فرانسه میزبان با دو گل غافلگیرکننده آلمان مغلوب شد + فیلم گل‌ها و خلاصه بازی

دو تیم ملی فوتبال فرانسه و آلمان شنبه شب از ساعت ۲۳:۳۰ در دیداری دوستانه به مصاف هم رفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تیم های ملی فوتبال فرانسه و آلمان امشب در یک بازی دوستانه به مصاف هم رفتند که تیم آلمان با یک بازی برتر میزبان را در حضور تماشاگرانش مغلوب کرد.

فیلم گل اول آلمان به فرانسه

فیلم پاس دیدنی ویرتز؛ گل دوم آلمان به فرانسه

فیلم خلاصه بازی فرانسه ۰ - آلمان ۲

پیش از بازی:

خروج بازیکن تیم ملی زیر ۱۹ سال فرانسه از کمپ تیم‌های ملی این کشور به دلیل قوانین منع روزه‌داری، بار دیگر پیکان تیز انتقادات را به سمت فدراسیون فوتبال این کشور نشانه گرفته. محمدو دیاوارا در روزهای نخست ماه رمضان در مقابل اجرای مقررات جدید مقاومت کرد اما در نهایت ناچار شد اردوی تیم ملی جوانان فرانسه را ترک کند. فدراسیون فوتبال این کشور می‌گوید با وجود احترام به عقاید، بازیکنان تیم ملی نمی‌توانند عقاید مذهبی خود را ابراز کنند و روزه‌داری در روزهای تمرین ممنوع است. این قوانین در حالی اعمال می‌شود که دیگر کشورهای سطح اول فوتبال اروپا معمولاً رویکرد بهتری در حمایت از بازیکنان مسلمان اتخاذ می‌کنند. فدراسیون فوتبال فرانسه سال گذشته توقف کوتاه بازی‌ها در هنگام اذان مغرب (برای افطار بازیکنان مسلمان) را هم منع کرده بود.

مقررات سخت‌گیرانه

سلسله مقررات جدید فدراسیون فوتبال فرانسه از تیم ملی زیر ۱۶ سال تا تیم بزرگسالان اعمال می‌شود و مطابق آن بازیکنان تیم‌های ملی در روزهای تمرین و مسابقه حق روزه‌داری نخواهند نداشت‌. دیاوارا به دلیل سختگیری‌های حاصل از این مقررات اردوی تیم ملی جوانان را ترک کرد و به باشگاه خود، المپیک لیون برگشت. فدراسیون فوتبال فرانسه بازگشت او را تأیید کرده و به جای این بازیکن، تبیبو اسومانی، بازیکن نانت را به اردوی این تیم فراخوانده است.

لائیسیته در فوتبال

سران فدراسیون فوتبال فرانسه با وجود بازتاب رسانه‌ای گسترده خروج دیاوارا، تاکنون در این باره اظهارنظر نکرده‌اند اما جهت‌گیری تصمیمات آن‌ها و سیاست‌های کلی این فدراسیون پیش‌ از این اعلام شده . فیلیپه دیالو، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه چهارشنبه گفته بود شخصاً قوانین جدید را اعمال کرده چون اصل بی‌طرفی جزء اصول اساسی فوتبال فرانسه است و این تدابیر تضمین می‌کند مذهب در کار ورزشکاران مداخله‌ نمی‌کند: «هیچ بی‌احترامی و توهینی در کار نیست. عقاید تک‌تک افراد محترم است اما وقتی در تیم ملی فرانسه هستیم، باید به چارچوب‌ها احترام بگذاریم.» منظور دیالو از چارچوب‌ها، قوانین بنیادی فدراسیون فوتبال فرانسه از جمله اصل بی‌طرفی است که طبق آن «هرگونه بیان یا اظهار عقاید مذهبی، ایدیولوژیک و سیاسی» ممنوع است و متخلفان مورد برخورد انضباطی و مجرمانه قرار می‌گیرند. مطابق مقررات جدید، بازیکنان در هنگام حضور در اردو موظف به پیروی از برنامه عمومی تمرینات هستند و حق روزه‌ گرفتن ندارند. ماه مبارک رمضان ۱۰ مارس آغاز شد و تا حوالی ۱۰ آوریل (۲۲ فروردین) ادامه خواهد داشت. تک‌تک سرمربیان تیم‌های ملی فرانسه از لیونل روکسل، سرمربی تیم زیر ۱۶ سال تا دیدیه دشان، سرمربی تیم بزرگسالان در ابتدای تعطیلات ملی این مقررات را به بازیکنان اطلاع داده‌اند. یکی از منابع نزدیک به تیم به رسانه ورزشی ESPN خبر داده «تعدادی از بازیکنان از این مقررات خوشحال نیستند و فکر می‌کنند به عقاید مذهبی بازیکنان و به خود آنها بی‌احترامی شده است. تعدادی از بازیکنان به دنبال ایجاد حاشیه نبودند اما محمدو نتوانست این اوضاع را تحمل کند.»

کارنامه بحث‌برانگیز

حوادث اخیر تنها حاشیه فدراسیون فوتبال فرانسه در ارتباط با بازیکنان مسلمان نیست. سال گذشته یک ایمیل افشاشده نشان داد این فدراسیون از داوران خواسته برای فرصت دادن به افطار بازیکنان مسلمان مسابقات فوتبال را هنگام غروب آفتاب متوقف نکنند. این فرصتی است که در اکثر لیگ‌های معتبر فوتبال اروپا به بازیکنان روزه‌دار داده می‌شود: «زمین‌های فوتبال، سالن‌های ورزشی و ورزشگاه‌ها مکانی برای ابراز عقاید سیاسی و مذهبی نیستند. این‌ها مکان‌های بی‌طرفی هستند که باید در آنها ارزش‌های ورزشی، برابری و احترام به نمایش گذاشته شود.» در این نامه مجازی اعلام شده‌ بود داوران متمرد مورد مجازات انصباطی قرار می‌گیرند. به دنبال این اتفاق، هواداران پاری‌سن‌ژرمن بنرهایی با مضمون «یک لیوان آب، کابوس فدراسیون» را با خود به ورزشگاه آوردند. این فدراسیون همچنین پوشیدن حجاب را برای بازیکنان زن مسلمان ممنوع کرده بود. اعتراض بازیکنان به نهادهای قضایی کشور رسید و در نهایت دادگاه عالی فرانسه حکم فدراسیون را نقض کرد. وزیر ورزش فرانسه جدیداً پوشیدن حجاب را برای ورزشکاران زن حاضر در المپیک تابستانی ۲۰۲۴ ممنوع اعلام کرده و این اقدام با محکومیت گسترده از جانب نهادهای مختلف از جمله کمیته عالی حقوق بشر سازمان ملل روبه‌رو شد.

۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۱
کد خبر: 53648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha