رقابت شانه به شانه تخم مرغ و خودرو در افزایش قیمت !

این روزها وضعیت بازار تخم مرغ مثل بازار طلاست. نرخ‌ها به روز تعیین می‌شود. بهای هر عددتخم مرغ در سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا مراکز خرده فروشی با هم فرق می‌کند و اصلا معلوم نیست چرا نرخ‌های اعلام شده با نرخ مصوب دولت فاصله زیادی دارد.به گفته معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت همزمان برای تعدیل قیمت این کالاها در سطح عرضه هماهنگی لازم با سازمان میادین میوه و تره‌بار برای عرضه تخم‌مرغ با قیمت مصوب انجام شده که با شروع طرح می‌تواند به مدیریت بازار این کارها کمک کند.او یادآور می‌شود: در خصوص تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز، قرار است در جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس و سایر عوامل مرتبط به این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم مقتضی اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، این روزها وضعیت بازار تخم مرغ مثل بازار طلاست. نرخ‌ها به روز تعیین می‌شود. بهای هر عددتخم مرغ در سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا مراکز خرده فروشی با هم فرق می‌کند و اصلا معلوم نیست چرا نرخ‌های اعلام شده با نرخ مصوب دولت فاصله زیادی دارد. تولیدکنندگان قیمت بالای نهاده و گران تمام شدن تولید را عامل افزایش نرخ‌ها معرفی می‌کند. برخی صادرات تخم مرغ را عامل کمیاب شدن این محصول می‌دانند و گروهی هم فرستاده شدن مرغ‌ها به کشتارگاه و کاهش عرضه را عامل گرانی‌ها معرفی می‌کنند. اما آنچه مسلم است، این است که تولیدکننده از قیمت‎های تنظیم بازاری شاکی است و وزارت صمت هم قصد ندارد تغییری در قیمت‌های تعیین شده ایجاد کند. این وسط مصرف کننده سرگردان است و نمی‌داند به کجا باید شکایت ببرد.

مرغی که نهاده وارداتی می‌خورد و برای غذایش دلار صرف می‌شود، محصولی تولید می‌کند که قیمتش مثل طلا در لحظه و ساعت تعیین می‌شود. بازار نهاده‌های دامی دچار نوسانات لحظه‌ای شده و به تبع آن قیمت تخم مرغ هم هر روز تغییر می‌‎کند. قیمت‌گذاری‌ها به حدی متغییر است که در یک محله و در سه سوپرمارکت متفاوت به فاصله ۵۰۰ متر، هر شانه تخم مرغ به قیمت ۲۸، ۲۹ و ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود. وضعیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم از سوپرمارکت‌‎ها و دیگر مراکز عرضه خرده فروشی بهتر نیست. در خریدهای اینترنتی از برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، هر شانه تخم مرغ که بر اساس مصوبه تنظیم بازار باید حداکثر ۲۵ هزار تومان قیمت بخورد، ۳۹ هزار تومان قیمت‌گذاری شده و با تخفیف ویژه آن فروشگاه زنجیره‌ای، به قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. مصرف کننده نمی‌داند کدام قیمت درست است و تولیدکننده از این قیمت‌ها ناراضی است اما گویا نظارتی هم در کار نیست.

*افزایش ۴۸ درصدی تخم مرغ ظرف یک سال

به گواه آمارهای مرکز آمار ایران، در حال حاضر قیمت تخم مرغ ۴۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. افزایش قیمتی که با واکنش سید فرزاد طلاکش دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار و دبیر انجمن ملی طیور مواجه می‌شود. وی به خبرنگار رادار اقتصاد می‌‎گوید: باید دید مرکز آمار ایران این میزان افزایش قیمت را بر اساس چه چیزی حساب کرده است.

طلاکش ادامه می‌دهد: آیا در حال حاضر قیمت تمام شده تخم مرغ واقعی است. ما قیمت تنظیم بازار را قبول نداریم. ۳۰ درصد نهاده را مرغدار با نرخ د ولتی خریداری می‌کند و ۷۰ درصد نهاده‌های مصرفی به قیمت آزاد خریداری می‌شود. در این صورت باید حساب شود که قیمت تمام شده تخم مرغ چقدر می‌شود.

دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار که افزایش ۴۸ درصدی بهای تخم مرغ نسبت به سال قبل را قبول ندارد، یادآور می‌شود: حتی اگر بپذیریم که افزایش ۴۸ درصدی قیمت تخم مرغ درست است، با توجه به وضعیت تورم کشور خیلی چیز بیراهی نیست. زیرا تولید تخم مرغ به روز انجام می‌شود.

*حذف مرغ عامل کاهش عرضه

اگرچه مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی پیشتر صادرات تخم مرغ را عاملی برای کاهش عرضه و تغییر قیمت‌ها در بازار داخلی معرفی می‌کند اما دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه‌‎دار این ادعا را رد کرده و می‌گوید: در حال حاضر برای صادرات حواله نداده‌اند و مقدار کمی تخم مرغ به صورت غیر مجاز از کشور خارج می‌شود.

طلاکش گرانی تخم مرغ را مرتبط با افزایش قیمت نهاده و کمبود عرضه آن در بازار می‌داند. به گفته طلاکش کنجاله سویایی که قرار است دو هزار و ۷۰۰ تومان به مرغدار عرضه شود، نایاب شده و تولیدکننده ناگزیر است آن را به ازای هر کیلوگرم ۱۳ هزار تومان خریداری کند.

او اضافه می‎کند: هر کیلوگرم ذرت نزدیک هفت هزار تومان است. در حالی که باید هزار و ۶۵۰ تومان باشد. مرغدار حاضر است، ذرت را به قیمت بیشتر خریداری کند که مرغش از گرسنگی نمیرد اما این نهاده در بازار وجود ندارد.

دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار نوسانات قیمت دلار در بازار نهاده را بی تاثیر می‌داند اما می‌گوید: کسی مثل مدلل که نهاده می‌خرد، برای ظرفیت سه ماه خرید انجام می‌دهد. نهاده هر روز وارد نمی‌شود که بگوییم دچار مشکل شده است اما ممکن است برخی در فروش، نسبت به دلار روز اعمال نظر بکنند. البته قاعده این است که این کار تخلف است. ولی کسی هم توجه نمی‌کند.

به گفته او در حال حاضر برخی از مرغداران که می‌بینند چاره‌ای ندارند، مرغ خود را حذف کرده‌اند. وقتی عرضه کم شود، بازار به این مسئله واکنش نشان می‌دهد.

*صادرات تخم مرغ ناگزیر است

با وجود آنکه طلاکش صادرات رسمی تخم مرغ را رد می‌کند اما سید روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک به خبرنگار رادار اقتصاد می‌گوید که صادرات تخم مرغ رشد داشته است.

او اضافه می‌کند: در پنج ماهه اول امسال ۲۸ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۲۲۰ دلار تخم مرغ و انواع تخم خوراکی صادرات شده که وزنی حدود ۴۸ هزار و ۱۱۹ تن داشته است. این در حالی است که تا پایان تیرماه ۲۳ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۵۸۱ دلار انواع تخم خوراکی صادر شده بود که نشان دهنده افزایش حدود پنج میلیون دلاری در ماه گذشته است.

سخنگوی گمرک عنوان می‌کند: صادرات اگر در فصل تابستان انجام نشود، تخم مرغ خراب می‌شود. بر اساس آنچه تولیدکننده‌ها اعلام می‌کنند، بهای تولید گران است و صادرات تخم مرغ ربطی به تغییر قیمت‌ها ندارد زیرا آنچه صادر می‌شود، محصول مازاد است.

او یادآور می‌شود: طی ماه‌های اخیر عوارض صادارتی تخم مرغ افزایش یافته است تا صادرات گران‌تر تمام شود اما هنوز صادرات به صرفه است. زیرا تولیدکننده می‌تواند پول خود را بگیرد.

به گفته لطیفی در دو هفته اخیر با تصمیمی که دولت مبنی بر تامین ارز مورد نیاز نهاده‌ها و کالاهای اساسی گرفت تا این کالاها در صف تامین ارز قرار بگیرند، بخش زیادی از کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی از گمرکات ترخیص شده است و با این ترخیص، میزان عرضه نهاده در بازار افزایش خواهد یافت.

او ادامه می‌دهد: به شرط اینکه عوامل دیگری عرضه طبیعی نهاده را در بازار دستکاری نکنند، احتمال قیمت نهاده‌ها وجود دارد و با کاهش قیمت نهاده‌ها، بهای تمام شده تولید تغییر می‌کند. امیدواریم به زودی شاهد تنظیم بازار از سوی سازمان‌های مسئول باشیم.

*تغییر قیمت‌ها در بازار غیر قانونی است

تولیدکنندگان تخم مرغ از قیمت‌های تعیین شده برای محصولاتشان راضی نیستند اما طبق قانون هم نمی‌توانند سرخود قیمت محصولات را افزایش دهند. با این وجود بازار راه خودش را رفته و بهای این محصول در خرده فروشی‌ها و عمده فروشی‌ها با رشد مواجه بوده است. آن طور که معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت تاکید می‌کند: قیمت مصوب تخم‌مرغ در درب مرغداری‌ها باید ۹۵۰۰ تومان در هرشانه و ۱۱ هزار توان در هر کیلوگرم است و در فروشگاه‌ها نیز حداکثر می‌تواند ۲۰ هزار تومان در هر شانه عرضه شود.

داوود موسوی معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت می‌گوید: این قیمت‌ها به سازمان‌های صمت استان‌ها ابلاغ شده و بازرسان بر اساس قیمت‌های مصوب در درب مرغداری‌ها و فروشگاه‌ها، رصد و کنترل قیمت تخم مرغ را در دستور کار دارند و در صورت احراز هرگونه تخلف از سوی واحد تولیدی یا صنفی مرتبط، موارد با تشکیل پرونده به مراجع قضایی رسیدگی کننده معرفی می شوند.

*تخم مرغ تنظیم بازار در راه

به گفته معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت همزمان برای تعدیل قیمت این کالاها در سطح عرضه هماهنگی لازم با سازمان میادین میوه و تره‌بار برای عرضه تخم‌مرغ با قیمت مصوب انجام شده که با شروع طرح می‌تواند به مدیریت بازار این کارها کمک کند.

او یادآور می‌شود: در خصوص تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز، قرار است در جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس و سایر عوامل مرتبط به این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم مقتضی اتخاذ شود.

آن طور که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به رادار اقتصادی اعلام کرده‌اند طی هفته جاری در خصوص تعیین قیمت تخم مرغ و بررسی هزینه‌های تولید در ستاد تنظیم بازار جلسه‌ای برگزار خواهد شد و احتمالا تا آن زمان، باید مصرف کننده منتظر بماند تا تکلیف قیمت‌ها روشن شود.

انتهای پیام/

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 932

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha