انتقاد حمید درخشان از عملکرد کادر فنی؛تیم ملی نیاز به تغییر تاکتیک دارد

ما باید بپذیریم که نوع نگرش بازی‌مان را تغییر بدهیم در غیر این صورت با تغییر بازیکن که اتفاقی نمی‌افتد. ما بازیکنان خوبی داریم و باید بحث فنی و تاکتیکی و تکنیکی‌مان را تغییر بدهیم. چرا در این دیدار مساوی کردیم؟ چون نمی‌توانیم کارهای تاکتیکی را به‌خوبی انجام بدهیم و نمی‌دانیم بعد از اینکه دو گل زدیم چه برنامه‌ای داریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حمید درخشان، کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره دیدار تیم‌های ملی ایران و ازبکستان از هفته دوم مرحله گروهی مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ اظهار داشت: «به نظرم در نیمه دوم اصلا خوب نبودیم. انگار در نیمه اول که به دو گل رسیدیم کار را تمام‌شده تلقی کرده و در ادامه بازی دیگر خوب عمل نکردیم. در نیمه دوم ازبک‌ها هم سوار بازی شدند، هم تاکتیک خود را به ما دیکته کرده و هم دو گل زدند. ضمن اینکه تعویض‌هایی که داشتیم هم نتوانست به ما کمک کند. در کل بعد از دو گلی که زدیم شکل خوبی برای جمع و جور کردن خودمان نداشتیم و نتوانستیم سازمان‌دهی و کنترل و تسلط خوبی بر بازی داشته باشیم تا به این وسیله نتیجه را حفظ کرده باشیم. در هر صورت این اتفاق در نیمه دوم نیفتاد.» وی درباره علت ضعف تیم ملی در نیمه دوم گفت: «در هر صورت ما نتوانستیم هماهنگی خوبی ایجاد کرده و تعویض‌هایمان در خط میانی جواب نداد. در خط حمله هم اصلا تعویض خوبی نداشتیم و بازیکنی که به زمین بازی آمد نتوانست به تیم ملی کمک کند ضمن اینکه شکل بازی تیمی در این بازی شکل نگرفته و جواب نداد. در واقع در حفظ توپ تبحر نداشتیم و خیلی نتوانستیم تاکتیک تیمی خود را در زمین پیاده کنیم.» درخشان در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرد: «ازبک‌ها در این نیمه از بالا بازی را بسته و از خط هجومی خودشان به ما فشار آوردند و ما از زیر این فشار نتوانستیم با بازی‌سازی و پاسکاری خارج شویم. این یک اشکال بزرگی هست که باعث شد نتوانیم نتیجه لازم را در این بازی به دست بیاوریم. این موضوع نشان می‌دهد که از فشار نمی‌توانیم به‌راحتی بیرون بیاییم و همین عاملی شد که بیشتر دفع توپ کرده و به زیر توپ بزنیم تا آن را از منطقه خطر دفع کرده و به بیرون از منطقه ۱۸ قدم ببریم. این اتفاق باعث شد تا فشار روی دروازه ما چند برابر شود. وقتی شما تندتند و به‌صورت بی‌هدف فقط توپ را دفع می‌کنید مطمئنا فشار روی دروازه‌تان بیشتر هم می‌شود و به همین دلیل فکر می‌کنم این فشار باعث شد تا خط دفاعی ما خسته‌تر شده و نتواند تصمیم درستی بگیرد. همان‌طور روی گل دوم حریف به‌خوبی مشخص بود فضای زیادی که دادیم باعث شد تا این گل را دریافت کنیم.»
کاپیتان اسبق تیم ملی درباره اینکه این نخستین بازی سخت تیم ملی به‌صورت رسمی در دوران سرمربیگری امیر قلعه‌نویی به شمار می‌رفت در این مورد گفت: «بله درست است. پیش از این هم خودتان می‌دانید چه تیم‌هایی را بردیم دیگر. فوتبال آنها در آن حدی نبود که واقعا بخواهیم درباره آنها حرف بزنیم. اما این بازی به‌نوعی نخستین سنگ محک جدی سرمربی تیم ملی و کادرفنی بود. اما به هر صورت به نظرم در این بازی خوب نبودیم. ما روی توانایی‌های فردی به دو گل رسیدیم که این خودش نشان‌دهنده آن است که نفرات خوبی در تیم ملی داریم اما در بحث ساختارسازی، بازی‌سازی و بحث سیستماتیک خیلی جلو نرفته‌ایم و خیلی هنوز توانمند نیستیم و نمی‌توانیم با یک برنامه مشخص و تاکتیک خوب از زیر فشار خارج شویم. ما در نیمه دوم هیچ برنامه‌ای برای آن که از زیر فشار ازبک‌ها خارج شویم، نداشتیم. تعویض‌هایمان هم خیلی مقبول نبود که بتواند به ما کمک کند.» وی درباره اینکه آیا با این وضعیت به فتح جام ملت‌ها امیدی هست، تاکید کرد: «ما باید بپذیریم که نوع نگرش بازی‌مان را تغییر بدهیم در غیر این صورت با تغییر بازیکن که اتفاقی نمی‌افتد. ما بازیکنان خوبی داریم و باید بحث فنی و تاکتیکی و تکنیکی‌مان را تغییر بدهیم. چرا در این دیدار مساوی کردیم؟ چون نمی‌توانیم کارهای تاکتیکی را به‌خوبی انجام بدهیم و نمی‌دانیم بعد از اینکه دو گل زدیم چه برنامه‌ای داریم. یا برای نیمه دوم باید چه نوع بازی انجام بدهیم و چه سیستمی را بازی کنیم که هم گل‌مان را حفظ کنیم، هم گل نخوریم و هم گل بزنیم. این کارها را نمی‌توانیم به‌خوبی انجام بدهیم در غیر این صورت هر کسی خوب می‌داند که پای مباحث فقر تاکتیکی در میان است.»
حمید درخشان در ادامه گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره شکست تیم ملی نوجوانان در جام‌جهانی مقابل مراکش گفت: «این بچه‌ها هم در شرایط پنالتی به حریف باختند و حذف شدند. در یک گوشه فوتبال این‌طور ننوشته‌اند که همیشه آن چیزهایی که شما فکر می‌کنید، همان می‌شود و همان درمی‌آید! در دقایق پایانی به‌خاطر فشاری که روی ما آوردند گل خوردیم این درحالی است که اشتباهی هم که کردیم این بود که مدام به عقب‌تر رفتیم و همین موضوع باعث شد تا خستگی بر ما غلبه کرده و روی همین وضعیت نتوانستیم تصمیمات درستی بگیریم و همین تصمیمات غلط باعث شد تا روی اشتباهات بچه‌ها در دقایق پایانی گل بخوریم. در ضربات پنالتی هم شرایط ۵۰-۵۰ است و هیچ‌کس نمی‌تواند این‌طور تضمین کند که در این ضربات تیمش برنده بازی می‌شود. چون همان قدر که برای شما شانس است برای تیم حریف هم شانس وجود دارد.» وی درباره اینکه عملکرد حسین عبدی در این رقابت‌ها چطور بود گفت: «بد نبود. اگر خاطرتان باشد در دوره‌های قبل هم تا این مرحله آمده بودیم. ما برخی مواقع در فوتبال‌مان توقف می‌کنیم و نمی‌توانیم از آن جا جلوتر برویم و این خودش یک معضل و مشکل برای فوتبال ماست.»

۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۵
کد خبر: 49320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha