آمریکایی ها برای مقابله با قدرت نامتقارن ایران و جبهه مقاومت داعش را بوجود آوردند/داعش پدیده شروری شبیه صهیونیزم بود/اگر ایران برای مقابله مستقیم با داعش وارد عمل نمی شد کل منطقه مثل سوریه می شد

کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه و سیاست خارجی گفت: روزی که شهید سلیمانی یا به تعبیر درست تر جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت به مصاف این جریان تروریستی سلفی برود اساسا در منطقه کسی نبود که در خود ظرفیت و توانایی مبارزه با داعش را ببیند. ‌جدای از اینکه سران برخی از کشورها به داعش به چشم فرصت نگاه می کردند.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سعدالله زارعی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفت و گو با رادار اقتصاد به مناسبت نزدیک شدن به سالروز نامه تاریخی سردار شهید قاسم سلیمانی مبنی بر پایان داعش در منطقه به مقام معظم رهبری به اهمیت ابعاد چرایی مقابله رو در روی ایران با فرماندهی شهید والا مقام سلیمانی با داعش پرداخت و در این باره در خصوص به ما گفت: در صورتی که ایران برای مقابله مستقیم با داعش وارد عمل نمی شد و هزینه نمی داد و داعش همچنان در منطقه حساس خاورمیانه باقی مانده بود قطع به یقین همان بلایی که بر سر سوریه آورد بر سر منطقه غرب آسیا نیز اجرا می کرد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: باقی ماندن داعش در منطقه به این معناست که همان فجایعی که در سوریه و عراق رقم زد در کشورهایی مثل عربستان، ترکیه، قطر و در جای جای دیگر منطقه انجام می داد چرا که مساله داعش سنی یا شیعه بودن نبود که عنوان کنیم داعشی ها کاری با اهل تسنن نداشتند.

سعدالله زارعی در این باره توضیح داد: کما اینکه داعش در منطقه موصل سر کسانی را بریدند که اختلافات عقیدتی چندانی با آنها نداشتند، بنابراین تصور کنید اگر دست آنها به شیعیان می رسید چه فجایعی به بار می آوردند چرا که بخش زیادی از کسانی که در موصل سر بریده شدند اهل سنت بودند.

سعدالله زارعی گفت: با اینکه بخشی از سربریدگان در موصل با داعش گرایش فکری داشتند اما چون زیر بار موضوع خلافت ابوبکر البغدادی نرفتند از نظر داعش مستحق مرگ بودند. موید این موضوع کتابی است از یک محقق آلمانی که در ایران با عنوان ده روز با داعش ترجمه شده نویسنده این کتاب به گفت و گوی خود با یک فرمانده داعشی اشاره می کند که به آنها گفته چرا سر سنی مذهب هایی که با شما گرایش فکری دارید را از تن جدا می کنید و آنها به این موضوع اشاره کرده بودند که این سنی مذهب ها موافق خلافت ابوبکر البغدادی نیستند، بنابراین همگی مستحق مرگ هستند. این نویسنده آلمانی می گوید به فرمانده داعشی خطاب کردم سنی مذهب هایی که ممکن است مخالف خلافت ابوبکر البغدادی در جهان باشند یک میلیارد انسانند، آیا همه آنها راسر می برید و فرمانده داعشی گفت: عدد برای ما مهم نیست!

سعدالله زارعی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه تصریح نمود: اگر جمهوری اسلامی با فرماندهی سردار سلیمانی رو به روی داعش نمی ایستاد امروز تمام منطقه وضعیت سوریه را داشت.

وی در خصوص این موضوع که اهداف آمریکا از تشکیل و حمایت از داعش کنترل منطقه و خالی کردن دست ایران بود به حمایت های متعدد برخی کشورهای منطقه از داعش برای تکمیل خواسته های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: وقتی داعش شکل گرفت و توانست در صحنه عملیات خودی نشان دهد مورد طمع دستگاه های عملیاتی و امنیتی قرار گرفت، یعنی کسانی که با ایران و جبهه مقاومت مشکل داشتند و جبهه مقاومت و ایران را در مقابل خود می دیدند با داعش ارتباط برقرار کردند تا از داعش در جهت تحقق اهداف و مقاصد امنیتی خود استفاده کنند.

وی در این باره افزود: به یاد می‌آورم زمانی که داعش به تازگی در شهر موصل مستقر شد کنسولگری ترکیه در این شهر در محاصره داعش قرار گرفت اما ترکیه با ارتباطاتی به راحتی توانست دیپلمات هایش را از موصل خارج کند. بعدها دیدیم ترکیه به داعشی ها امکان داد در شهرهای مجاور مرزهای عراق و ترکیه در داخل ترکیه سکونت داشته باشند برای مداوا تجهیز و سکونت در ترکیه به آنها خدماتی ارائه داده می شد بنحوی که حتی در شهر استانبول به آنها دفتر داده شده بود این موارد نشان می دهد این جریان خشن مورد استفاده سرویس های اطلاعاتی منطقه قرار گرفتند به گونه ای که بعدها آمریکایی ها در تلویزیون اعتراف کردند داعش ماموریت های آنها را اجرا می کرده است.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: در واقع آمریکایی ها احساس می کردند چون قدرت نظامی آنها کلاسیک است و در مقابل قدرت نامتقارن ایران و جبهه مقاومت دچار ضعف هستند از داعش که دارای قدرت نامتقارن بود بر علیه جبهه مقاومت که قدرت نامتقارن داشت استفاده کنند تا بر جبهه مقاومت غلبه کنند اما علی رغم هزینه ها و اعتباری که برای داعش خرج کردند در نهایت جبهه‌ مقاومت توانست‌ بر تروریسم داعشی غلبه کند.

سعدالله زارعی درخصوص تصمیم استراتژیک جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با داعش با فرماندهی سردار قاسم سلیمانی و اهمیت اثرات این تصمیمی در فردای منطقه گفت: روزی که شهید سلیمانی یا به تعبیر درست تر جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت به مصاف این جریان تروریستی سلفی برود اساسا در منطقه کسی نبود که در خود ظرفیت و توانایی مبارزه با داعش را ببیند. ‌جدای از اینکه سران برخی از کشورها به داعش به چشم فرصت نگاه می کردند.

وی در این باره توضیح داد: مثلا قطری ها تلویزیون خود را در اختیار داعش قرار داده بودند ‌ و پرچم های داعش را در تلویزیون های خود نشان می دادند. آمریکا در تلویزیون الحره و سعودی ها در تلویزیون العربیه مرتبا پرچم های در حال اهتزاز داعش را به تصویر می کشیدند چرا که گمان می کردند می توانند از ظرفیت داعش در مواجهه با جبهه مقاومت استفاده کنند.

سعدالله زارعی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: بعضی ها ساده لوحانه خیال می کردند با خدماتی که به داعش ارائه می دهند داعش کاری به آنها نخواهد داشت در حالی که داعش پدیده شروری است شبیه صهیونیزم، همانطور که صهیونیست ها غیر از خود کسی را قبول ندارند و معتقدند بشر برای خدمت به یهود خلق شده و بقیه انسان ها برای خدمت به یهود خلق شدند داعشی ها نیز همین عقیده را داشتند. بعدها برخی کشورها که متوجه شدند داعش یک خطر عمومی است آن زمان در مقابل داعش قرار گرفتند بنابراین اگر سردار سلیمانی پنچه در پنجه داعش نمی انداخت هیچ نیرویی در منطقه اراده مقابله و مواجهه با داعش را نداشت.

سعدالله زارعی کارشناس و تحلیلگر مسائل منطهق در خصوص اهمیت فتاوای مراجع شیعی برای برخورد با داعش گفت: به طور کلی مرجعیت شیعه در طول تاریخ ثابت کرده در صحنه های حساس نقش منحصر به فرد خود را به خوبی ایفا می کند. تاریخ ایران و عراق نشان می دهد علما در طول تاریخ در مواجهه با خطراتی که متوجه ایران یا عراق بوده کارهای بزرگ و به هنگامی انجام دادند از تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی تا تحریم‌هایی که علمای عراق مثل مرحوم‌ آیت الله خالصی و مرحوم سید مصطفی کاشانی برای جلوگیری از سیطره انگلیس انجام دادند تا بقیه موارد، بیانگر آن است که مراجع و علمای شیعه نقش ممتاز خود را ایفا کردند.

وی تصریح نمود: وقتی خطر عظیمی متوجه ملت عراق و منطقه شد آیت الله سیستانی فتوا دادند، فتوایی مبتنی بر نوعی جهاد کفایی که جوانان عراق را برای مقابله با داعش بسیج کرد. این فتوی سبب شکل گیری سازمان بزرگی مثل حشدالشعبی شد که امروز رکن بزرک حفظ امنیت در عراق و منطقه به شمار می رود.

۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 49029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha