چرا بازار ارز امن و امان است؟

تحلیل‌گران فنی می‌گویند بازار ارز کماکان بلاتکلیف است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، معامله‌گران معتقدند بازار یکشنبه امن و امان بود و نوسان خاصی نداشت مثل روزهای دیگر.

یکشنبه عکس شنبه!

روز شنبه بازار به سمت مقاومت حرکت کرد یکشنبه برعکس شد و به سمت حمایت رفت. قیمت دلار هرات در پشت خط شنبه تا ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان بالا آمد و یکشنبه هم در همین نرخ شروع به کار کرد و در نیمه اول با نوسان کم بین ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان نوسان داد. اما در نیمه دوم قیمت دلار با کاهش به کف ۵۰ هزار تومان رفت و حتی به زیر این کانال هم سرک کشید.

بازار ارز هرات در پشت خط کانال ۵۰ هزار تومان را از دست داد و تا ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان پایین آمد و در مرز ۵۰ هزار معامله می‌شود.

قیمت درهم امارات نیز در روز شنبه ۱۳ هزار و ۸۵۰ شروع کرد، ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بست امروز دقیقا برعکس، ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان شروع کرد و تا ۱۳ هزار و ۸۵۰ هزار تومان پایین آمد. قیمت سکه در روز یکشنبه ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان آغاز به کار کرد و در ۲۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به کار خودش پایان داد.

اوراقی که نقدینگی را جمع می‌کند

در روز یکشنبه یک خبر به بازار آمد مبنی بر اینکه اولین اوراق مرابحه ارزی به ارزش ۱۰۰ میلیون یورو عرضه خواهد شد. از نظر معامله‌گران این اوراق می‌تواند نقدینگی بازار را جمع کند و روی بازار تاثیر بگذارد.

همچنین معاون اقتصادی بانک مرکزی گفته به دنبال این هستیم که مرکز مبادله‌ را به عنوان یک بازار شفاف در اقتصاد نهادینه کنیم و نرخ آن هم مرجعیت داشته باشد. معامله‌گران و تحلیل‌گران معتقدند نرخی مرجع است که بر اساس واقعیت‌های اقتصاد برآورد شده باشد.

از نظر آن‌ها حتی فاصله نرخ دلار مرکز مبادله با بازار آزاد موجب شده که کمتر کسی به فکر صادرات باشد، پس اگر این نرخ برآوردی از واقعیت‌ها نباشد بازار که هیچ، خود فعالان اقتصادی هم آن را مرجع قرار نمی‌دهند. یک خبری هم رئیس کل اسبق بانک مرکزی که الان سفیر ایران در قطر است درمورد پول‌های آزاد شده در قطر داده و گفته پول‌های آزادشده ایران در قطر هنوز به مرحله پرداخت نرسیده.

به عقیده تحلیل‌گران فنی، بازار مماس خط روند صعود خود در حرکت است که نشان می‌دهد همچنان بازار بلاتکلیف است. گروهی از معامله‌گران تصور می‌کنند هرچه به پایان پاییز نزدیک شویم قیمت‌ها به واسطه افزایش تقاضا بالا می‌روند. اما در مقابل گروهی قرار دارند که معتقدند قیمت دلار کاملا در دست بازارساز است. این دسته با استناد به صحبت‌های احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد که گفته تراز تجاری کشور در ۸ ماهه اول امسال بیش از ۱۰ میلیارد دلار مثبت بوده معتقدند فروش نفت دولت در ۸ ماهه به ۲۰ میلیارد دلار رسیده که نشان می‌دهد بازارساز دستش از دلارهای نفتی پر است و می‌تواند بازار را کنترل کند. این معامله‌گران باتوجه به این موضوع که تراز تجاری بدون صادرات نفت، کسری ۱۰ میلیارد دلاری نشان می‌دهد، فروش نفت را باتوجه به صحبت‌های وزیر ۲۰ میلیارد دلار تخمین زدند.

بازار یکشنبه چهار نکته داشت. یک اینکه حباب قیمت طلای آبشده به صفر رسید و حتی منفی شد. نکته دوم درمورد کانال نرخ‌دهی هرات است که در میانه‌های بازار ۲۰ دقیقه نرخ نزد. نکته سوم اینکه سکه رفاه بالاتر از بازار و در ۲۸ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان معامله می‌شد. نکته چهارم به گزارشی از خبرگزاری تسنیم برمی‌گردد که در بازار دست به دست می‌شد. در این گزارش قیمت سکه بهار آزادی را ۲۸ میلیون و ۸۴۷ هزار تومان زده که بالاتر از سکه بهار است. سکه بهار در حوالی ۲۵ میلیون در معامله‌ است و سکه امامی ۲۸ میلیون ۸۵۰ هزار تومان بود.

۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
کد خبر: 49489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha