نافرمانی مدنی بی‌سابقه در چین/آزمون بزرگ پیش روی کمونیست‌ها

موج نافرمانی مدنی در دهه گذشته در سرزمین اصلی چین بی‌سابقه بوده است، اما با نزدیک شدن به سه سال از آغاز همه‌گیری، ناامیدی نسبت به سیاست کووید صفر شی، افزایش یافته است. اعتراضات نسبت به آتش‌سوزی مرگبار یک آپارتمان در غرب کشور در هفته گذشته در شهرهایی از جمله شانگهای، پکن، چنگدو، ووهان و گوانگژو برگزار شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز، اعتراضات در شانگهای در حالی بالا گرفته که تجمعات در اعتراض به سیاست صفر کووید چین را فرا گرفته است.

آزمون بزرگ شی

پکن، چنگدو و ووهان شاهد تظاهرات خشمگینانه‌ای نسبت به سیاست های سختگیرانه شی جین پینگ برای کووید است که آزمونی برای حزب کمونیست محسوب می‌شود.

بنا بر گزارش گاردین، شب گذشته صدها تظاهرکننده و پلیس در شانگهای با یکدیگر درگیر شدند. این در حالی است که اعتراضات به محدودیت‌های سختگیرانه کووید در چین برای سومین روز شعله‌ور شد و به چندین شهر دیگر سرایت کرد. این بزرگ‌ترین آزمون برای رئیس جمهور شی جین پینگ از زمان کسب سومین دوره حضورش در قدرت است که از زمان مائو بی‌سابقه است.

نافرمانی مدنی بی‌سابقه

موج نافرمانی مدنی در دهه گذشته در سرزمین اصلی چین بی‌سابقه بوده است، اما با نزدیک شدن به سه سال از آغاز همه‌گیری، ناامیدی نسبت به سیاست کووید صفر شی، افزایش یافته است. اعتراضات نسبت به آتش‌ سوزی مرگبار یک آپارتمان در غرب کشور در هفته گذشته در شهرهایی از جمله شانگهای، پکن، چنگدو، ووهان و گوانگژو برگزار شده است.

روز دوشنبه چین رکورد جدیدی از ابتلای جدید به کووید-۱۹ را با ۴۰۳۴۷ مورد گزارش کرد. شهرهای گوانگژو و چونگ کینگ، با هزاران مورد ابتلا، در تلاش برای مهار شیوع بیماری هستند.

همچنین صدها مورد ابتلا در چندین شهر دیگر در سراسر کشور ثبت شده است. سهام چین هم به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد تأثیر اعتراضات بر دومین اقتصاد بزرگ جهان به شدت سقوط کرد.

در ساعات اولیه روز دوشنبه در پکن، دو گروه از معترضان در مجموع حداقل ۱۰۰۰ نفر در امتداد جاده کمربندی ۳ پایتخت چین در نزدیکی رودخانه لیانگما تجمع کردند و از متفرق شدن خودداری کردند. روز یکشنبه هم در شانگهای، پلیس در جاده ولوموچی، که به نام ارومچی نامگذاری شده است، حضور پررنگی داشت، جایی که مراسم شمع افروختن روز قبل به تظاهرات تبدیل شد.

فقط حقوق انسانی خود را می‌خواهیم!

یک معترض ۲۶ ساله در شانگهای که نخواست نامش فاش شود، گفت: ما فقط حقوق اولیه انسانی خود را می خواهیم. ما نمی توانیم بدون انجام آزمایش خانه های خود را ترک کنیم. حادثه در سین کیانگ بود که مردم را برانگیخت. مردم اینجا دست به خشونت نمی‌زند، اما پلیس بدون دلیل آنها را دستگیر می کند. آنها سعی کردند من را بگیرند اما اطرافیانم به شدت بازوهایم را گرفتند و به عقب کشیدند تا بتوانم فرار کنم.»

تا عصر یکشنبه صدها نفر در این منطقه تجمع کردند. برخی از آنها با پلیس درگیر شدند تا آنها را متفرق کنند. مردم برگه‌ های سفیدی را به عنوان اعتراض در دست داشتند. روز شنبه، مردم در شانگهای شعار می دادند؛ بدون آزمایش PCR، ما آزادی می خواهیم!و به دنبال آن فریادهای مکرر برای «آزادی! آزادی!»

پای سیاست کوویدصفر در میان است

اعتراضات روز جمعه در ارومچی، مرکز استان سین‌ کیانگ در غرب دور، پس آتش‌سوزی در یک ساختمان مسکونی که روز قبل از آن منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۰ نفر شد آغاز گردید. گفته می‌شود به دلیل قوانین قرنطینه از حضور آتش‌نشان‌ها در منطقه آتش‌سوزی جلوگیری شده است.

مقامات ارومچی به طور ناگهانی در ساعات اولیه روز شنبه یک کنفرانس خبری برگزار کردند تا دخیل بودن قوانین کووید صفر در بروز این حادثه را رد کنند. بسیاری از ۴ میلیون ساکن ارومچی تحت برخی از طولانی‌ترین قرنطینه‌های این کشور بوده‌اند و تا ۱۰۰ روز از خروج از خانه‌های خود منع شده‌اند.

اواخر روز یکشنبه، ویدیویی نشان می‌داد یک خبرنگار بی‌بی‌سی پیش از دستگیری در این شهر توسط پلیس مورد ضرب و شتم و لگد قرار گرفت. فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که ادوارد لارنس با دستبند رویزمین کشیده می‌شود، در حالی که او در ویدیوی دیگری می‌گوید؛ «همین حالا با کنسولگری تماس بگیرید». سخنگوی بی‌بی‌سی گفت؛ «بی‌بی‌سی به شدت نگران رفتار با اد لارنس، روزنامه‌نگار ما است که در حین پوشش اعتراضات در شانگهای دستگیر و با دستبند بسته شد. »

لارنس، روزنامه‌نگار ارشد و اپراتور دوربین در دفتر چین بی‌بی‌سی، صبح یکشنبه به وقت بریتانیا از محل تظاهرات در شانگهای توییت کرد: «من در صحنه تظاهرات فوق‌العاده شب گذشته ضد کووید-صفر در شانگهای هستم. بسیاری از مردم اینجا جمع شده اند و بی سر و صدا اعتراض می کنند و تعداد زیادی پلیس هم در محل حضور دارد.»

ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در مرکز شهر ووهان، جایی که همه‌گیری از سه سال پیش آغاز شد، صدها نفر از ساکنان به خیابان‌ها می‌روند، موانع فلزی را در هم می‌کوبند، چادرهای آزمایش کووید را واژگون می‌کنند و خواستار پایان قرنطینه می‌شوند. پست‌های دیگری در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند، شهرهای دیگری که شاهد مخالفت‌های عمومی بوده‌اند عبارتند از لانژو در شمال غربی، جایی که ساکنان آن روز شنبه چادرهای کارکنان کووید را واژگون کردند و غرفه‌های آزمایش را شکستند.

خشم عمومی علیه شی

اعتراض عمومی گسترده در چین به ندرت اتفاق می‌افتد، جایی که در دوران شی جین‌پینگ فضا برای مخالفت کاملاً از بین رفته است و شهروندان را به تخلیه احساسات خود در رسانه‌های اجتماعی سوق می‌دهند، که البته آن‌جا هم تیغ بران سانسور حاکم است.

چین همچنان به سیاست صفر کووید شی چین پایبند بوده است، در حالی که بسیاری از کشورهای جهان اکثر محدودیت‌ها را برداشته‌اند. در حالی که طبق آمارها ابتلا در سطح جهان پایین است، تعداد مبتلایان در چین برای روزها به بالاترین حد خود رسیده است، با نزدیک به ۴۰۰۰۰ عفونت جدید در روز شنبه، که باعث قرنطینه بیشتر در شهرهای سراسر کشور شده است. پکن از این سیاست به عنوان نجات دهنده و ضرورتی برای جلوگیری از غلبه بر سیستم مراقبت های بهداشتی دفاع کرده است.

ناامیدی کمی بیش از یک ماه پس از اینکه شی برای سومین دوره ریاست حزب کمونیست چین به دست آمد، در حال جوشش است و بیشتر خشم متوجه رهبر چین است. در یک ویدئو در شبکه های اجتماعی، یک معترض شی جینپینگ را متهم کرد که مردم را حبس کرده و آنها را در خانه هایشان حبس کرده است. او در این پست که به طور گسترده به اشتراک گذاشته شده است، می گوید: «شی جین پینگ استعفا دهد، حزب کمونیست کناره گیری کند».

این باعث فشار به حزب برای پاسخگویی می‌شود. دن متینگلی، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه ییل، گفت: «احتمال زیادی وجود دارد که یک واکنش سرکوب باشد، و آنها برخی از معترضان را دستگیر و محاکمه کنند». او گفت که با این حال، ناآرامی‌ها با آنچه در سال ۱۹۸۹ مشاهده شد، زمانی که اعتراضات با سرکوب خونین میدان تیان آن من به اوج خود رسید، فاصله زیادی دارد. وی افزود تا زمانی که شی چین نخبگان و ارتش چین را در کنار خود داشته باشد، با هیچ خطر معناداری برای تسلط خود بر قدرت مواجه نخواهد شد.

۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 35981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha