دولت دست از آمار سازی درباره نهضت ملی مسکن بردارد/بانکها قادر به حمایت از پروژه های ملی نیستند؛بخش خصوصی را مشارکت دهید

کارشناس بازار مسکن گفت: علاوه بر همکاری بانکهای دولتی برای تامین منابع مالی ساخت و ساز مسکن، دولت با جلب اعتماد مردم باید زمینه را برای ورود سرمایه به این بخش باز کند چرا که در صورت عدم همکاری مردم و بخش خصوصی نمی توان فقط به منابع مالی و تسهیلات بانکی تکیه کرد، چرا که بانکها قادر به حمایت از ساخت و سازی در حد پروژه ملی نیستند، هر چند باید همکاری و همراهی در اعطای تسهیلات داشته باشند اما همه تامین منابع مالی را نباید به عهده بانکها انداخت، اینجا ابتکار عمل دولت در هدایت سرمایه های مردم به این بخش بسیار مهم است.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، خشایار نادی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص عوامل مهمی که در ساخت و ساز مسکن و پیشبرد پروژه های ملی ساخت مسکن موثر هستند گفت: امروز تولید و تامین مسکن یکی از اصلی ترین فعالیت هایی است که دولت درهمکاری با بخش خصوصی و مردم باید انجام دهد چرا که این موضوع از جمله مهمترین مطالبات مردم از دولت به شمار می رود. افزایش فشار اجاره بها و نرخ های سرسام آور مسکن در همه جای کشور علی الحضوص کلانشهرها در کنار دستمزد وحقوق های بسیار پایین که قدرت خرید مردم را به شدت ضعیف کرده بیانگر این موضوع است که بدون حمایت دولت، اقشار آسیب پذیر نمی توانند خانه دار شوند به همین خاطر لازم است دولت عوامل مهم و تاثیر گذار بر روند ساخت و ساز بیشتر مسکن را در دستور کار خود لحاظ کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: قطع به یقین یکی از مهمترین عواملی که در ساخت و ساز مسکن دخیل است وجود تیم اجرایی بسیار قوی و پیگیر در معاونت مسکن وزارت راه وشهرسازی است، معاونتی که با داشتن تیم قوی و کاربلدی باید به جد پیگیری مسائل مرتبط به ساخت وساز مسکن و پیشبرد اهداف دولت در بخش مسکن بخصوص پروژه های ملی باشد.

وی در این باره افزود: ضمن اینکه لازم است معاونت شهرسازی قانون منع فروش را از نهضت ملی مسکن مستثنی کند. از سوی دیگر معرفی زمین های مناسب برای ساخت وساز مسکن مهم است، اگر این موضوع به صورت فوری دنبال شود قعطا در نتایج کار ساخت و ساز سریع مسکن ملی موثر واقع می شود.

خشایار نادی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: به نظر می رسد بهتر است دولت دست از آمار سازی های تبلغاتی در تخصیص اراضی در اقدام نهضت ملی مسکن بردارد چرا که آمارسازی هایی که اغلب در این موضوع صورت می گیرد غیر موثر است، بنابراین باید روی موضوع ساخت و ساز مسکن، ارائه تسهیلات؛ اعطای زمین مناسب؛ تامین زیر ساخت های شهری، حمایت از بخش خصوصی و جلب نظر مردم برای هدایت سرمایه های خود به ساخت و ساز مسکن تمرکز شود تا آمارسازی های غیر موثر.

خشایار نادی معتقد است: پنجاه درصد مساله ساخت و ساز مسکن وابسته به تخصیص زمین است و پنجاه درصد هزینه ساخت و ساز است، البته در روستاها بیست درصد هزینه زمین است و هشتاد درصد مختص ساخت و ساز است اما مساله در کلانشهرهایی مثل تهران متفاوت است چرا که هزینه زمین بالاست و هزینه ساخت نیز بالاست، ضمن اینکه در تولید مسکن در کلانشهرها عوامل زیادی دخیل هستند .

خشایار نادی درخصوص آثار مثبت همکاری دولت با بخش خصوصی در پیشبرد اهداف ساخت وساز مسکن ملی گفت: به نظر می رسد بخشی از عدم همکاری دولت با بخش خصوصی برای پیشبرد تولید مسکن به دلیل عدم وجود ساز وکار اجرایی است. البته نگرانی هایی نسبت به توزیع رانت به بخشی از بخش خصوصی نیز در این میان وجود دارد، یعنی دولت نباید برای ساخت و ساز مسکن با بخش خصوصی همکاری کند که نزدیک تر به دولت هستند یا به نوعی خصولتی به شمار می روند بلکه بخش های توانایی که استطاعت مالی و توانایی فنی برای ساخت و ساز دارند باید در این موضوع دخیل شوند و دولت زمینه را برای تولید مسکن برای این گروه باز کند بدون اینکه رانتی توزیع شود. وقتی رانتی به خصولتی ها داده می شود دلزدگی بخش خصوصی باعث کنار کشیدن و عدم سرمایه گذاری در بخش مسکن می شود، بنابراین مشارکت های ناعادلانه ایی که دولت با خصولتی ها ممکن است داشته باشد درعدم همکاری بخش خصوصی با دولت در تولید مسکن اثر گذار است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: علاوه بر همکاری بانکهای دولتی برای تامین منابع مالی ساخت و ساز مسکن، دولت با جلب اعتماد مردم باید زمینه را برای ورود سرمایه به این بخش باز کند چرا که در صورت عدم همکاری مردم و بخش خصوصی نمی توان فقط به منابع مالی و تسهیلات بانکی تکیه کرد، چرا که بانکها قادر به حمایت از ساخت و سازی در حد پروژه ملی نیستند، هر چند باید همکاری و همراهی در اعطای تسهیلات داشته باشند اما همه تامین منابع مالی را نباید به عهده بانکها انداخت، اینجا ابتکار عمل دولت در هدایت سرمایه های مردم به این بخش بسیار مهم است.

خشایار نادی کارشناس اقتصادی افزود: برای تولید مسکن و پیشبرد پروژه مسکن ملی لازم است بخش دولتی یعنی تمامی ارگان های دولتی و حاکمیتی وارد کارزار ساخت و ساز مسکن شوند و با بخش بخش خصوصی همکاری کنند، زمین های بلا استفاده این ارگان ها را به ساخت و ساز مسکن اختصاص دهند و صد البته دولت باید قیمت مصالح ساختمانی را برای ساخت مسکن ملی تحت کنترل درآورد چرا که قیمت بالای مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده مسکن بسیار مهم است ومانع بسیار بزرگی بر سر خرید خانه با توجه به کاهش قدرت خرید مردم به شمار می رود.

۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۶
کد خبر: 40307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha