ردپای نخست‌وزیر عراق در بازار ارز/معامله‌گران دست نگه داشتند 

به عقیده معامله‌گران سیگنال‌های کاهش این سه مورد هستند: یک اینکه در روز یکشنبه سکه فردایی اولین بازاری بود که اصلاح داد و سیگنال کاهش شد، دو اینکه سقف بازار از ابتدای هفته هر روز پایین‌تر می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، معامله‌گران می‌گویند بازار بلاتکلیف است و رنج شده، فقط با این ویژگی که سیگنال‌های کاهش بیشتر از افزایش است.

به عقیده معامله‌گران سیگنال‌های کاهش این سه مورد هستند: یک اینکه در روز یکشنبه سکه فردایی اولین بازاری بود که اصلاح داد و سیگنال کاهش شد، دو اینکه سقف بازار از ابتدای هفته هر روز پایین‌تر می‌آید.

معامله‌گران دست نگه داشتند

شنبه ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان، یکشنبه ۵۱ هزار و ۴۰۰ و دوشنبه ۵۱ هزار و ۲۵۰ تومان سقف بازار بوده است. سه اینکه در اندیکاتور ایچیموکو، ابر کومو در قیمت‌ها قرار گرفته که نشان از این دارد که دست نگه دارید. به واسطه شرایط فعلی بازار از این نظر هم معامله‌گران سیگنال کاهش گرفتند. همین موضوعات باعث شدند تا فعلا کمتر کسی در بازار متقاضی ارز باشد. البته از نظر معامله‌گران این شرایط برای کوتاه‌مدت است.

قیمت دلار هرات در روز دوشنبه ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان شروع به کار کرد بعد بالایی داد ولی نتوانست تثبیت بدهد و با کاهش این کانال را از دست داد. کف قیمت هرات در روز دوشنبه ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان بود که این برای دومین بار در این هفته‌ است که قیمت تا این سطح می‌رود و دوباره برمی‌گردد. در نهایت قیمت دلار هرات در حوالی ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان بسته شد. قیمت درهم در ۱۴ هزار و ۶۰ تومان آغاز به کار کرد و تا ۱۴ هزار و ۱۰ تومان هم پایین آمد و در ۱۴ هزار و ۳۰ تومان بسته شد.

اخبار جنگ این روزها اینگونه است که گویا تمام طرفین آتش‌بس می‌خواهند الا اسرائیل. همچنین در روز دوشنبه یک خبر به بازار آمد.

ردپای نخست‌وزیر عراق در بازار

سفر نخست‌وزیر عراق به تهران پس از دیدار شب گذشته او با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بغداد بود. بلینکین در سفری بسیار کوتاه شنبه شب به عراق سفر کرد.

بعد از این دیدار نخست‌وزیر عراق به ایران آمد و با رهبری هم دیدار داشت.

بازار این دیدار را مهم می‌دانست و مدعی بود که حتما حامل پیام مهمی بوده، تعدادی کاربر عرب در فضای مجازی هم به این نکته اشاره داشتند. یک خبرنگار ایرانی به نقل از این کاربر نوشته سودانی پستچی سریعی بوده. در مجموع بازار این سفر را جدی گرفته و رصد می کرد.

امروز در بازار دو پیش‌بینی از قیمت دلار توسط نزدیکان دولت داشتیم. اولی معاون نظارت اقتصادی معاون اول رئیس جمهور بود که گفته پیش‌بینی چشم‌انداز شش‌ ماهه دوم سال، بر اساس بررسی نهادهای داخلی و نهادهای بین‌المللی کاهش نرخ ارز هست.

همچنین محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درمورد پیش‌بینی قیمت ارز گفته،‌ حتی داستان غزه که راه افتاده بود یک عده می‌خواستند غوغا راه بیندازند که جنگ می‌شود و این حرف‌ها، ارز دو روز، سه روز دو هزار تومان بالا رفت و ۵۲ هزار تومان شد و الان برگشت سر جای خودش. در ادامه باهنر می‌گوید من اطلاع دارم انشالا اگه اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد ما تا پایان اسفند قیمت ارز خارجیمان حداکثر دو سه درصد پایین بالا می‌شود یعنی اصلا کسی منتظر جهش ۲۰ درصدی، ۱۰ درصدی، ۱۵ درصدی و این‌ها نباشد، انشاالله که کنترل می‌شود.

معامله‌گران می‌گویند یک اینکه تحلیل فاندامنتال همیشه جزئی از بازار بوده و در بازار جهانی هم دیدیم که جنگ نفت را بالا کشید و هم قیمت انس طلای جهانی را وارد ۲۰۰۰ دلار کرد. دو اینکه با جنگ قیمت دلار تا میانه‌های کانال ۵۳ رفت نه ۵۲. همچنین قبل از جنگ قیمت دلار ۴۹ هزار تومان بود و الان ۵۱ هزار هست که نشان می‌دهد برنگشته سر جای خودش. سه اینکه معامله‌گران می‌گویند همین چند وقت پیش آقای باهنر پیش‌بینی کرده بود واردات خودرو باز بشود دلار ۸۰ هزار تومان می‌شود. چهار اینکه ما هم امیدواریم که دلار بالا نرود وگرنه چه کسی از گرانی خوشش می‌آید.

همچنین سفیر ایران در کره جنوبی گفته در زمان تبدیل وجوه پول‌های بلوکه شده، متحمل خسارت ۱۵ درصدی شدیم. معامله‌گران می‌گفتند تازه بعد از ۴ سال از خبرهای آزادسازی دلارهای کره راحت شده بودیم.

نکته بازار ارز این است که در بازار مدعی‌اند عده‌ای از کسانی که دلار سهمیه گرفته بودند، بعد از اینکه مجبورشدند دلارهایشان تبدیل به ریال یا سایر ارزها کنند متوجه شدند یکسری از اسکناس‌ها ناقص است و با قیمت پایین‌تری از آن‌ها خریدند.

۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷
کد خبر: 48815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha