دارابی: بورس به استراحت می‌رود/ سبزپوشی بورس پس اعتماد از دست رفته

کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه گفت: معاملات هیجانی بازار سهام به‌طور کل از بین نرفته است اما نشانه‌هایی از اتمام دوره های اصلاح و زمینه رشد مجدد به چشم می‌خورد.

پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ طبق آخرین تصمیماتی که حسن قالیباف‌اصل؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از مفاد آیین‌نامه حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران بعد از جلسه شورای‌عالی بورس خبر داد، ضرورتی در مشارکت سهامداران عمده در معاملات سهام به وجود آمد که این موضوع توانسته سهامداران خٌرد را تا حد زیادی امیدوار کند.

به گفته صاحب نظران ورود سهامداران عمده به واسطه اختیاری که از طریق سهام خزانه به آنان داده شده، روند بازار را متعادل‌تر می‌کند. البته نهاد حقوقی فعال در بازار سهام نیز به قصد منفعت وارد معاملات می‌شود اما آنچه که مسلم است با ورود و حمایت حقوقی‌ها یک بازی برد-برد رقم می‌خورد.

همایون دارابی کارشناس  و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: هیجان واقعیت بازار بورس کشور بوده چراکه در روندهای منفی همان هیجانی را شاهد هستیم که در روال مثبت رخ میدهد و این موضوع در ریزش شاخص کل بورس نقش محسوسی داشته است.

دارابی با اشاره به برخی از رفتارهای اشتباه دولت که  پایه ترس و هیجان را در مردم به وجود آورد، بیان کرد: روند اصلاحی که شاخص را به یک میلیون و ۶۰۰ رسانده، هیجانی است و گمان می‌کنم بیش از اندازه اصلاح شده؛ در واقع اصلاح بیش از حد شاخص ثمره ترس سهامداران و تصمیمات نا به جای دولت است.

وی ضمن بیان جمع شدن صف‌های فروش و روی آوردن حقیقی‌ها به خرید در معاملات روز چهارشنبه، مطرح کرد: در جلسات اخیر دولت تصمیمات خوبی نظیر انتقال منابع از صندوق توسعه ملی، الزام حقوقی‌ها به بازارگردانی و ... گرفته شد که این تصمیمات تا حدی سهامداران را به این هفته بازار سهام امیدوار کرده است.

کارشناس  و تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است: البته نمی‌توان گفت دیگر با بازار هیجانی رو به رو نیستیم اما نشانه‌هایی از اتمام دوره های اصلاح به چشم می‌خورد که این امر نوید روزهای خوبی را در بازار سهام می‌دهد.

دارابی تشریح کرد: گمان می‌کنم رقم یک میلیون و ۶۰۰ ایستگاه اولیه و تعادل مناسبی برای شاخص کل بورس است و پیش‌بینی می‌شود تا یک الی دو هفته آینده شاخص در همین محدوده باقی بماند.

وی ادامه داد: شاخص کل بورس در شرایط فعلی طبق پنج فاز استراحت، رشد، نزول و مجدد استراحت رفتار می‌کند که در این برهه زمان نشانه‌هایی از اتمام روند نزولی و آغازی برای استراحت و تعادل به چشم می‌خورد.

به گفته این تحلیلگر؛ البته دامنه نوسان، ماهیت بازرگردان‌ها و دیگر شرایط موجود در بورس کشور ما متفاوت از جهان است بنابراین نمی‌توان طبق یک اصول تکنیکالی و بنیادی پیش‌بینی داشت اما در بعضی ازسوالات و موردی می‌توان به تجربیات ثابت شده دنیا رجوع کرد.

دارابی گفت: حمایت دولت و انتظار سهامداران برای شروع پرقدرت این هفته بازار سرمایه زمینه رشد را به وجود می‌آورد و با تداوم این حمایت‌ها می‌توان دیدگاه مثبتی نسبت به شاخص کل این بازار رقم بزند.

۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 1076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha