فرزین بانک مرکزی را بانکی‌تر اداره کرد/ توجه ویژه به کنترل انتظارات تورمی

پرویزیان گفت: فرزین توجه ویژه‌ای به تورم داشته و پذیرفته که کنترل بخشی از مهار تورم در جامعه به کنترل انتظارات تورمی وابسته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد فرشاد پرویزیان؛ نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به اینکه در یک سال گذشته و با مدیریت فرزین در ساختمان شیشه‌ای میرداماد، بانک مرکزی، بانکی‌تر اداره شده است، اظهار کرد: در این مدت، بانک مرکزی نسبت به گذشته از سیاست‌های پولی و بانکی بهتری بهره می‌گیرد و در راس تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌های پولی و مالی اثرگذاری نیز اجرا می‌شود.


وی تصریح کرد: فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، به مسئله مهم تورم توجه ویژه‌ای داشته و پذیرفته است که کنترل بخشی از مهار تورم در جامعه به کنترل انتظارات تورمی وابسته است و به همین دلیل هم شاهد هستیم که در ادبیات بانک مرکزی صحبت‌های بسیار و تدابیر ویژه ای در مورد انتظارات تورمی اندیشیده شده است.


نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به این که نمی‌توان انتظارات تورمی را در ذهن مردم اندازه گیری کرد، گفت: همین که بانک مرکزی به مسئله انتظارات تورمی توجه ویژه‌ای دارد، نشان می‌دهد که این نهاد سیاستگذار به ادبیات روز دنیا آگاه است و براساس آن حرکت می‌کند.


وی اضافه کرد: زمانی که بانک مرکزی نرخ بهره بانکی را افزایش می‌دهد، به معنی ارسال سیگنال ضد تورمی به کشور است. همچنین این پیام را می‌دهد که بانک مرکزی از ابزارهای خود به بهترین نحو استفاده خواهد کرد تا تورم را مهار کند.


پرویزیان با اشاره به جنگ غزه و التهابات ناشی از اتفاقات منطقه در بازارهای داخلی، افزود: به عنوان نمونه بازار سرمایه ریزش سنگینی را تجربه کرد و در آن زمان انتظار می‌رفت که نرخ دلار به صورت وحشتناکی افزایش یابد، اما انتظار افزایش نرخ ارز مهار شد که دلیل این موضوع را می‌توان در مدیریت هوشمندانه بانک مرکزی یافت.

به گفته نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران، تداوم ثبات بازار ارز با وجود بحران‌های سیاسی منطقه‌ای نشان می‌دهد که در حال حاضر مدیرانی در بانک مرکزی هستند که تصمیم‌گیری‌های عاقلانه اتخاذ می‌کنند.


وی تصریح کرد: بیشترین انتظاری که از بانک مرکزی داریم این است که تسلط کامل و نظارت دقیق بر شبکه بانکی داشته و آگاه باشد و بداند که بانک‌ها چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند و ترازنامه آنها به چه شکل است.


پرویزیان در پایان گفت: بانک‌های ناتراز و بانک‌هایی که هزاران مسئله در داخل خودشان دارند، باید شناسایی و با آنها برخورد شود، بنابراین انتظار ما از بانک مرکزی این است که جلوی بانک‌های افسار گسیخته و بانک‌های ناتراز بایستد که خوشبختانه در یکسال گذشته به خوبی شاهد این موضوع بوده‌ایم که باید ادامه‌دار باشد.

۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
کد خبر: 50409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha