ایجاد داعش ناشی از استراتژی بلند مدت آمریکا بود/ داعش حیات انسانی مردم منطقه را دستخوش بازی‌های زشت آمریکا کرد/تصمیم شجاعانه مقام معظم رهبری در مبارزه با داعش بسیار کارساز بود

کارشناس و تحلیلگر مطالعات تروریسم و روابط بین الملل گفت: تحولات سیاسی همواره نیازمند رهبری قابل اتکاست. در مقابله با داعش اقدامات آیت الله سیستانی و تصمیم شجاعانه مقام معظم رهبری به عنوان مرجعیت عالی جهان اسلام در مبارزه با داعش بسیار کارساز بود چرا که با استفاده از توان و ظرفیت مسلمانان این خطر دفع شد، مقاومت مردمی که قطعا در آینده منطقه نیز نقش تعیین کننده ای خواهد داشت.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد غلامرضا کحلکی کارشناس و تحلیلگر روابط بین الملل و مطالعات تروریسم درگفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تلاش های جمهوری اسلامی ایران با فرماندهی و درایت سردار شهید قاسم سلیمانی برای پایان دادن به حضور داعش در منطقه و نابودی داعش گفت: اساساً ایجاد داعش ناشی از استراتژی بلند مدت آمریکایی برای منطقه بود چرا که آمریکا پیشتر تجربه شکل دهی به جریان های تندروی مذهبی مثل القاعده و طالبان را داشت به همین خاطر داعش را خلق کرد تا اولین چیزی که داعش برای آمریکا به ارمغان بیاورد سیطره کامل بر منطقه برای تحقق برنامه‌های آمریکا بود.

وی در خصوص برنامه های مورد نظر آمریکا برای اجرا در خاورمیانه گفت: یکی از مهمترین طرح های آمریکا برای خاورمیانه اجرای طرح خاورمیانه بزرگ و ذره‌ای کردن کشورها بود یعنی به انقیاد درآوردن و به زانو درآوردن کشورها و ایجاد کشورهای ذره‌ای که تا تامین کننده منافع آمریکا باشند.

غلامرضا کحلکی معتقد است: در واقع آمریکا به دنبال حاکمیت خواسته های خود در خاورمیانه بود ضمن اینکه با ایجاد داعش تلاش کرد تا اسلام واقعی را تحت الشعاع اسلام داعشی قرار دهد به گونه ای که اسلام انحرافی داعش جایگزین اسلام معرفتی و معنایی شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اسلامی که چهره ذاتی و ویژگی اصلی آن تاکید بر مباحث انسان‌سازی، معنویات و اخلاق مداری است در سایه اسلامی قرار بگیرد که قرار بود داعش در اذهان عمومی جهان تثبیت کند؛ یعنی اسلام رادیکال تند خشنی که بتواند چهره بسیار زشت و کریهی از اسلام و مسلمانان به افکار عمومی دنیا مخابره کند تا با تثبیت ونهادینه شدن این چهره ضمن اینکه داعش قدرت می گیرد استعمار و استبداد آمریکا در منطقه نیز شدیدتر گردد.

غلامرضا کحلکی کارشناس مطالعات تروریسم گفت: از سوی دیگر آمریکا با ایجاد داعش به دنبال دائمی کردن حس تهدید در منطقه بود. در واقع آمریکا مایل بود هیچ کدام از بازیگران منطقه روی خوش و آرامش و امنیت در منطقه نبینند، چرا که یک بازیگر غیر منطقه‌ای در منطقه تفوق و برتری می‌یافت و سرریز بحران در منطقه می‌توانست حتی عرصه بین الملل را دستخوش بحران و آشوب کند، لذا عوامل یاد شده اصلی ترین خروجی هایی بود که منجر به ایجاد داعش از سوی آمریکا شد که در واقع به زیان مردم منطقه طراحی و اجرا شد.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی معتقد است: طراحی و ایجاد داعش به این دلیل به زیان مردم منطقه بود چرا که اگر عدالت را به معنای قرار گرفتن هر چیز در محل خود بدانیم و عدالت را استیفای حقوق مظلومان معنا کنیم قطعا داعش مانع از تحقق عدالت در منطقه می گرید چرا که داعش حیات اسلامی و انسانی مردم منطقه را دستخوش بازی‌های زشت آمریکا می کرد بنابراین دولتهایی که درگیر مساله مبارزه با داعش شده بودند وقتی برای تحقق گفتمان های عدالت نمی یافتند چرا که براساس قاعده بحران، ماهیت بحران اینگونه است که مرز نمی شناسد.

وی در این باره افزود: براساس همان قاعده که بحران مرز نمی‌شناسد بحران ماهیت سرازیر کننده و سرایت کننده دارد، بنابراین الزاما نمی‌توانستیم بگوییم داعش فقط در سوریه یا عراق بحران زایی می کند بلکه قطعا به کل منطقه گسترش می‌یافت، یعنی در ظاهر شاید داعش مساله ما نبود اما با توجه به اینکه ماهیت بحران سرایت کننده است قطعا ما را نیز درگیر می کرد.

غلامرضا کحلکی درباره تصمیم استراتژیک نظام جمهوری اسلامی برای مقابله با داعش خارج از مرزهای ایران گفت: در این موضوع شکی نیست که تصمیم مقابله برای حذف داعش یک تصمیم استراتژیک، راهبردی ، عاقلانه‌ و منطقی‌ بود چرا که توانست بحران را بیرون از مرزها متوقف کند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های دولت- ملتهای مدرن مباحثی مثل اشباع سرزمینی همبستگی و یکپارچگی ملی و ثبات سیاسی است، پس این سه ویژگی اصلی دولت ملت‌های مدرن کامل است اما این ویژگی ها در سوریه و عراق وجود نداشت به همین خاطر این کشورها بستری برای شکل‌گیری و رشد تروریسم شدند.

کارشناس مطالعات تروریسم گفت: بنا به دلایل ذکر شده حضور داعش در سوریه و عراق برای ایران یک تهدید بالقوه محسوب می‌شد بنابراین بهترین و عاقلانه‌ترین تصمیمی که در آن زمان گرفته شد تا بحران را از مرزهای ما دور کرد تا به داخل کشور سرایت نکند چرا که در صورت سرایت به داخل کشور مقابله با آن دشوار و پرهزینه می گردید.

غلامرضا کحلکی تصمیم مبارزه با داعش را نشان دهنده تلاش ایران برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه می داند وی در این باره گفت: آمریکا و اسرائیل ایران را محور شرارت در منطقه و ایجاد کننده ناامنی می نامند چرا که به زعم آمریکایی ها هر کسی با آنها نیست و بر علیه آنهاست شرور است چون آمریکایی ها امنیت خود را با امنیت جهان پیوند می‌زنند یعنی می‌گویند اگر امنیت من تامین شود امنیت عرصه بین‌الملل تامین شده است.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل تاکید کرد: آمریکا برای باقی ماندن در هژمون بسیار هزینه کرده اند لذا با این ادبیات که ایران محور شرارت است به دنبال توجیه دخالت ها ونفوذ خود در منطقه هستند در حالی که اساسا جمهوری اسلامی ایران کنشگری ثبات ساز در منطقه بوده است.

وی توضیح داد: اگر بازیگرانی از بیرون ثبات منطقه را تهدید نکنند قطعا جمهوری اسلامی ایران و بازیگران منطقه قادر به اداره درست منطقه خواهند بود به گونه ای که کمترین ارمغان آنها ایجاد ثبات دائمی در منطقه خواهد بود.

غلامرضا کحلکی درخصوص اهمیت تاثیر گذاری مراجع شیعی در مقابله مردمی با داعش گفت: تروریسم جهانی پدیده‌ای است که ماهیتاً درون مایه‌های ایدئولوژیک دارد. در ارتباط با چنین پدیده‌هایی که درون مایه ایدئولوژیک دارند ابزارها، روش‌ها و متدولوژی‌های ایدئولوژیک باید محور عمل قرار بگیرد. آنچه که در ارتباط با مقابله با داعش مطرح بود نقش و ورود به موقع رهبران منطقه برای مبارزه با داعش بود اما متاسفانه رهبران و سران منطقه در این موضوع دیر وارد عمل شدند یا نشدند لذا مرجعیت شیعی کار را تمام کرد.

کارشناس مطالعات تروریسم گفت: در حقیقت تحولات سیاسی همواره نیازمند رهبری قابل اتکاست. در مقابله با داعش اقدامات آیت الله سیستانی و تصمیم شجاعانه مقام معظم رهبری به عنوان مرجعیت عالی جهان اسلام در مبارزه با داعش بسیار کارساز بود چرا که با استفاده از توان و ظرفیت مسلمانان این خطر دفع شد، مقاومت مردمی که قطعا در آینده منطقه نیز نقش تعیین کننده ای خواهد داشت.

۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 49162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha