کابوس دلار ۳۷هزار تومانی برای تیم‌های ایرانی / رشد یک‌شبه و چند ده‌میلیاردی دستمزد خارجی‌ها

تیم‌هایی که نه بلیت فروشی تماشاچی دارند و نه تبلیغات دور زمین، پولی به آنها می‌دهد و نه حق پخش می‌گیرند، چگونه می خواهند مخارج جاری خود را تامین کرده و دستمزد بازیکنان و مربیان خارجی را بدهند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پژمان حسین زاده در روزنامه گل امروز نوشته " در فصلی که جذب بازیکن خارجی در لیگ برتر فوتبال ایران اوج گرفته است و بار دیگر شاهد نقل‌وانتقالات پر حادثه تابستانی با خرید مهره‌های نامدار خارجی هستیم، بدترین خبر برای باشگاه‌های عمدتا دولتی ایران، گران شدن ناگهانی نرخ دلار است."

تازه تیم‌ها با دلار ۳۰هزار تومانی عادت کرده بودند که بار دیگر جهش نرخ دلار و رکوردشکنی تاریخی آن کار را سخت تر کرد و مشخص نیست، تیم‌هایی که نه بلیت فروشی تماشاچی دارند و نه تبلیغات دور زمین، پولی به آنها می‌دهد و نه حق پخش می‌گیرند، چگونه می خواهند مخارج جاری خود را تامین کرده و دستمزد بازیکنان و مربیان خارجی را بدهند؟!

طبق بررسی تابناک، مثلا فقط در یک قلم قرارداد یورگن لوکادیا در باشگاه پرسپولیس، یک شبه بیش از ۶میلیارد تومان به هزینه دستمزد بازیکن اضافه شده است!

کابوس دلار ۳۷هزارتومنی برای تیم‌های ایرانی/ رشد یک‌شبه و چندده‌میلیاردی دستمزد خارجی‌ها در لیگ فوتبال

همین شرایط برای باشگاه رقیب نیز وجود دارد و استقلال برای پرداخت اقساط دستمزد ریکاردو ساپینتو، کوین یامگا و سیلوا مدافع این تیم باید به معجزه دل خوش کند.

در این میان اُرد دادن عجیب سرمربیان تیم‌ها برای برپایی اردوی خارجی، از دوبی گرفته تا پرتغال هم در نوع خودش جالب است. و ابهام عجیب‌تر اینکه شورای برون مرزی وزارت ورزش نیز با درخواست های مربوطه بدون توجه به بحران اقتصادی کشور، موافقت می‌کند!

آن طور که تابناک متوجه شده است، تقریبا هیچ باشگاهی در لیگ برتر فوتبال ایران چنین شرایطی را در قرارداد پیش‌بینی نکرده و دورنمایی از جهش نرخ ارز را ندیده است تا در چنین اوضاعی، بتواند پرداخت ریالی داشته باشد؛ هرچند مدیر برنامه‌ بازیکنان و مربیان خارجی هم بعید است زیر بار چنین شرطی در قرارداد بروند! آنها قطعا پول خودشان را به ارز رایج بین‌المللی می‌خواهند.

کابوس دلار ۳۷هزارتومنی برای تیم‌های ایرانی/ رشد یک‌شبه و چندده‌میلیاردی دستمزد خارجی‌ها در لیگ فوتبال

نکته مهم دیگر سکوت مراجع دولتی در موارد مشابه برای تیم‌های ورزشی است؛ به طور مثال دولت در ناآرامی‌های اخیر که منجر به قطع اینترنت شد، برای کسب و کارهای مجازی و اینترنتی وعده جبران داد و از برنامه کمک به این مشاغل خبر داد؛ اما بازی‌های لیگ برتر که به همین دلیل بدون تماشاگر برگزار می‌شود، هیچ واکنشی از سوی دولتمردان نداشته است!

وزیر ورزش که باید حافظ منافع اهالی ورزش باشد، لب فرو بسته و کسی زیان باشگاه‌های بحران زده فوتبال ایران که وظیفه سرگرمی مردم را بر دوش می‌کشند، نمی‌بیند.

به نظر می‌رسد موج جدید گرانی نرخ ارز، ورشکستگی اقتصادی تیم‌های فوتبال در ایران را کامل کند و شانسی برای بازسازی زیرساخت ها نظیر امکانات داور ویدیویی و ساختن کمپ و تیم‌های پایه باقی نگذارد.

احتمالا در پایان فصل نیز شاهد شکایات تازه خارجی‌ها در فیفا علیه باشگاه‌های ایرانی خواهیم بود و بار دیگر احکام غرامت های نجومی که از بیت المال پرداخت خواهند شد.

کابوس دلار ۳۷هزارتومنی برای تیم‌های ایرانی/ رشد یک‌شبه و چندده‌میلیاردی دستمزد خارجی‌ها در لیگ فوتبال

۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 34990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha