرعت نشان می دهد.

حجت اله فرزانی کارشناس اقتصادی بیان داشت: در صورتی که تولید به تناسب رشد نقدینگی بالا برود اقتصاد دچار وضعیت تورمی نمی شود و قیمت ها افزایش نمی یابد. متاسفانه بی توجهی به رشد تولید در طی سال های گذشته و رکود تولید و کاهش سرمایه گذاری در بخش واقعی اقتصاد منجر به عدم رشد اقتصاد در بخش واقعی شده به همین خاطر شاهد بالا رفتن نرخ ها و تورم به دلیل رشد نقدینگی هستیم به همین خاطر تا فاکتورهای اشاه شده اصلاح و کنترل نشوند سیاست های مقطعی در همان محدوده خود باقی می مانند و منجربه کاهش نرخ ارز و پایین آمدن قیمت ها نمی شوند.

حجت اله فرزانی معتقد است: اولین گام اصلاحات اقتصادی باید توسط دولت برداشته شود با کاهش هزینه های زاید خود و تراز کردن بودجه، به همین خاطر امیدواریم نمایندگان مجلس این موارد را در بودجه سال آینده لحاظ کنند تا شاهد کنترل و کاهش قیمت ها یا عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی و خدمات باشیم.

حجت اله فرزانی کارشناس اقتصادی و ارزی بیان داشت: کسری بودجه و درآمدهای واقعی و غیر واقعی که در بودجه برای تراز نشان دادن بودجه لحاظ می شود لاجرم منجر به جاپ پول، استقراض از نظام بانکی و رشد ضریب فزاینده و رشد نقدینگی و در نهایت افزایش نرخ تورم می شود و این چرخه ادامه می یابد.

فرزانی در ادامه بحث با ارائه راهکاری خاطر نشان کرد: برای عدم گرفتاری در این چرخه سراسر زیان بار اقتصادی باید بودجه ای بدون کسری و بدون منابع واهی درآمدی تدوین و تصویب شود یعنی نمایندگان بکوشند براساس واقعیات درآمدی و هزینه ها بودجه را تصویب کنند نه اینکه به صورت غیر واقعی منابع بودجه تراز شود و درآمدهای سرسام آور تخیلی نوشته شود. با بررسی روند ده ساله افزایش نرخ تورم درمی یابیم که متاسفانه نقش تنظیم بودجه با درآمدهای من دربیاوری بسیار پررنگ است پس نقش مجلس در این جای کار کمتر از دولت نیست بنابراین برای تحقق وعده های داده شده به مردم در راستای کنترل نرخ تورم تنظیم بودجه باید به یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه دولت و مجلس تبدیل شود.

۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 39738

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha