فدرال رزرو؛ تاثیرگذارتر از جنگ بر بازارهای ایران

هر قطعه سکه امامی روز دوشنبه، با حدود ۳۵۰‌هزار تومان کاهش، در محدوده قیمتی ۲۹ میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان قرار گرفت. این قیمت در حالی ثبت شد که در شروع هفته، قیمت هر قطعه سکه امامی تا مرز ۳۰ میلیون تومان پیش رفته بود، اما پس از آن و در روز یکشنبه و دوشنبه، بازار این سکه شاهد دو روز متوالی کاهش قیمت بود. تا جایی که در روز دوشنبه قیمت آن به کمترین مقدار خود در چهار روز اخیر رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تلاش بازار برای بازگشت

روز دوشنبه، بورس اوراق بهادار تهران در حالی به کار خود پایان داد که شاخص کل با بیش از ۲۰‌هزار واحد افزایش، در محدوده یک میلیون و ۹۸۱‌هزار واحد قرار گرفت. گرچه بورس تهران برای دومین روز متوالی روندی مثبت داشت، اما این مقادیر مثبت نتوانستند سقوط بیش از ۵۰‌هزار واحدی روز شنبه را جبران کنند. همچنین شاخص هم‌وزن نیز مانند شاخص کل شاهد دو روز مثبت بود و در روز دوشنبه، با بیش از ۱۱‌هزار واحد افزایش ارتفاع در محدوده ۶۷۰‌هزار واحد قرار گرفت. این اتفاقات در حالی افتاده است که بازار سهام در این روز پس از ۹ روز شاهد ورود پول به ارزش ۸۹ میلیارد تومان بود و همچنین ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۳۴۰۲ میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از تحلیلگران معتقدند که تا ارزش معاملات تغییر به‌خصوصی پیدا نکند، نمی‌توان به‌روزهای سبز بازار امیدوار بود.

15-01

بازار سکه

رکود در بازار سکه

هر قطعه سکه امامی روز دوشنبه، با حدود ۳۵۰‌هزار تومان کاهش، در محدوده قیمتی ۲۹ میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان قرار گرفت. این قیمت در حالی ثبت شد که در شروع هفته، قیمت هر قطعه سکه امامی تا مرز ۳۰ میلیون تومان پیش رفته بود، اما پس از آن و در روز یکشنبه و دوشنبه، بازار این سکه شاهد دو روز متوالی کاهش قیمت بود. تا جایی که در روز دوشنبه قیمت آن به کمترین مقدار خود در چهار روز اخیر رسید. این اتفاقات در حالی رخ داد که نرخ دلار و قیمت جهانی طلا، که مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت سکه هستند نیز در این روز به ترتیب به مقادیر ۵۱‌هزار و ۵۰ تومان و ۱۹۹۴ دلار کاهش یافتند. تحلیلگران معتقدند که به دلیل نوسانات قیمتی زیاد، همچنان تقاضا در این بازار کم است و آینده قیمت سکه به وضعیت اتفاقات در حال جریان در خاورمیانه وابسته است.

15-02

بازار طلای جهانی

در انتظار تصمیمات فدرال رزرو

در روز دوشنبه، قیمت جهانی طلا با بیش از ۱۲ دلار کاهش، در محدوده ۱۹۹۴ دلار به ازای هر اونس قرار گرفت. این اتفاق در حالی افتاد که در سه روز معاملاتی ماقبل (‌چهارشنبه تا جمعه)، قیمت طلا همواره در حال صعود بود. به طوری که در روز جمعه قیمت این فلز گرانبها برای اولین بار پس از ۲۶ اردیبهشت امسال، مجددا وارد کانال ۲۰۰۰ دلاری شد و به بالاترین قیمت خود از آن زمان رسید. در حالی که انتظار می‌رفت پس از شدت گرفتن مجدد جنگ و حملات اسرائیل به حماس قیمت طلا صعود کند، اما در روز دوشنبه این اتفاق نیفتاد. تحلیلگران معتقدند دلیل این اتفاق این است که در حال حاضر برای سرمایه‌گذاران، مساله‌ای وجود دارد که مهم‌تر از جنگ است و این مساله نشست پیش روی فدرال رزرو است و اینکه چه تصمیماتی در این جلسه در خصوص نرخ بهره اتخاذ خواهد شد.

15-03

بازار اوراق مسکن

دلسردی فروشندگان مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه ۰۰۱۱» در فرابورس ایران مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، در حالی به کار خود در ساعات معاملاتی این روز پایان داد، که قیمت هر برگ از این اوراق با بیش از ۴۰۰ تومان افزایش معادل با ۰.۴۳ درصد، در محدوده قیمتی ۹۹‌هزار و ۱۷۹تومان مورد مبادله قرار گرفت. «تسه ۰۰۱۱» در روز دوشنبه در حالی مجددا در یک‌قدمی ۱۰۰‌هزار تومانی شدن قرار گرفت که قیمت پایانی ثبت‌شده برای این اوراق در پایان این روز، بالاترین قیمت «تسه ۰۰۱۱» در هفت روز معاملاتی گذشته است. برخی از کارشناسان حوزه مسکن بر این باور هستند که توقف رشد قیمت‌های پیشنهادی فروش در بازار مسکن به مدت حدودا چهار ماه پیاپی، موجب دلسردی گروهی از فروشنده‌های مسکن شده است، به طوری که تعداد زیادی از فروشندگان انگیزه خود را برای فروش از دست داده‌اند.

15-04

بازار نفت

سقوط قیمت نفت

در روز شروع فعالیت بازارهای جهانی، یعنی دوشنبه، نفت خام برنت کار خود را با قرار گرفتن در محدوده قیمتی ۸۹ دلار به ازای هر بشکه شروع کرد. نفت برنت در حالی در این روز به محدوده قیمتی ۸۹ دلار رسید که در پایان روز معاملاتی ماقبل (جمعه)، با افزایشی بیش از دو دلار، در قیمت ۹۰ دلار و ۴۸ سنت قرار گرفته بود. همچنین در این روز نفت WTI یا وست تگزاس اینترمدییت نیز با کاهش بها مواجه شد و از ۸۵ دلار و ۵۴ سنت در روز جمعه، با کاهش قیمت در محدوده ۸۴ دلار به ازای هر بشکه مورد مبادله قرار گرفت. عده زیادی از کارشناسان معتقدند که گرچه جنگ و تنش‌های مربوط به آن در جریان است، اما در حال حاضر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به جای اینکه نگران جنگ باشند، بیشتر نگران این هستند که در نشست روز چهارشنبه فدرال رزرو چه تصمیماتی اتخاذ خواهند شد.

15-05

۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
کد خبر: 48596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha