به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد کیا موتورز کره جنوبی، در ایران با پراید معرفی شد اما امروزه با محصولاتی متنوع در کلاس بدنههای متفاوت، برندی مشهور و محبوب برای خریداری داخلی محسوب میشود.
سال ۱۹۴۴ با تولید کامیون و موتورسیکلت با تکیه بر محصولات ژاپنی راه اندازی شد حالا با کارخانههای متعدد در سراسر دنیا، مستقل فعالیت میکند. بیش از ۴۵ درصد از سهامش متعلق به هیوندای و مجموع تولیدات ۳/۵ تا چهار میلیون سالانه برآورد میشود.
اولین اپتیما سال ۲۰۰۰ تولید شد اما نسل دوم ۲۰۰۹ و سوم و چهارم ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ بیشترین محبوبیت را بین ایرانیان کسب کرد. نسل جدید از ۲۰۲۰ تولید می شود. ابعاد این خودرو ۴,۹۰۵× ۱,۸۶۰× ۱,۴۴۵ و فاصله محوری ۲,۸۵۰ م م و رینگ ۱۸ اینچ است. از لحاظ فنی موتور دو لیتر ۱۵۰ اسب ۱۹۶ نیوتنمتر بهاضافه گیربکس ششسرعته اتوماتیک را داراست.
بهمن ۱۴۰۲ همزمان با صدور دعوتنامههای کیا K۵ مدل ۲۰۲۳ برای خریداران این محصول وارداتی، شرکت کوشا خودرو نیز قیمت نهایی K۵ را معادل ۲ میلیاردو ۴۶۷ میلیون و ۳۲۱ هزارتومان اعلام کرده است. شماره گذاری این خودرو از ابتدای اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز شده است.
قابلیت ها و امکانات رفاهی
کیا K۵ / اپتیما ۲۰۲۳
- سیستم کمکی و هشدار دهنده پارک جلو و عقب
- سر دسته تعویض دنده چرم
- رینگ چرخ ۱۷ اینچی آلومینیومی
- چرخ زاپاس فرغونی
- دوربین دنده عقب
- صفحه نمایش سیستم صوتی ۸ اینچی
- Android Auto & Car Play
کیا اپتیما از همان روز اول تولدش، در بازار کره جنوبی با نام کیا K۵ فروخته میشد اما پس از آمدن نسل پنجم اپتیما (اتاق DL۳) در سال ۲۰۱۹، کیا تصمیمی انقلابی گرفت و در همه بازارها و در همه کشورهای جهان، این خودرو را با همان نام اصلی خود، یعنی کیا K۵ معرفی کرد. کیا K۵ با اینکه در سال ۲۰۱۹ معرفی شده اما ورودش به بازار جهانی از مدل ۲۰۲۱ شروع شده است. البته نسخه وارداتی به ایران، که در سال ۱۴۰۲ توسط کوشا خودرو به کشورمان میآید، احتمالا از مدل ۲۰۲۳ خواهد بود.
طراحی ظاهری کیا K۵
پس از آنکه هیوندای از سدان میان سایز و پرفروش خود یعنی سوناتا رونمایی کرد، کیا نیز از قافله عقب نمانده و نسل جدید اپتیما را با طراحی و نامی متفاوت معرفی کرد.
جلوپنجره خودرو ارتباط عمیقتری با چراغهای جلو پیدا کرده و نمای جدیدی از زبان طراحی جدید کیا را به نمایش میگذارد. ورودیهای سپر جلو نیز در هماهنگی با فرم جدید کاپوت و چراغهای دیلایت که طرحی شبیه ضربان قلب دارد، چهرهای خشن به کیا K۵ بخشیده است. البته طرح چراغهای جلو تاحدی یادآور میتسوبیشی گالانت ۱۹۹۹ بوده که البته نقطه ظعف محسوب نمیشود.
هرچند شیب سقف کیا K۵ حتی نسبت به نمونه قبلی کمی بیشتر شده اما این خودرو همچنان یک سدان بوده و به رده خودروهای لیفتبک وارد نشده است. کیا اعلام کرده که این خودرو از پنجرههای بدون فریم و تجهیزات کرومی نصب شده روی نمای جانبی بهرهمند شده که البته این قطعات در حاشیه شیشه عقب نیز به چشم میخورند.
طرح عقب با چراغهای به هم پیوسته و خروجی مصنوعی اگزوز را نمیتوان به زیبایی نمای جلو دانست هرچند که به واسطه نوار کرومی و طرح شیشه عقب، این بخش نیز در مجموع طرح زیبایی دارد.
طراحی کابین کیا K۵
فضای داخلی کیا K۵ نیز همچون بدنه آن طراحی اسپرت دارد. مواردی همچون سردنده با طرح جدید که بنابر اعلام کیا از اهرمهای هواپیما الهام گرفته، نمایشگر اطلاعات سرگرمی، تریم متالیک قطعات و قطعاتی با ظاهر شبیه چوب روی داشبورد حس و حالی متفاوت به فضای داخلی این خودرو اعطا کردهاند.
نمایشگر اطلاعات سرگرمی به صورت استاندارد ۸ اینچی بوده و از اپل کارپلی بیسیم و اندروید اتو پشتیبانی میکند.
کیا K۵ بزرگتر از نسخه قبلی بوده و طول، عرض و ارتفاع آن برابر با ۴.۹۰، ۱.۸۶ و ۱.۴۴ متر است که نسبت به نسل قبل در طول و عرض به ترتیب ۵۰ و ۲۵ میلیمتر افزایش و در ارتفاع ۲۰ میلیمتر کاهش ابعاد را تجربه میکند. با توجه به افزایش ۴۵ میلیمتری فاصله میان محورها که اکنون به ۲.۸۵ متر رسیده، میتوان انتظار داشت که فضای بیشتری برای سرنشینان فراهم شده باشد.
کاهش ارتفاع مرکز ثقل، افزایش سختی سازه و سیستم تعلیق بهسازی شده به افزایش کیفیت سواری و کاهش سروصدای ناشی از جاده منجر شده که البته بخشی از این بهبود را باید به افزایش استفاده از فولاد در سازه کیا K۵ مربوط دانست. اکنون که صحبت از صدا به میان آمد، بد نیست بدانید K۵ به صورت استاندارد به شیشه جلو با عایق آکوستیک مجهز شده است.
نظر شما