واشنگتن چه پیامی برای حوثی‌ها فرستاد؟

فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن که در روزهای اخیر از خلیج فارس بازدید کرده بود، از همتایان خود در عربستان سعودی، عمان و قطر خواست پیام‌های هشداردهنده‌ای را به حوثی‌ها برسانند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، شرکت کشتیرانی دانمارکی مرسک روز جمعه ادعای حوثی‌های یمن مبنی بر حمله پهپادی به یک کشتی مرسک که به سمت اسرائیل در حرکت بود را رد کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، حوثی‌ها پیشتر ادعا کردند که یک عملیات نظامی علیه کشتی کانتینری مرسک انجام داده‌اند و مستقیماً با یک پهپاد به آن حمله کرده‌اند. حوثی‌ها که در بیانیه‌ای این ادعا را مطرح کردند، هیچ مدرکی منتشر نکردند.

مرسک روز پنجشنبه گفت کشتی مرسک جبل الطارق در حین حرکت از صلاله عمان به جده عربستان سعودی هدف یک موشک قرار گرفت و گزارش شد که خدمه و کشتی سالم هستند.

در پی ادعای حوثی‌ها، سخنگوی مرسک در بیانیه‌ای ایمیلی به رویترز گفت: «کشتی مورد اصابت قرار نگرفت.»

این حادثه در نزدیکی تنگه باب‌المندب که دریای سرخ و خلیج عدن را به هم متصل می‌کند، رخ داد، جایی که حوثی‌ها روز سه‌شنبه مسئولیت حمله موشکی به نفت‌کش نروژی حامل مواد شیمیایی را بر عهده گرفتند.

مرسک پیشتر گفت: «حملات اخیر به کشتی‌های تجاری در تنگه باد المندب بسیار نگران‌کننده است. وضعیت فعلی جان دریانوردان را به خطر می‌اندازد و برای تجارت جهانی ناپایدار است.»

در همین شرایط، دو مقام آمریکایی به آکسیوس گفتند که دولت بایدن اخیراً از طریق چندین کانال به حوثی‌ها پیام‌هایی ارسال کرده و به آنها هشدار داده که حملات خود را به کشتی‌ها در دریای سرخ و علیه اسرائیل متوقف کنند.

حملات حوثی‌ها تنش‌هایی را در منطقه ایجاد کرده است و تهدیدی فزاینده برای کشتی‌هایی است که در یکی از مسیرهای اصلی کشتیرانی تجاری منطقه حرکت می‌کنند.

به گفته ارتش اسرائیل، از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، حوثی‌ها بیش از 70 پهپاد و موشک بالستیک به سمت اسرائیل پرتاب کرده‌اند که بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر از یمن فاصله دارد.

تقریباً تمامی موشک‌ها و پهپادها توسط سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل، آمریکا، فرانسه و عربستان رهگیری شدند.

در هفته‌های اخیر، حوثی‌ها حملات خود را تشدید کردند و کشتی‌های تجاری در مجاورت تنگه باب المندب در دریای سرخ را که به ادعای آنها متعلق به شرکت‌های اسرائیلی بودند یا به سمت اسرائیل در حرکت بودند، هدف قرار دادند. اما بیشتر کشتی هایی که مورد حمله قرار گرفتند وابستگی دور به اسرائیل داشتند یا هیچ وابستگی نداشتند.

در همین حال تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن که در روزهای اخیر از خلیج فارس بازدید کرده بود، از همتایان خود در عربستان سعودی، عمان و قطر خواست پیام‌های هشداردهنده‌ای را به حوثی‌ها برسانند.

لندرکینگ تاکید کرد که ایالات متحده به شدت نگران حملات حوثی‌ها است که آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی را تهدید می‌کند.

مقامات آمریکایی گفتند که چندین کشور در منطقه در دو هفته گذشته پیام‌های مشابهی به حوثی‌ها داده‌اند و به صراحت گفته‌اند که حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ یا علیه اسرائیل بر فراز قلمرو آنها «غیرقابل قبول» است.

مقامات آمریکایی اذعان دارند که این هشدارها تا کنون حوثی‌ها را به کاهش تنش در حملات خود سوق نداده است.

۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹
کد خبر: 50150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha