چرا مرغ‌ های بازار لاغر و کم وزن شده‌اند؟

مصرف‌کنندگان از کوچک و لاغر شدن مرغ‌های عرضه شده در بازار خبر می‌دهند. مرغ‌های که به تازگی به بازار عرضه می‌شوند، نسبت به گذشته جسه کوچک‌تر و وزن کمتری دارند. پیش از این متوسط وزن مرغ‌ها در بازار حدود ۳ کیلوگرم بود اما، اکنون وزن اکثر آن‌ها زیر ۲ کیلوگرم است. اما، چرا مرغ‌ها دچار افت وزن و لاغری شده‌اند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصاد آنلاین ، معمولاً مرغ‌های عرضه شده در بازار وزنی حدود ۳ کیلوگرم دارند. هر چقدر مرغ درشت‌تر باشد در تصور مردم سالم‌تر است و صرفه اقتصادی بیشتری دارد. اما، به تازگی مرغ‌های عرضه شده در بازار کاهش وزن داشته‌اند و برخی نگران بیمار بودن آن‌ها هستند.

اما دلایل کاهش وزن و لاغری مرغ‌ها چیست؟

حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، در گفتگو با اقتصاد آنلاین درباره دلایل افت وزن مرغ‌های عرضه شده به بازار، گفت: دو دلیل اصلی برای عرضه اخیر مرغ با وزن پایین وجود دارد که اصلی‌ترین آن، حرکت به سمت تولید مرغ با وزن استاندار یا به اصطلاح مرغ سایز است.

وی ادامه داد: مرغ با وزن استاندارد حداکثر ۱ کیلو ۴۰۰ گرم است؛ این درحالی است که، در ایران مردم به خرید و مصرف مرغ با وزن‌های بسیار بالاتر عادت کرده‌اند. به گفته اسدالله نژاد؛ مرغ سایز از سلامت و ضایعات کمتری برخوردار است و خرید آن منفعت بیشتری برای مصرف‌کننده نسبت به مرغ با وزن بالا دارد.

وی همچنین احتمال بروز و وقوع بیماری و در پی آن کاهش وزن مرغ را نیز به شدت رد کرد.

اسدالله نژاد دلیل دیگر کاهش وزن مرغ‌های عرضه شده به بازار را تراکم‌گیری به ویژه در واحدهای مرغداری استان‌های شمالی عنوان کرد. وی توضیح داد: معمولاً مرغداران برای کاهش تراکم در واحدهای مرغداری اقدام به عرضه بخشی از گله به بازار در سنین پایین‌تر می‌کنند، تا مرغ‌های باقی مانده در سالن وزن بیشتری بگیرند.

اسدالله نژاد تصریح کرد: در روزهای اخیر به دلیل افزایش قیمت مرغ، مرغداران تمایل بیشتری به تراکم‌گیری پیدا کرده‌اند و مرغ‌ها را در سنین ۳۲ تا ۳۵ روزگی روانه بازار کرده اند که وزنی کمتر از حد معمول دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که اما، برخی کمبود نهاده‌های خوراک دام و گرسنه ماندن مرغ‌ها را دلیل عرضه زود هنگام مرغ‌ها با وزن کم می‌دانند، گفت: در حال حاضر بارگیری و ارسال نهاده‌های خوراک دام به واحدهای مرغداری با تأخیر انجام می‌شود و این مشکل موجب انتقاد مرغداران شده است اما، عرضه مرغ با وزن پایین ارتباطی با کمبود نهاده‌ها و گرسنه ماندن مرغ‌ها ندارد.

اسدالله نژاد معتقد است؛ با توجه به مزایای تولید مرغ سایز برای تولیدکننده و مصرف‌کننده، باید به سمتی برویم که تمام مرغداران به تولید مرغ سایز یا تولید مرغ با وزن استاندارد روی بیاروند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اظهار کرد: تولید مرغ سایز افزایش عملکرد گله، بهبود ضریب تبدیل و کاهش هزینه تولید را به همراه دارد و تولید توجیه پذیرتر می‌کند.

۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۰
کد خبر: 35083

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha