شلیک به قیمت طلا با حراج ربع سکه

جزئیات اولین مرحله حراج سکه در مرکز مبادله اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه هفت صبح| طلسم حراج سکه طلا در مرکز مبادله فردا شکسته می‌شود، اما اگر قصد خرید دارید، همین امروز باید برای طی کردن مراحل قانونی دست به‌کار شوید. خبر بد اینکه فعلا خبری از سکه تمام نیست و کار با حراج سکه ربع بهار آزادی کلید می‌خورد. بگذارید ببینیم دقیقا چه خبر است؟

معامله آنلاین است؛ پس عموم مردم از اقصی نقاط کشور می‌توانند در حراج سکه طلا شرکت کنند؛ ضمن اینکه گفته‌اند همه اشخاص حقیقی؛ یعنی افراد بالای ۱۸ سال با تابعیت ایرانی. با این حال جهت دریافت سکه طلا باید زحمت بکشید و حضوری به شعبه بانک ملی مراجعه کنید. حق انتخاب شعبه ظاهرا با خودمان است.

اولین حراج سکه طلا در مرکز مبادله، روز ۱۳ اسفندماه برگزار می‌شود ولی تشریفات قانونی را باید امروز انجام داد. کار سختی به‌نظر نمی‌رسد. برای شرکت در حراج سکه طلا نیازمند ورود به آدرس اینترنتی market.ice.ir و ثبت‌نام در سامانه است.

حراج سکه طلا در روز اول به سکه ربع بهار آزادی اختصاص دارد. قرار شده اگر حراج ادامه‌دار بود، نوع سکه طلا را در آگهی حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران به اطلاع مشتریان برسانند. نوع و مقدار سکه طلا نیز در همین آگهی منتشر می‌شود. آگهی عرضه سکه‌های طلای مرکز مبادله، دو روز قبل از عرضه، روی سایت این مرکز به نشانی ice.ir منتشر خواهد شد و روزهای انجام حراج را در همین سامانه خبر می‌دهند.

حراج سکه طلا در مرکز مبادله نیازمند طی کردن یک‌سری تشریفات خاص است. متقاضی برای ثبت‌نام در سامانه معاملات باید از طریق شماره همراه منطبق با کدملی خود اقدام کرده و بعد به ثبت اطلاعات هویتی، آدرس، شماره حساب و شماره‌کارت اقدام کند. احراز هویت در سامانه معاملات طلا غیرحضوری و از طریق سازمان ثبت احوال استعلام می‌شود.

حراج سکه در مرکز مبادله با فروش ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ شروع می‌شود و هر متقاضی مجاز است نسبت به ثبت سفارش حداکثر پنج قطعه سکه اقدام کند. قیمت هر ربع سکه حدود 12 میلیون است. پس با 12میلیون و 50 هزار تومان می‌توانید بلیت حضور در بازی را بخرید، اما رقبا قطعا زیر این عدد ثبت‌ سفارش می‌کنند. به‌طور کلی روز اول بخت و اقبال هم باید یارتان باشد.

متقاضی بعد از ثبت‌نام، احراز هویت خواهد شد و پس از ثبت سفارش، در حراج سکه طلا شرکت داده می‌شود. احراز هویت و ثبت‌نام در طول دو روز قبل از روز حراج قابل انجام است.

شارژ کردن موجودی کیف پول، قدم بعدی است. طبق قانون، متقاضی ‌باید متناسب با تعداد سفارش مورد نظر و با در نظر گرفتن قیمت پیشنهادی خود و کارمزد معامله، کل وجه معامله را از طریق درگاه پرداخت اینترنتی به کیف پول خود واریز کرده و سپس اقدام به ثبت نهایی سفارش کند. موجودی کیف پول هنگام ثبت نهایی باید علاوه بر قیمت سکه‌ها، هزینه کارمزد را هم شامل شود. الکی رو ترش نکنید، چون این رقم را حدود 30هزار تومان بابت هر قطعه سکه تخمین می‌زنند.

سروکله زدن با کیف پول ممکن است کمی پیچیده به‌نظر برسد. محض فرار از بطالت مقدار توانایی اولیه برای آن تعریف کرده‌اند؛ مثلا سیستم به‌طور خودکار تعداد سکه و کارمزد را در نظر می‌گیرد و فقط در صورت کافی بودن موجودی کیف پول، گزینه ثبت سفارش در سامانه برای متقاضی فعال خواهد شد. اگر گزینه ثبت سفارش غیرفعال بود، تقصیر کیف پول و موجودی آن است.

شارژ کیف پول به معنی موفقیت در خرید نیست. تنها کسانی از حراج سکه دست پر بیرون می‌آیند، که قیمت بالاتری پیشنهاد داده باشند؛ بنابراین متقاضی باید در اعلام قیمت پیشنهادی دقت داشته باشد. ثبت قیمت پایین باعث برنده شدن متقاضی نمی‌شود و برنده کسی است که بهترین قیمت‌ در مقایسه با سایر شرکت‌کنندگان را پیشنهاد داده باشد، متاسفانه از این واضح‌تر نمی‌توان موضوع را توضیح داد.

پس از ثبت سفارش توسط متقاضیان، مرتب‌سازی و اولویت‌بندی سفارش‌ها براساس بالاترین قیمت پیشنهادی صورت می‌گیرد. اگر قیمت‌ پیشنهادی برابر باشد، مرتب‌سازی براساس زمان ثبت سفارش صورت می‌گیرد. در نهایت سکه طلا براساس اولویت‌بندی از بالا به پایین، متناسب با مقدار عرضه به متقاضیان تخصیص داده می‌شود. برندگان با پیامک از ماجرا باخبر خواهند شد.

حراج سکه در مرکز مبادله حداقل در روزهای اول با قیمت نزدیک به بازار انجام می‌شود. به این رقم کارمزد اضافه می‌شود. کارمزد خرید سکه به ازای هر قطعه سکه طلا معادل یک در هزار ارزش معامله است.

برنده حراج سکه طلا باید جهت دریافت فیزیکی سکه طلا به شعبه بانک ملی که در مرحله ثبت‌نام انتخاب کرده، مراجعه کند. تحویل سکه طلا به برنده حراجی، از هفت روز کاری پس از تخصیص، تا هفت روز کاری بعد انجام می‌شود.

اگر کسی در فرصت تعیین‌شده نتواند به بانک مراجعه کند و سکه‌ را تحویل بگیرد، چه بلایی سر خودش و سکه‌هایش می‌آید؟ قانون می‌گوید در صورت تاخیر در دریافت سکه از شعبه بانک، متقاضی تا هفت روزکاری بعد فرصت دارد با پرداخت هزینه نگهداری که به ازای هر قطعه سکه طلا (اعم از سکه تمام، نیم سکه یا ربع سکه) مبلغ 50 هزار تومان بابت هر روز است، سکه خود را تحویل بگیرد.

اگر 21 روز کاری گذشت و متقاضی برای دریافت سکه اقدام نکرد، بانک فرض را بر انصراف می‌گذارد. معامله در این صورت متوقف خواهد شد. وجوه واریزی پس از کسر کارمزد و هزینه‌های عملیاتی به متقاضی عودت داده می‌شود.

وجه پرداخت شده توسط متقاضیان که در حراج برنده نشده‌اند نیز به کیف پول آنها برمی‌گردد و متقاضی در هر زمان می‌تواند موجودی کیف پول را برداشت کند.

۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
کد خبر: 52972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha