پرسپولیس برای هر بازی ۵۲۰ میلیون اجاره می‌دهد

سرپرست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی گفت: اگر شرایط برگزاری مسابقات در ورزشگاه آزادی به همین شکل باشد و اگر با همین رویه پیش برویم؛ تا دو ماه دیگر امکان میزبانی نداریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مهیار عسگریان که میهمان برنامه «ورزش و مردم» بود، درباره موضوع درباره نگهداری ضعیف از اماکن ورزشی گفت: ما در یک سال گذشته عارضه‌یابی کردیم که چرا اینگونه شده و شروع این موضوع با مجموعه آزادی بود. اگر بخواهید یک استاندارد برای نگهدای استادیوم‌ها عنوان شود، بین یک تا ۱.۵ میلیارد هزینه دارد. برخی می‌گفتند چمن ورزشگاه آزادی تا زمانی که سبز است، نیاز به نگهداری ندارد و تا از بین می رود، همه به فکر می‌افتند. باید بگویم که اماکن ورزشی ما خیلی پیرتر از اماکن دنیا نیستند، اما وقتی نگاه می‌بینید، آن شرایط لازم را نداشتند. در بازی با النصر هجمه زیادی روی ما وجود داشت و بی‌اخلاقی بود. حتی گفتند که ورزشگاه‌ها و کیفیت تصاویر، ما را به یاد ۳۰،۴۰ سال قبل می‌اندازند.

وی افزود: در طول یک دهه گذشته فدراسیون‌ها به همراه پرسپولیس و استقلال چیزی بالغ بر ۲۵۰ میلیارد بدهی دارند. وقتی شما این عدد را در بودجه کم دارید، یک اهم و فی‌الاهم در هزینه‌ها می‌کنید. با تاکیدی که وزارت داشت، دوستان در حال ایجاد انضباط خوبی هستند. دوستان قائل به این قائل هستند که دولتی هستند و کلیه هزینه‌های نگهداری بر عهده دولت است اما برای ما بودجه‌ای برای این مسئله وجود ندارد. ما حتی برخی اوقات پول انرژی را نمی‌توانیم بگیریم اما دوستان تصور می‌کنند که این وظیفه دولت است، البته یک پوست‌اندازی و انضباطی خوبی در این باره در حال انجام است و روند در حال تغییر است.

عسگریان با اشاره به برگزاری رویدادها در پیست اتومبیلرانی آزادی عنوان کرد: بحث رویدادهای کسب و کار را داریم. به همین دلیلی گفتیم که وقتی یک رویداد درآمدزایی برای فدراسیون دارد، بخشی از آن را برای نگهداری قرار بدهند. ما هیچ کسی را مجبور به پرداخت نکرده‌ایم، ولی باید انضباط مالی وجود داشته باشد.

سرپرست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی گفت: از خطیر و درویش تشکر می‌کنم که جزو اولین حوزه‌هایی بودند که در این باره مشارکت کردند. خطیر و درویش برای هر بازی مبلغی را پرداخت می‌کنند. این مبلغ برای فوتبال در هر بازی ۵۲۰ میلیون تومان است.

وی درباره انتقادها از چمن ورزشگاه آزادی در طول ماه‌های گذشته گفت: دلیل اصلی این شرایط چمن گرمای بسیار زیاد و سن بالای چمن است. همچنین چمن به کود و سموم و تقویتی نیاز دارد و وقتی نمی‌توانید به موقع تامین کنید، مشکل به وجود می‌آید. کیومرث هاشمی مدیران دو تیم را خواست و با آنها صحبت کرد تا یک دوره تنفس برای چمن در نظر گرفته شود. آنها همین دوره تنفس رفتند و دور زدند و دیدند که آزادی بهتر از سایر ورزشگاه‌ها است و از آنجا بود که پرداخت کردند. ما به صورت شبانه‌روزی بالای سر این چمن هستیم. اینکه گفتند که آب آلوده و از چیتگر بوده، نبود و ما آب و خاک را به صورت هفتگی بررسی می‌کنیم.

عسگریان در این باره ادامه داد: برای مجموعه آزادی در حال نظم دادن به برنامه‌ها هستیم. یکی دو جا هم گیر کردیم و البته بحث آبروی ملی در میان بود. اگر نگهداری را درست انجام بدهیم، اتفاق خاصی نمی‌افتد. برای سایر ورزشگاه‌های زیر مجموعه شرکت توسعه نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم که برنامه را تقدیم هاشمی کرده‌ایم و بودجه‌اش تامین شود، آنها را نیز به چرخه بازمی‌گردانیم.

سرپرست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی درباره خالی بوده خزانه چمن ورزشگاه آزادی گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی در زمان بازی با النصر این بود که چمن داخل زمین را از کنار و پشت دروازه‌ها تامین می‌کردیم که این مخاطرات خاص خود را داشت. دلیل این موضوع این بود که آن خزانه چمن وجود نداشت. از اوایل آبان به اندازه یک زمین چمن، خزانه را کاشته‌ایم و می‌توانیم تامین قسمت‌های آسیب دیده را داشته باشیم. به وزیر ورزش اعلام کردم اگر شرایط برگزاری مسابقات در ورزشگاه آزادی به همین شکل یعنی بدون تنفس باشد و اگر با همین رویه پیش برویم، تا دو ماه دیگر امکان میزبانی نداریم.

وی درباره موضوع ساخت مجموعه ورزشی جدید در تهران گفت: فضای ورزشگاه آزادی بیشتر به سمت استفاده در پشتیبانی فدراسیون‌ها و آکادمی و ... می‌رود و برگزاری رویدادهای مهم به داخل مجموعه جدید منتقل خواهد شد. ما قابلیت برگزاری یک رویداد استاندارد در رشته‌های مختلف را نداشتیم. رئیس جمهور دستور ساخت یک مجموعه جدید را داد و فضای مورد نیاز ۳۷۰ هکتار در جنوب تهران پیشنهاد شده است، ضمن اینکه در حال مطالعات زمین‌شناسی هستیم.

عسگریان درباره روی گسل قرار داشتن این مجموعه جدید که در فضای مجازی مطرح شده، گفت: این موضوعاتی که می‌بینم، غیر ورزشی است. تا الان می‌گفتند چرا مجموعه جدید نداریم، حالا این مسائل را مطرح می‌کنند. مطالعات در حال انجام است و این مطالعات برای همه پروژه‌ها انجام می‌شود. در این مطالعه محل دقیق خط گسل مشخص می‌شود. روی خط گسل می‌توان پارکینگ و فضای سبز داشت. حتی نزدیک به خط گسل خیلی موضوع طرح نیست و بحث شتاب و سرعت زلزله وجود دارد. اگر واقعا مخاطره‌ای وجود داشته باشد، قطعاً این کار را نمی‌کنیم. ضمن اینکه تهران چند خط گسل دارد و برخی به شکلی اطلاعات می‌دهند که این کار انجام نشود.

سرپرست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی درباره روند اجرای این پروژه اظهار داشت: طراحی شهر فرهنگی ورزشی جدید در یک فاز و اجرای آن در دو فاز است. در فاز اول یک استادیوم فوتبال تا ظرفیت ۱۲۰ هزار نفر و همچنین یک سالن چند منظوره با ظرفیت ۲۲ هزار نفر پیش‌بینی شده است.

وی درباره روند انتخاب شرکت چینی برای اجرای این پروژه عنوان کرد: از اختیارات دستگاه این است که اگر حین برگزاری یک طرح به جمع‌بندی برسد که از یک مشاوره حاذق استفاده کند، می‌تواند این کار را انجام بدهد. این شرکت بیش از ۷۰ سال تجربه دارد و در حال حاضر شهر المپیکی ازبکستان را می‌سازد. درخصوص موضوعات زیست محیطی نیز باید بگویم که این در مجموعه جدیدی از موضوعات مدیریتی است و زیرساختی نیست که قابل حل نباشد.

عسگریان در پایان گفت: اتفاقی که در دولت سیزدهم افتاده، این است که هیچ پروژه دیگری راه نیفتد. همچنین گفتند که پروژه‌هایی که بیش از ۷۰،۸۰ درصد مسیر آماده‌سازی رفته اند، آماده شوند. پس از آن نیز پروژه‌های بالای ۵۰ درصد با نگاه آمایش سرزمینی است و اولویت با آنها باشد.

۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 49666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha