دولت،نگران بار مالی تصمیمات مجلس درباره بودجه ۱۴۰۲ است/بودجه انبساطی مجلس به کسری بودجه و تورم منجر خواهد شد

استاد دانشگاه تهران گفت: در وضعیتی که براساس آمارهای مرکز آمار و بانک مرکزی نرخ تورم ایران بین ۴۵ تا ۵۰ درصد است و در اقلام خوراکی و نوشیدنی بالاتر ودر مسکن و کالاهایی از این دست وضعیت به مراتب بدتر است بودجه به گونه ای باید بسته شود که فشار مالی کمتری به دولت وارد کند، نباید گمان کنیم اگر بودجه ای انبساطی داشته باشیم و ارقام بزرگی به این وزارتخانه یا آن نهاد بدهیم حتما به معنی افزایش کارایی آن وزارتخانه در سال آینده و بهره وری بیشتر اقتصادی است چرا که در عمل تا کنون چنین اتفاقی رقم نخورده است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تحمیل بار مالی نمایندگان مجلس به بودجه و گلایه دولت نسبت به این روند که منجر به کسری های بزرگتری دربودجه می شود گفت: تدوین و تصویب بودجه در شرایط تورمی و شرایطی که بخش مهمی از تورم ایجاد شده ناشی از کسری بودجه دولت است باید موضوع مهم و حساسی باشد، یعنی دولت و مجلس بودجه را به گونه ای باید ببندند که ازعدم کسری های بزرگ درسال جدید آسوده خاطر باشند نه اینکه هرکسی به فراخور آنچه گمان می کند درست است یا به نفعش می باشد بخصوص در مسائل سیاسی و انتخاباتی، بار مالی بودجه را بیشتر و از این ناحیه فشار مضاعفی به مردم وارد کند.

وی در این باره افزود: وزیر اقتصاد بر این موضوع تاکید کردند که بخشی از پیشنهادات نمایندگان مجلس در بودجه بار مالی ایجاد کرده که موجب نگرانی دولت شده لذا دولت مصمم شده این موضوع یعنی بخش هایی که منجر به فشار مالی می شود را از طریق شورای نگهبان پیگیری کند. مساله مهم در تنظیم بودجه این است که بودجه واقع گرایانه و ناظر به مسائلی نوشته شود که دربودجه باید وجود داشته باشد چرا که بودجه محلی برای سهم خواهی نیست اعم از اقتصادی تا سیاسی.

آلبرت بغزیان خاطر نشان کرد: مجلس در شرایط تورمی که فشار تورم امان زندگی مردم را بریده باید درکنار دولت به دنبال تصویب و تدوین بودجه ای با کمترین کسری باشند که سال آینده آنچه امسال و سال های پیشین تجربه کردیم باز اتفاق نیفتد و بار مالی دولت بسیار کاهش بیابد تا دولت برای تامین بودجه تدوین شده به استقراض از نظام بانکی و شرکتهای دولتی و در نهایت بانک مرکزی روی نیاورد و پایه پولی به این دلایل افزایش نیابد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: در وضعیتی که براساس آمارهای مرکز آمار و بانک مرکزی نرخ تورم ایران بین ۴۵ تا ۵۰ درصد است و در اقلام خوراکی و نوشیدنی بالاتر ودر مسکن و کالاهایی از این دست وضعیت به مراتب بدتر است بودجه به گونه ای باید بسته شود که فشار مالی کمتری به دولت وارد کند، نباید گمان کنیم اگر بودجه ای انبساطی داشته باشیم و ارقام بزرگی به این وزارتخانه یا آن نهاد بدهیم حتما به معنی افزایش کارایی آن وزارتخانه در سال آینده و بهره وری بیشتر اقتصادی است چرا که در عمل تا کنون چنین اتفاقی رقم نخورده است، بلکه بار تورمی و فشار مالی دولت از سوی آن نهاد یا وزارتخانه برای درخواست رقم های بزرگتر در سال بعد بیشتر شده است.

آلبرت بغزیان معتقد است: کسری های بودجه ای که تورم زا هستند خود دولت را تحت فشارهای مضاعفی قرار می دهند بنابراین نمایندگان مجلس باید به این موضوع واقف شوند که تحمیل بار اضافی به بودجه یعنی تحمیل تورم بیشتر و تورم بیشتر یعنی وارد شدن لطمه بیشتر به دولت، چرا که دولت در تنظیم بودجه سال اینده زیان می بیند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: افزایش دستمزدها که بعضا به مساله جنجالی در کشور تبدیل می شود اتفاقا بعضا بسیار کمتر از رشد سایر ردیف های بودجه است که بعضا یا سفارشی است یا تحمیلی. وقتی بودجه نویسی سیاسی می شود و نمایندگان مجلس از محل بودجه به دنبال تامین خواسته ها و موفقیت های سیاسی خود هستند این مسائل همواره چالش های جدی اقتصادی ایجاد می کند؛ چرا که بارها و بارها دیده شده که برخی از نمایندگان به اسم حمایت از فلان صنعت یا حمایت از شهرستان و استان انتخابی خود بودجه ایی از دولت طلب می کند، بودجه ای که بیشتر ناظر به حمایت از خود است تا در دوره بعدی انتخابات مجلس رای بیشتری کسب کند.

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد در این باره افزود: در حالی که بودجه به هیچ وجه نباید سیاسی دیده شود و سیاسی بسته شود. بودجه سند مالی اداره کشور در یک سال است که در شرایط تورمی و تحریمی باید با حساسیت ودقت نظر بیشتری بسته شود چرا که از محل بستن بد بودجه همه مردم به اشکال مختلف زیان می بینند ودولت نیز از محل تورم های بزرگی که ایجاد می شود صدمه می بیند.

۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۲
کد خبر: 40272

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha