۱۵ کشور آسیا-اقیانوس آرام پیمان اقتصادی امضا کردند

۱۵ کشور منطقه آسیا-اقیانوس آرام پیمان جامع مشارکت اقتصادی بدون حضور آمریکا امضاء کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از رویترز، روز یکشنبه ۱۵ اقتصاد منطقه آسیا- اقیانوس آرام بزرگترین اتحادیه تجارت آزاد جهان را تشکیل دادند، معامله‌ای که با حمایت چین شکل گرفت و آمریکا که از یک گروه رقیب در همین منطقه طی ریاست جمهوری دونالد ترامپ خارج شده بود، در آن عضویت ندارد.

امضای این پیمان «مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای» (آر سی ئی پی-RCEP) در اجلاس منطقه‌ای در هانوی، ضربه‌ای بیشتر به آن گروه بود که با تلاش باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا شکل گرفت و جانشینش ترامپ در سال ۲۰۱۷ از آن خارج شد.

در میان سوالات مربوط به تعامل واشنگتن در آسیا، «آر سی ئی پی» ممکن است موقعیت چین را به عنوان یک شریک اقتصادی با جنوب شرقی آسیا، ژاپن و کره تقویت کند و دومین اقتصاد بزرگ جهان را در موقعیت بهتری برای شکل دادن به قوانین تجارت منطقه قرار دهد.

آمریکا هم در «آر سی ئی پی» و هم در پیمان مشارکت تجاری اقیانوس آرام (تی پی پی-TPP) به رهبری اوباما غایب است و بزرگترین اقتصاد جهان را از دو گروه تجاری که دارای سریع‌ترین رشد منطقه‌ای در کره زمین هستند، کنار می‌گذارد.

اریس پانگ اقتصاددان ارشد گروه مالی آی ان جی (ING) برای چین بزرگ گفت: در مقابل «آر سی ئی پی» می‌تواند به پکن کمک کند تا وابستگی خود را به بازارهای خارج از کشور و فناوری کاهش دهد، تغییری که با افزایش اختلاف با واشنگتن تسریع می‌شود.

«آر سی ئی پی» انجمن ۱۰ نفره ملل آسیای جنوب شرقی (آ سه آن)، چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند را گرد هم آورده است. هدف این گروه در سال‌های آینده کاهش تدریجی تعرفه‌ها در بسیاری از مناطق است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این پیمان در حاشیه نشست آنلاین آ سه آن امضاء شد که طی آن سران کشورهای آسیایی به تنش‌ها در دریای چین جنوبی پرداختند و برنامه‌هایی را برای بهبود اقتصادی پس از همه گیری کرونا در منطقه‌ای که رقابت میان آمریکا و چین در حال افزایش است، ارائه کردند.

ویتنام میزبان نشست مجازی آ سه آن روز یکشنبه گفت: «آر سی ئی پی» ۳۰ درصد اقتصاد جهانی و ۳۰ درصد جمعیت جهانی را تشکیل می‌دهد و دو میلیون و دویست هزار مصرف کننده دارد.

تحلیلگران گفتند، جو بایدن رئیس جمهور آینده (معاون رئیس جمهور اوباما) علی رغم عضویت نداشتن آمریکا در «آر سی ئی پی» و حضور وی در دولت قبلی که پیمان «تی پی پی» را به پیش برد، بعید است به این زودی‌ها دوباره به «تی پی پی» بپیوندد، زیرا دولت او مجبور است رسیدگی به شیوع کووید-۱۹ را در آمریکا در اولویت قرار دهد.

چارلز فریمن، مشاور ارشد برای اتاق بازرگانی آمریکا در آسیا، این ماه گفت:"من مطمئن نیستم که به طور کلی تمرکز زیادی بر تجارت وجود داشته باشد، از جمله تلاش‌ها برای پیوستن به گروه جانشین «تی پی پی»، زیرا در اولین سال تمرکز اصلی بر مهار کردن شیوع کرونا خواهد بود.

لوونگ هوانگ تای، رئیس بخش سیاست‌های تجارت چند جانبه در وزارت صنعت و تجارت ویتنام، گفت: «آر سی ئی پی» "به کاهش یا حذف تعرفه‌های محصولات صنعتی و کشاورزی کمک می‌کند و قوانینی را برای انتقال داده‌ها تعیین می‌کند. "

وزیر تجارت اندونزی هفته گذشته گفت: به محض تصویب این توافقنامه از سوی تعداد کافی از کشورهای شرکت کننده در آن طی دو سال آینده، این پیمان اجرایی خواهد شد.

برای چین، این گروه جدید که از جمله بسیاری از متحدان آمریکا در آن عضویت دارند، موفقیت بسیار بزرگی محسوب می‌شود به خصوص این که ترامپ از «تی پی پی» هم خارج شده است.

هند در ماه نوامبر سال گذشته از مذاکرات درباره «آر سی ئی پی» خارج شد، اما سران آ سه آن گفتند که درها برای پیوستن آن همچنان باز است.

۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
کد خبر: 6783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha