تروریست‌های اقتصادی در رسانه های ایران چه می کنند؟

عملیات روانی برخی رسانه‌های کشور در ایجاد التهاب در بازار ارز مصداق همراهی تروریست‌ها در عملیات تروریستی کرمان و کاسبی از داغ مردم است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایران اقتصادی مردم در روزهای گذشته پس از دو انفجار تروریستی در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان که 85 شهید برجای گذاشت ساعات تلخی را سپری کردند و همچنان داغدار هموطنان خود هستند اما در همین میان، تنها ساعتی پس از وقوع این عملیات تروریستی، عده‌ای در فضای رسانه‌ای کشور تلاش کردند آتشی در فضای اقتصادی راه بیندازند و از درد مردم کاسبی کنند. به عبارت دیگر سعی کردند به دنبال حمله تروریستی کرمان یک حمله تروریستی نیز در بازار ارز طراحی و اجرا کنند. همزمان با اینکه عموم مردم ایران داغدار شهادت جمعی از زائران شهید حاج قاسم سلیمانی بودند، یک رسانه اقتصادی نیز در نقش یک تروریست داعشی در بازار ارز نقش‌آفرینی و تلاش کرد تا جهش نرخ ارز را در فضای عمومی القا کند تا ثبات اقتصادی کشور نیز از بین برود. به‌طور خاص رسانه «اکوایران» وابسته به گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» تنها ساعتی پس از وقوع این حمله تروریستی جنایت‌بار، با انتشار ویدیویی تلاش کرد تا افزایش قیمت ارز را به جامعه القا کند و همزمان با هدف افزایش سطح نااطمینانی و میزان انتظارات تورمی یک عملیات روانی را در ادامه عملیات تروریستی کرمان دنبال کرد. به کار بردن جملات و عباراتی همچون«انفجار کرمان چرت بازار را پاره کرد»، «دلار هم بالای یک مرز مقاومتی مهم رفت»، «خبر انفجار و تعداد قربانیان و زخمی‌ها در گلزار شهدای کرمان که آمد سکه و طلا کانال‌هایشان را پس گرفتند» «قیمت تتر رکورد زد»، «بعد از حادثه کرمان تحلیل‌ها درباره بازار ارز و سکه چه می‌گویند؟» همزمان با ارائه تصویری که در کنار دست مجری و روی میز ظرفی پر از شکلات با بسته‌بندی قرمز رنگ گذاشته شده که به طور معمول در جشن‌ها استفاده می‌شود این حس را القا می‌کند که این رسانه گویا خشنود از وقوع این اتفاق است و تلاش می‌کند تا با دمیدن در تنور خاموش شده انتظارات تورمی، مجدداً آن را داغ کند تا سوداگران و سفته‌بازان بتوانند عایدی کسب کنند. هیچ‌گونه اعلام تسلیت یا ابراز ناراحتی از سوی مجری در این محتوا مشاهده نشد که گویی حس خشنودی تحریریه اکوایران نسبت به این جنایت انسانی را نشان می‌دهد.
استفاده از واژه «حادثه» یا «اتفاق» به جای «عملیات تروریستی» و «قربانی» به جای «شهدا» توسط مجری اکوایران نیز در نوع خود عجیب است زیرا این عبارت‌ها را زمانی استفاده کرده است که مسئولان به صورت رسمی وقوع یک عملیات تروریستی را اعلام کرده‌ بودند و عدم به کاربردن واژه‌های رسمی نشاندهنده سوگیری این رسانه نسبت به این عملیات تروریستی است. البته این ادبیات بسیار آشناست و رسانه‌های معاند فارسی‌زبان همچون بی‌بی‌سی فارسی و ایران‌اینترنشنال از همین ادبیات استفاده می‌کنند که به نظر می‌رسد اکوایران نیز در قالب معاند اقتصاد ایران ایفای نقش می‌کند.
انتظار می‌رفت این رسانه نسبت به انتشار چنین محتوایی همزمان با داغ میلیون‌ها ایرانی عذرخواهی کند اما عدم عذرخواهی و حتی عدم حذف این ویدیو ثابت می‌کند که این رسانه تلاش کرده تا پس از عملیات تروریستی کرمان، یک عملیات روانی طراحی کند تا ثبات اقتصادی را برهم بزند. هرچند به دلیل ذی‌نفع بودن گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد در افزایش نرخ ارز، انتظار نمی‌رود این رسانه منافع ملی را بر منافع شخصی و بخشی خود ارجح بداند اما انتظار می‌رفت از درد مردم کاسبی نکند اما با انتشار این ویدیو نشان داد می‌تواند از داغ مردم هم کاسبی کند. با کنار هم گذاشتن متن سناریو این محتوا، لحن مجری، عدم حدف آن، پمپاژ و بازنشر گسترده این محتوا به نظر می‌رسد به عمد اکوایران بدون اطلاق کلمه شهید برای جانباختگان و واژه حمله تروریستی نسبت به این جنایت، خط افزایش سطح انتظارات تورمی جامعه را دنبال کرده و این ویدیو در همین راستا تولید و منتشر شده است. شرافت واژه‌ای است که اگر تولیدکنندگان چنین محتوایی ذره‌ای در وجود خود داشتند به خود اجازه نمی‌دادند در این مواقع تروریست‌های داعشی در میدان را با عملیات‌های روانی خود همراهی کنند؛ «داعشی‌های بازار ارز» شاید کمترین واژه‌ای است که به هر تولیدکننده و بازنشرکننده هر محتوایی که تلاش می‌کند در بازار ارز آشوب و التهاب ایجاد کند اطلاق کرد. تحریریه اکوایران و اقتصادنیوز به عنوان بخشی از گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد به عنوان یکی از مصادیق پررنگ این جریان بار دیگر نشان داد که منافع مردم هیچ ارزشی برای آنان ندارد و حتی با حال عمومی جامعه نیز همدردی نمی‌کند و به دنبال کاسبی از درد مردم است. کمترین انتظار از دستگاه قضایی برخورد جدی با این جریان رسانه‌ای و به‌طور ویژه گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد و بازوی تصویری آن اکوایران است که به عنوان یکی از مراجع خبری، نخستین رسانه‌ای بود که توجهات را از جنایت تروریستی کرمان به بازار ارز کشاند. اکوایران تنها ساعتی پس از انفجار تروریستی کرمان، جرقه افزایش دلار را به سرعت القا کرد.
اقدام برخی رسانه‌ها در تهییج بازار ارز غیراخلاقی است
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین از تلاش برخی رسانه‌های منتقد دولت برای تهییج بازار ارز به بهانه عملیات تروریستی روز گذشته در کرمان انتقاد کرد. مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: در جهان هرگونه اتفاق سیاسی و اجتماعی می‌تواند بر اقتصاد تأثیر فوری بگذارد و در ایران نیز بخش بزرگی از هیجانات بازار ارز ناشی از هیجانات اجتماعی و سیاسی داخلی و بین‌المللی است. وی افزود: تجربه نشان داده است که عده‌ای منتظر فرصتی برای بهره بردن از آشفتگی بازار هستند به سرعت در زمینه چنین اتفاقاتی مانند حادثه تروریستی کرمان تولید وحشت می‌کنند و با افزایش نسبی قیمت‌ها بازار را به سمت دلخواه خود سوق می‌دهند. حریری با اشاره به دوره نسبتاً آرام بازار ارز در ۱۰ ماه اخیر، تصریح کرد: در این مدت اتفاقات بزرگ بین‌المللی مانند جنگ اوکراین و حوادث غزه از سوی بانک مرکزی مدیریت شد تا نوسانات ارزی آرام بگیرد اما تولید وحشت کردن با یک اقدام تروریستی و بهره‌برداری از آن توسط برخی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی داخل کشور بی‌اخلاقی است. وی تأکید کرد: در ساعات اولیه یک حادثه هرکسی با هر نگاه نقادانه‌ای حتی به دولت، سیاست و وضعیت اقتصادی باید این اقدام تروریستی را محکوم کند و با مردمی که فرزندان و عزیزان خود را در این حادثه از دست داده‌اند، همدردی کنیم و فرصت در روزها و هفته‌های آینده برای نقد مسائل حتی در خصوص این واقعه در زمینه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فراهم است. این فعال اقتصادی اظهار داشت: اخلاق حکم می‌کند که ساعات اولیه با همدلی، همدردی و ابراز تسلیت همراه باشد تا نشان بدهیم ما یک ملت یگانه هستیم تا از فرصت روزها و سال‌های دیگر برای نقد استفاده کنیم. وی خاطرنشان کرد: هیجان امروز بازار ارز که در شرایط نیمه تعطیل روز پنجشنبه موجب شد تا درصد ناچیزی قیمت ارزها افزایش یابد، از میان خواهد رفت اما تلاش و نحوه رفتار برخی رسانه‌های اقتصادی غیراخلاقی بود تا بخواهیم اثر آن را بررسی کنیم. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: معتقدم نرخ در روزهای آغازین هفته آینده به حالت عادی خود برمی‌گردد و ثبات نسبی بر بازار حاکم خواهد شد. حریری در حساب کاربری خود متنی را منتشر کرد که در آن آمده است: «تویی که از دیشب‌ داری تمام سعی‌ات را می‌کنی که نرخ ارز را ببری بالا؛ تو هم تروریستی.»

۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 50864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha