در اسرع وقت باید جلوی ساخت و ساز واحدهای مسکونی با کیفیت پایین گرفته شود/مسکن خود مالکی در ایران به معنای ساخت مسکن بی کیفیت است

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت مسکن گفت: در حال حاضر در شهرستان ها و مناطق مختلف تهران افراد به صورت خودمالکی برای ساخت و ساز ساختمان مجوز می گیرند، هر چند باید مجری ذی صلاح معرفی شود تا واحد مسکونی اجازه ساخت داشته باشد به این دلیل دولت باید به این مقوله توجه کند که ارزان سازی مسکن برای افزایش آمار مساله ما نیست، بلکه مساله مهم ساخت و ساز واحد مسکونی ایمن است به گونه ای که اقشار متوسط به پایین جامعه هم خانه ای امن داشته باشند.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد فرهاد بیضایی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت مسکن در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع ساخت و ساز مسکن در قالب خود سازنده بودن در طرح نهضت ملی مسکن و تبعاتی که از ساخت و ساز غیر استاندارد و ناایمن بر کشور وارد می شود گفت: می توان گفت درطول تاریخ مهمترین شیوه تامین مسکنی که بشریت همواره از آن استفاده کرده شیوه خود مالکی بوده است. به بیان بهتر این شیوه همچنان تقریبا پرکاربردترین شیوه تامین مسکن در دنیا به شمار می رود بنحوی که افراد خود مدیریت تولید و ساخت مسکن را به عنوان کارفرما برعهده می گیرند.

کارشناس و تحلیلگر مسکن خاطر نشان کرد: در گذشته های بسیار دور که مسکن سازی تخصصی نبود بسیاری از افراد خود اقدام به ساخت مسکن می کردند اما از جایی که توانمندی های بشریت به صورت تخصصی درآمد بحث ساخت مسکن هم مقوله کاملا تخصصی شد.

کارشناس و تحلیلگر مسکن یادآور شد: خود مالکی بودن ساخت مسکن به این معنا نیست که ساخت مسکن به صورت خود سازنده بودن یا خود پیمانکاری اتفاق بیفتد. در حقیقت آنچه در طرح ملی مسکن به عنوان خود سازنده بودن عنوان می شود به این معنا نیست که افراد خود سازنده مسکن باشند، بلکه به عنوان مالک یا متقاضی مسکن می تواند در قالب نقش کارفرمای کار نقش آفرینی کند نه به عنوان سازنده کار.

فرهاد بیضایی تصریح نمود: در طرح ملی مالکان مسکن به عنوان کارفرمای در جای دولت قرار می گیرند اما نباید در نقش سازنده یا پیمانکار کار ساخت و ساز مسکن حاضر شوند چرا که مساله ساخت و ساز با کیفیت از نظر آسیب پذیری زلزله خیز بودن کشور، کیفیت واحد مسکونی و جلوگیری از هدر رفتن منابع انرژی موضوعات بسیار مهمی است که سازنده ذی صلاح واحد مسکونی می تواند آنها را یک به یک عملیاتی کند، ضمن اینکه موارد ذیل ایمنی مسکن موضوعات بسیار مهمی هسند که قانون سازنده را مکلف به انجام آن کرده است.

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت مسکن توضیح داد: اگر نهضت ملی به این سمت حرکت کند که در ساخت و ساز مسکن از مجریانی که صلاحیت لازم برای ساخت و ساز ندارند استفاده شود یا ساخت و ساز واحدهای مسکونی به افراد غیر متخصص سپرده شود یعنی به مالکان اجازه داده شود که واحدهای مسکونی خود را بسازند قطعا شاهد کلید خوردن کاری غیر قانونی در کشور خواهیم بود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در چنین صورتی لازم است نهادهای مسوول و قوه قضاییه ورود کنند چرا که در اسرع وقت باید جلوی ساخت و ساز واحدهای مسکونی با کیفیت پایین گرفته شود چرا که مردم عادی علم لازم برای ایمن کردن واحد مسکونی در برابر حوادث و خطرات بخصوص زلزله را ندارند.

فرهاد بیضایی خاطر نشان کرد: واحدهای مسکونی که در شهرستان ها توسط خود مردم ساخته می شود یعنی افراد خانوار دست به کار ساختن خانه ای می شوند قطعا کیفیت لازم برای مقاومت در برابر بلایای طبیعی مثل زلزله را ندارد به همین دلیل در صورت عدم ورود برای برخورد با اینگونه ساخت و سازها در سال های آینده کشور دچار خسران بزرگی می شود.

فرهاد بیضایی کارشناس و تحلیلگر صنعت مسکن گفت: دولت نباید اجازه ساخت و ساز به غیر متخصصان آن هم در طرح ملی مسکن را بدهد چرا که مردم باید یک واحد مسکونی با بالاترین کیفیت را مورد استفاده قرار دهند. ارزان سازی یا ساخت ارزان مسکن به هر قیمتی مساله اول مسکن کشور نیست، بلکه توجه به ارتقای کیفیت ساخت و ساز واحد مسکونی امروز مقوله بسیار مهمی در جهان به شمار می رود.

فرهاد بیضایی در این باره تصریح نمود: کشورهای توسعه یافته برای ساخت و ساز مسکن زمینی به مردم می دهند که جزیی از طرح های توسعه شهری است و متناسب با قیمت و قدرت خرید متقاضیان است اما بعضا شرکت هایی هستند که پلتفرم های پیش ساخته مسکن دارند و با تعرفه و قرار داد مشخص مسکن را در محل خود نصب می کنند، پس متناسب با محاسبات و نقشه هایی که قبلا مورد تصویب قرار گرفته به صورت پیش ساخته و سریع النصب مردم صاحب خانه می شوند اما این موضوع در ایران صورت نگرفته در حالی که در دنیا بسیار متداول است.

وی در این باره افزود: در امریکای شمالی و اروپای شمالی این یک شیوه کاملا متداول است که افراد زمین ها را دراختیار می گیرند و با شرکت های ذی صلاح برای انعقاد قرار داد وارد مذاکره می شوند تا ضمن رعایت شرایطی واحد مسکونی شخصی سازی شود، هر چند نقشه ها ممکن است دچار تغییراتی شود اما نه به این معنا که سازه دچار تغییر و تحول خاصی شود، چرا که رعایت ایمنی سازه مقوله بسیار مهمی است.

فرهاد بیضایی معتقد است: خود مالکی بودن ساخت واحد مسکونی به این معنا نیست که مالکان واحدهای مسکونی را بسازند و از افراد غیر حرفه ای و بدون تخصص استفاده کنند. در حوزه مسکن مهر تقریبا ۵۰ درصد واحدهای مسکن مهر به صورت خودمالکی ساخته شدند یعنی از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی که در آن مقطع برای ساخت و ساز برنامه ریزی شده بود نیمی به صورت خودمالکی ساخته شدند اما به این معنا نبودند که خود افراد دست به عمل ساخت بزنند، بلکه همه دارای مجریان ذی صلاحی بودند که روند ساخت را به اتمام رساندند.

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت مسکن در پایان گفت و گو خاطر نشان شد: در حال حاضر در شهرستان ها و مناطق مختلف تهران افراد به صورت خودمالکی برای ساخت و ساز ساختمان مجوز می گیرند، هر چند باید مجری ذی صلاح معرفی شود تا واحد مسکونی اجازه ساخت داشته باشد به این دلیل دولت باید به این مقوله توجه کند که ارزان سازی مسکن برای افزایش آمار مساله ما نیست، بلکه مساله مهم ساخت و ساز واحد مسکونی ایمن است به گونه ای که اقشار متوسط به پایین جامعه هم خانه ای امن داشته باشند.

۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 48676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha