جزئیات جدید درمورد راه اندازی بورس مسکن

به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود تا سقف یکصد و هفتاد و شش هزار میلیارد ریال از اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول و حقوق مالی مازاد دولت جمهوری اسلامی از طریق حراج عمومی در بورس املاک و مسکن و یا از طریق مزایده عمومی در سامانه تدارکات الکترونیک دولت به فروش رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از صدای بورس؛ روحانی فروش سهام و اوراق مشارکت را از جمله راه‌های تأمین بودجه دانست. جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با سقف ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومانی به مجلس ارسال شد. رئیس جمهور از نمایندگان در خواست کرد در زمان مقرر این بودجه را بررسی و تصویب کنند.

 رقم درآمد عمومی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است و نسبت به سال گذشته رقمی افزایشی است.   در بخش‌های مختلف لایحه بودجه پیشنهادی مجلس برای سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۰ مرتبه نامه مسکن ذکر شده است. که یکی از این موارد مربوط به بورس املاک و مسکن است.

بورس املاک کی بوجود آمد؟
بورس املاک و مسکن در تیر ۹۹ راه اندازی شد. این بورس با بازاری به ارزش ۵ هزار میلیارد تومان به عنوان پنجمین بورس ایران در کنار بازار سرمایه، بورس کالا، بورس انرژی، فرابورس قرار گرفت. محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز از حمایت ویژه این وزارت خانه از عرضه املاک مازاد دولتی در بورس کالا یا بورس تخصصی املاک و مسکن خبرداده است.

عملکرد بورس املاک تا کنون چه بوده است؟

عرضه املاک دولتی از طریق بورس کالا برای اولین بار در ۱۳ مردادماه امسال ­و مربوط به یک ملت تجاری متعلق به شرکت عمران شهر جدید پردیس بود که توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شد.  

۹ آذرماه یک ملک وزارت دفاع واقع در شهرستان دماوند، دشت مشاء به مساحت ۳۶۲۳ متر مربع و با قیمت پیشنهادی ۱۳ میلیارد تومان روی تابلوی بورس کالای ایران رفت که با قیمت پایه به فروش رسید.

از بورس املاک در بودجه پیشنهادی چه گفته است؟

در یکی از بندهای لایحه پیشنهادی بودجه به میزان عرضه اموال و دارایی های دولتی اشاره شده، در این قانون  آمده است:

   به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود تا سقف یکصد و هفتاد و شش هزار میلیارد ۱۷۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال از اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول و حقوق مالی مازاد دولت جمهوری اسالمی ایران (به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل(۸۳ )قانون اساسی) را بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیأت وزیران با رعایت قوانین و مقررات از طریق حراج عمومی در بورس املاک و مسکن و یا از طریق مزایده عمومی درسامانه تدارکات الکترونیک دولت با رعایت قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی و نیز مقررات تعیین شده در قانون برگزاری مناقصات به نحوی که با مزایده منطبق باشد به فروش رسانده و وجوه حاصل را به ردیف درآمدی ۲۱۰۲۲۱ واریز کند. استانداران و دستگاههای اجرایی مکلف به ارائه پیشنهاد فروش داراییهای مازاد دولت به وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشند.


بورس املاک و مسکن خود هنوز مناقشه برانگیز است و بسیاری از کارشناسان مخالف وجود بورسی به نام بورس املاک و مسکن هستند، این گروه معتقدند همچنان که بورس انرژی موفق نبود بورس املاک نیز آینده‌ای نخواهد داشت. برخی کارشناسان معتقدند بورس املاک و انرژی باید در بورس کالای ایران ادغام شود. استفاده از نام بورس املاک و مسکن در لایحه بودجه پیشنهادی دولت نیاز به پیش نیازهایی دارد که به طور قطع ایجاد آن هزینه بر است. دریافت درآمد حاصل از این بورس در بودجه موضوعی است تامل بر انگیز، اینکه معیار انتخاب عدد ۱۷۶ هزار میلیارد ریال برای نهایت اموالی که در بورس املاک معامله خواهد شد بر چه اساسی تعیین شده نکته مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود.

۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
کد خبر: 9758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha