بمباران آخرین منطقه باقی‌مانده در غزه پس از رد آتش‌بس پیشنهادی حماس

یک روز پس از آن که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پیشنهاد پایان جنگ در فلسطین را رد کرد، نیروهای اسرائیلی روز پنجشنبه مناطقی در شهر مرزی رفح در جنوب غزه را بمباران کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نتانیاهو روز چهارشنبه اعلام کرد شروط پیشنهادی حماس برای آتش‌بس که شامل آزاد کردن اسرا، «توهم‌آمیز» است و قول داد که به جنگ ادامه دهد و گفت که پیروزی در دسترس است و تنها چند ماه مانده است.

به گزارش رویترز، این اظهارات به دنبال یک دوره دیپلماسی شدید برای پایان دادن به درگیری چهار و نیم ماهه بود، که قبل از آن اسرائیل تهدید به حمله به رفح کرده بود که اکنون خانه بیش از یک میلیون نفر است که بسیاری از آنها در چادرهای موقت و فاقد غذا و دارو هستند.

آژانس‌های امدادی هشدار داده‌اند که اگر اسرائیل تهدید خود را مبنی بر ورود به آخرین منطقه باقی‌مانده در نوار غزه که نیروهایش هنوز در طول تهاجم زمینی به آن وارد نشده‌اند، عمل کند، یک فاجعه انسانی به وقوع خواهد پیوست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت که فشار آوردن به رفح در مرز با مصر «آنچه را که در حال حاضر یک کابوس انسانی با عواقب فجیع منطقه‌ای است، افزایش می‌دهد.»

به گفته ساکنان، هواپیماهای اسرائیل صبح پنجشنبه مناطقی در رفح را بمباران کردند که در حمله به دو خانه دست کم ۱۱ نفر کشته شدند. تانک‌ها نیز برخی مناطق در شرق رفح را گلوله باران کردند و ترس ساکنان از حمله زمینی قریب الوقوع را تشدید کردند.

عماد، ۵۵ ساله، یک فرد آواره که پدر شش فرزند است، گفت: «پشت ما به حصار (مرز) است و روی ما به دریای مدیترانه. ما کجا باید برویم؟ جایی برای رفتن نیست. امروز یک میلیون نفر و بیش از یک میلیون نفر این سوال را می پرسند که کجا برویم؟»

ASP4Y6RVZRKUBHG7C65KZVCFEA

فشار دیپلماتیک

علیرغم رد پیشنهاد حماس از سوی اسرائیل، مذاکرات بیشتری برنامه ریزی شده است و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در پنجمین سفر خود به منطقه از زمان آغاز جنگ، گفت که فضایی برای مذاکره بیشتر می‌بیند.

بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی آخر شب چهارشنبه در هتلی در تل آویو گفت که پیشنهاد ارائه شده توسط حماس حاوی «عناصر نشدنی» آشکاری است، بدون اینکه بگوید آن‌ها چیستند.

او گفت: «اما ما همچنین در این پاسخ فضایی را برای پیگیری مذاکرات می‌بینیم تا ببینیم آیا می‌توانیم به توافق برسیم یا خیر. این چیزی است که ما قصد انجام آن را داریم.‌»

هیئتی از حماس به رهبری خلیل الحیا، یک مقام ارشد، روز پنجشنبه برای گفتگوهای آتش بس با مصر و قطر، میانجیگران آخرین فشار دیپلماتیک، وارد قاهره شد.

منابع امنیتی مصر گفتند که انتظار می رود این هیئت با عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر و تیم مدیریت میانجیگری مصر در غزه دیدار کند.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر از جامعه بین المللی خواست فشار بیشتری برای اجازه دادن به ورود کمک به غزه اعمال کند.

وی به خبرنگاران گفت: «رنج انسانی در غزه غیرقابل تصور است و سیستم حمایتی بشردوستانه در آستانه فروپاشی است و تهدیدات گسترش خطرناک درگیری واقعی و در حال آشکار شدن است.»

ملک عبدالله پادشاه اردن نیز یک ماموریت دیپلماتیک را با هدف پایان دادن به جنگ آغاز کرده است و در سفری که شامل دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده است، از پایتخت های غربی بازدید کرده است.

حماس که بر غزه حکومت می‌کند، آتش‌بس ۴ و نیم ماهه را پیشنهاد کرد که طی آن تمامی اسرای غزه آزاد می‌شوند، اسرائیل نیروهای خود را از غزه خارج می‌کند و توافقی برای پایان دادن به جنگ حاصل می‌شود.

پیشنهاد حماس پاسخی به پیشنهادی بود که توسط سران سازمان‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل تهیه و هفته گذشته توسط میانجی‌های قطری و مصری به حماس ارائه شد.

تعدادی از مقامات و مشاوران ارشد اسرائیلی به ان‌بی‌سی نیوز گفتند که اسرائیل مایل است در ازای آزادی همه اسرا و پایان دادن به حکومت حماس در غزه، اجازه دهد که یحیی سینوار، رهبر نظامی حماس به تبعید برود.

۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 52203
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha