گروه فرآورده‌های نفتی صعودی می‌ماند؟ / پیش بینی عملکرد این هفته بورس

بسیاری از کارشناسان این حوزه دو فاکتور حجم و ارزش معاملات را دماسنجی برای حال این روزهای بازار سهام می‌دانند که خوشبختانه هر دو معیار نیز رو به افزایش است. هر چند که در روز چهارشنبه و شنبه گروه فرآورده‌های نفتی روند نزولی را در پیش داشتند اما با این حال قیمت تعادلی ارز و افزایش نرخ نفت می‌تواند ورق این گروه را برگرداند. کما اینکه امروز یکشنبه نیز شاهد سبزپوشی این گروه شدیم.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد - زهرا فعله گری؛ شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و پانصد هزار واحدی رسیده است و طبق عملکرد مثبت بازار سهام در هفته‌های گذشته به نظر می‌رسد حقیقی‌ها بار دیگر به این بازار اعتماد کرده و با ورود نقدینگی آنها بازار سرمایه این رشد را رقم زدند. بسیاری از فعالان این بازار معتقدند کف سازی خوبی ایجاد شده است و شاخص کل به این روند ادامه خواهد داد. هرچند که دیگر نمی‌توان انتظار رشد شارپی و تخت گاز را داشت اما امیدهایی مبنی بر تداوم و حفظ این صعود وجود دارد.

بسیاری از کارشناسان این حوزه دو فاکتور حجم و ارزش معاملات را دماسنجی برای حال این روزهای بازار سهام می‌دانند که خوشبختانه هر دو معیار نیز رو به افزایش است. هر چند که در روز چهارشنبه و شنبه گروه فرآورده‌های نفتی روند نزولی را در پیش داشتند اما با این حال قیمت تعادلی ارز و افزایش نرخ نفت می‌تواند موجب شود ورق به حال این گروه برگردد. کما اینکه امروز یکشنبه نیز شاهد سبزپوشی این گروه شدیم.

افزایش قیمت نفت که از هفته های گذشته آغاز شد، ‌هفته پیش نیز ادامه داشت تا آنجا که طلای سیاه به ۵۰ دلار نزدیک تر شد. رشد قیمت نفت بیش از هر چیز تحت تاثیر نشست اوپک پلاس و اجماع اعضای آن بر سر ادامه کاهش تولید نفت در سال ۲۰۲۱ است.

*عوامل جهت‌دهنده به گروه فرآورده‌های نفتی بورس

محمد کاظم مهدوی مدیرعامل کارگزاری آپادانا در گفت‌وگو با خبرنگار بورس رادار اقتصاد گفت:  بازار سهام شوکی را از انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن متحمل شد و انتظار بر این بود که دلار ریزش بیشتری داشته باشد که این موضوع محقق نشد. از طرفی بازارهای جهانی روند بسیار خوبی دارند که می‌تواند بر بازارسهام ما نیز تاثیرگذار باشد. می‌توان انتظار رشد بیشتری در شاخص کل بورس به مرور زمان داشت.

مهدوی ادامه داد: اگر وارد بحث توافق و بازگشت برجام بشویم نمادهای ریالی همانند گروه‌ بانکی‌، خودرو و سهام‌های کوچک روند مطمئن‌تری را خواهند داشت.

مدیرعامل کارگزاری آپادانا بیان کرد: سهام های شاخص ساز که از جمله گروه معدنی، فلزی، پتروشیمی هستند اکنون با توجه به قیمت فعلی دلار و بازارهای جهانی شرایط مناسبی را برای سرمایه‌گذاری دارند. مگر اینکه سهامداران انتظار ریزش بیشتری را در نرخ دلار داشته باشند.

وی مطرح کرد: اکنون تک سهم‌ها و نمادهای کوچک رونق بیشتری در بازار دارند و عموم گروه‌ها با اقبال کمتری مواجه شده اند. به‌طوری که روز گذشته سهام پالایشی ها منفی بود و فولادی‌ها و بانکی‌ها برخلاف هفته گذشته روند میانه‌روی داشتند، برخی از شرکت‌های سنگ آهنی‌ نیز به علت افزایش قیمت‌های جهانی افزایش خوبی را به ثبت رساندند.

مهدوی تشریح کرد: در گروه‌های بزرگ به علت رشد اخیر آنها، اکنون در حال استراحت و دست به دست شدن هستند و در روز گذشته نیز خریدار قوی در آنها وجود نداشت. به‎‌طور کلی می‌توان  گفت در حال حاضر بازار به سوی تک سهم‌ها و نمادهای کوچک گرایش بیشتری دارد.

مدیرعامل کارگزاری آپادانا اضافه کرد: عرضه‌‎های سنگینی که از سوی دولت و تامین اجتماعی در سهام شستا و برخی از نمادهای دیگر وجود داشت، باعث خروج پول شد. به همین دلیل قدرت تحرک زیادی را در روز گذشته و هفته اخیر نداشتند. دولت در نخستین ریزش‌های تابستان سال جاری، عرضه به شدت زیادی را در نمادهای پالایشی و شستا داشت. به قدری که مردم این سهم‌ها را خریدند دیگر توان خرید ندارند و حالا قیمت آن کاهش پیدا کرده است. هنوز هم توان خرید قوی در این سهم‌ها ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: تمرکز اصلی بازیگران بازار سرمایه بر روی سهم‌های کوچکی از جمله گروه ساختمان، دارو، سیمان بوده؛ در تک سهم‌ها نیز تاکنون از نمادهایی همانند مپنا، حکشتی، های وب استقبال خوبی شده است.

مهدوی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه چرا در گروه فرآورده‌های نفتی شاهد نزول و عدم استقبال عمومی در روز چهارشنبه و شنبه شدیم و اکنون این گروه سبزپوش شدند؟ آیا این گروه می‌تواند همپای بازار سبزپوش بماند؟ پاسخ داد: درمورد نزولی شدن گروه فرآورده‌های نفتی در روز چهارنشبه و شنبه، می‌توان گفت به احتمال زیاد عرضه‌های سنگین دولت در تابستان ، بخش زیادی از نقدینگی را به خود جذب کرده است و تقاضای جدیدی برای آنها به وجود نیامده است. برخی از گروه‌های بازار سهام مسئولیت تامین بودجه را برعهده داشتند.

مدیرعامل کارگزاری آپادانا گفت: گمان می‌کنم با توجه به اصلاح عمیقی که پشت سر گذاشتیم، بخشی از این ریزش‌ها به علت اقبال عمومی و ورود نقدینگی جدید جبران می‌شود. درمورد نگهداری نمادهای این گروه در بلندمدت، باید به متغییرهای دیگر نیز توجه کرد و با برآورد قیمت نفت و میزان که به پالایشگاه‌ها می‌رسد و همچنین تصمیمات نهاد بالادستی در خصوص افزایش سرمایه و.. تصمیم گیری و چشم انداز آن را ترسیم کرد اما به طور کلی به‌نظر می‌آید که با گذشت زمان در این گروه نیز شاهد رشد باشیم.

وی افزود: برخی‌ بر این باورند که قیمت نفت بیشترین تاثیر را بر این گروه دارد، در صورتی که اکنون نمی‌توان نرخ آن را مبنای جهت و سوق گیری این گروه دانست و محرک اصلی بازار نیست. البته این فاکتور در روند آن نقش دارد اما اکنون اثر روانی بازار، میزان جابجایی پول‌ها و میزان ریزش‌ها بیشترین تاثیرگذاری را دارد.

مهدوی ادامه داد: در تحلیل بنیادی و احتساب میزان سود و زیان شرکت‌های زیر مجموعه گروه فرآورده‌های نفتی قطعا قیمت نفت بسیار مهم است. به خصوص اگر موجودی انبار آنها از نفت ارزان بوده و اکنون مشمول افزایش قیمت‌ها شده باشند.

وی بیان کرد: اگر بر اساس توافقات برجام و روابط بین الملل، ایران وارد بازار جهانی نفت شود و قیمت‌ نفت روند صعودی چندانی نداشته باشند، درآمد آنها افزایش خاصی نخواهد داشت.

مدیرعامل کارگزاری آپادانا معتقد است؛ در مجموع بحث‌های جانبی همچون تجدید ارزیابی در روند این گروه دخیل است.

* بازگشت گروه‌ فرآورده‌های نفتی بورس به مدار صعودی

علیرضا تاجبر عضو هیات مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار هم در گفت‌وگو با خبرنگار بورس رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام تا تیرماه سال جاری رشد یکسره‌ای را در بیشتر نمادها تجربه کرد و یک دستی بازار ( مثبت یا منفی شدن تمام نمادها بایکدیگر) باعث از بین رفتن خاصیت تحلیل‌های بنیادی و بررسی عملکرد شرکت‌های می‌شد اما اکنون این رویه تغییر کرده است و هر یک از گروه‌ها بر پایه مشخصی رفتار می‌کنند.

تغییر خوبی که اکنون در بازار سهام شاهد آن هستیم مربوط به روند متعادل در بسیاری از نمادها است. همچنین در این روند متعادل، حجم بالایی معامله نیز شکل می‌گیرد.

در نتیجه دلیلی ندارد که تمام گروه‌ها با یکدیگر مثبت و منفی شوند. سهام پالایشگاه و فرآورده‌های نفتی جزء بهترین نمادهای بازار هستند هرچند که ابهاماتی درمورد تجدید ارزیابی دارایی‌ و محاسبه نرخ خوراک آنها وجود دارد اما با توجه به نرخ فعلی دلار و قیمت نفت مطمئنا این دو گروه نیز جزء گزینه‌های خوب سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند و به مدار صعودی بازخواهند گشت.

صندوق پالایش یکم وارد بازار شده و دولت از این گروه حمایت می‌کند. توصیه می‌کنم سهامداران به این نمادها نگاه میان مدت داشته باشند.

.

در تصویر زیر نمای روز شنبه این گروه به نمایش گذاشته شده است و در تصویر بعدی نیز نمایی از امروز (۱۶ آذر ۹۹) را ملاحظه می‌کنید.

گفتنی است در روز شنبه؛ نماد پالایش نفت تهران (شتران) با ۷۱۹ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۷۸۷ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۴۹۲ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.

.

.

انتهای پیام./

۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 10016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha