نفت ۱۱۰ دلاری شد/ عرضه ذخایر راهبردی نفت آمریکا بی‌تأثیر است

قیمت نفت بر اثر تنش‌های سیاسی و تحریم‌های غرب علیه روسیه، رکورد جدیدی ثبت کرد و به ۱۱۰ دلار رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، به دلیل جنگ روسیه و اوکراین قیمت نفت به ۱۱۰ دلار رسید که بالاترین رقم در ۸ سال اخیر است.

نفت خام برنت، معیار بین‌المللی قیمت نفت، به بشکه‌ای ۱۱۰ دلار رسیده است که بالاترین سطح در بیش از ۸ سال گذشته است. در همین حال، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) به نزدیک به ۱۰۹ دلار در هر بشکه رسید.

نفت ۱۱۰ دلاری شد/ عرضه ذخایر راهبردی نفت آمریکا بی‌تأثیر است

عرضه ذخایر اضطراری نفت اروپا و آمریکا

با پیگیری آمریکا، روز گذشته اعضای آژانس بین‌المللی انرژی برای مهار قیمت نفت جلسه اضطراری آنلاین تشکیل دادند و توافق کردند ۶۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر اضطراری خود را روانه بازار کنند.

اما پس از توافق اعضای آژانس بین‌المللی انرژی برای آزادسازی ۶۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر اضطراری، قیمت نفت به شدت افزایش یافت و این حرکت نتوانست مانع از افزایش قیمت در معاملات آتی نفت خام شود. برای معامله‌گرانی که روز سه‌شنبه قیمت نفت را افزایش می‌دادند، حجم عرضه فوق، ۶۰ میلیون بشکه نفت که در ۳۰ روز تقسیم می‌شود، حدود ۲ درصد از مصرف روزانه جهان را تشکیل می‌دهد و به اندازه کافی بلندپروازانه نیست زیرا ۲ میلیون بشکه در روز تنها حدود یک چهارم صادرات روسیه است.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت خام در سراسر جهان است. پس از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای حمله به اوکراین در هفته گذشته، چندین کشور غربی تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های روسی اعمال کردند. تجارت نفت از تحریم‌ها مستثنا است، اما خریداران، نفت روسیه را رد می‌کنند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای پس از نشست آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «ما آماده‌ایم از هر ابزاری که در اختیار داریم برای محدود کردن اختلال در عرضه جهانی انرژی در نتیجه اقدامات رئیس‌جمهور پوتین استفاده کنیم».

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: وضعیت فعلی در بازارهای انرژی بسیار جدی است و توجه کامل ما را می‌طلبد.

بایدن ابزاری برای مهار قیمت نفت ندارد

وال استریت ژورنال هم با اشاره به افزایش قیمت بنزین در آمریکا به تبعیت از رشد قیمت نفت نوشته است: تصمیم بایدن برای عرضه ۳۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر دولت که در غارهای نمک زیرزمینی در امتداد سواحل تگزاس و لوئیزیانا نگهداری می‌شود، یکی از معدود ابزارهایی است که او برای محافظت از آمریکایی‌ها در برابر افزایش قیمت بنزین در دست دارد.

 حمله روسیه به اوکراین باعث شد که قیمت انرژی حتی بالاتر از پاییز گذشته باشد، زمانی که قیمت گاز در کنار هزینه‌های تورم به طور قابل توجهی بالاتر رفت. روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت و گاز در جهان است. اما تحلیلگران انرژی می‌گویند بایدن با توجه به پیچیدگی‌های عرضه و تقاضای صنعت، گزینه‌های بسیار کمی برای کاهش سریع قیمت‌ها دارد.

 با این حال، بایدن از سوی کنگره برای انجام اقدامات بیشتر برای هدف قرار دادن بخش انرژی روسیه، که برای جلوگیری از افزایش قیمت از آن اجتناب کرده است، با فشار مواجه است.

جمهوری خواهان و برخی دموکرات‌ها بر گسترش تحریم‌ها علیه صنعت قدرتمند نفت و گاز روسیه که رگ حیات اقتصاد این کشور است، فشار می‌آورند. تاکنون، ایالات متحده با هدف مجازات روسیه، مؤسسات مالی ارشد این کشور و شخص ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را هدف قرار داده‌اند.

سناتور منچین که ریاست کمیته انرژی و منابع طبیعی سنا را بر عهده دارد، از کاخ سفید خواسته واردات نفت خام از روسیه را ممنوع کند. منچین اذعان کرد که چنین اقدامی می‌تواند قیمت بنزین را در ایالات متحده افزایش دهد.

 دیوید فایف، اقتصاددان ارشد آرگوس مدیا، یک شرکت تحقیقاتی انرژی، در این باره گفت: بازار بسیار نگران است.

 روسیه ۱۰ درصد نفت جهان و بیش از یک سوم نفت اتحادیه اروپا را تأمین می‌کند. تحریم‌های اقتصادی کشورهای غربی در واکنش به درگیری‌ها این نگرانی‌ها را برانگیخته است که روسیه ممکن است با محدود کردن یا قطع منابع انرژی خود مقابله به مثل کند یا اینکه تحریم‌ها ممکن است خریداران را بترساند.

در حالی که دولت بایدن و اتحادیه اروپا برای کاهش یا مسدود کردن صادرات نفت و گاز روسیه اقدامی نکرده‌اند، برخی از پالایشگاه‌ها و بازرگانان خرید نفت خام از این کشور را متوقف کرده‌اند، حتی محموله‌ها با تخفیف شدید عرضه می‌شوند. پالایشگاه‌ها، کشتی‌ها، شرکت‌های بیمه و بانک‌ها در حال عقب‌نشینی هستند زیرا می‌ترسند از طریق معامله با روسیه با تحریم‌ها مواجه شوند.

به گفته تحلیلگران، مشخص نیست صادرات نفت روسیه تا چه حد کاهش می‌یابد و تا چه مدت ممکن است در رکود باقی بماند.

افزایش قیمت بنزین در آمریکا

قیمت بنزین در ایالات متحده پس از حمله به آمریکا افزایش یافته است و به ۳.۶۱۹ دلار رسیده است که تقریباً یک دلار بیشتر از سال گذشته است و نگرانی‌های سیاسی میان‌دوره‌ای را برای رئیس‌جمهور بایدن ایجاد کرده است.

 مجموعه‌ای از اعلامیه‌های یکشنبه و دوشنبه توسط غول‌های نفتی غربی مانند بریتیش پترولیوم و شل که هر دو گفته بودند روسیه را ترک خواهند کرد، ممکن است بر نگرانی‌ها در مورد صادرات نفت روسیه بیفزاید.

تحریم‌های غرب طوری طراحی شده‌اند که به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد به خرید انرژی روسیه ادامه دهند. اما فایف گفت که مجموعه‌ای از مجازات‌ها برای شرکت‌هایی که با روسیه تجارت می‌کنند به این معنی است که «محدودیت ضمنی صادرات انرژی به خارج از روسیه وجود دارد، حتی اگر صریح نباشد».

 روسیه به طور معمول در مجموع ۷.۸۵ میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کند که حدود ۶۰ درصد از آن به اروپا و ۲۰ درصد به چین می‌رود.

قیمت نفت در حال حاضر بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۴ است و با تشدید درگیری‌ها افزایش یافته است. روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت است که تقریباً از هر ۱۰ بشکه نفت مصرفی اقتصاد جهانی یکی را تأمین می‌کند.

 اروپا نزدیک به ۴۰ درصد از گاز طبیعی خود را از روسیه تأمین می‌کند و احتمالاً با قبوض بالاتری برای گرمایش مواجه خواهد شد.

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 25735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha