رکود در معاملات طلا/شرایط بورس نگران کننده است

اونس جهانی طلا شرایط خوبی دارد ولی با عدم همکاری دلار سکه راه به جایی نخواهد برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، معاملات دلار در بازار آزاد غیرقانونی است ولی همین معاملات غیرقانونی برای سایر بازارها تعیین تکلیف می‌کند و بر انتظارات تورمی اثر می‌گذارد.

اقدامات زیادی برای محدودیت معاملات بازار آزاد انجام شده ولی باز هنوز برخی با قبول ریسک معاملات به خرید از بازار آزاد ارز تن می‌دهند.

تقاضای بازار آزاد ارز به دلایل مختلفی انجام می‌شود برای واردات، سفر، تقاضای قاچاق، تقاضای احتیاطی ارز و برای در امان ماندن از تورم. آنچه قیمت در بازار ارز را تعیین می‌کند برآیند عوامل موثر بر دلار است.

خبرگزاری ایسنا در روز قبل درباره افزایش تقاضای ارز مسافرتی نوشت. تقاضای ارز مسافرتی در تعطیلات نوروز افزایش پیدا می‌کند و مردم بخشی از نیاز به ارز را از طریق بازار آزاد ارز تامین می‌کنند. این افزایش تقاضا می‌تواند منجر به افزایش قیمت شود.

به عنوان مثال اگر نگاهی به بازار کالا بیندازیم در هر حوزه کالاهایی وجود دارد که تولید داخل نیست ولی احتمالا با قاچاقی که منابعش از بازار آزاد تامین می‌شود در داخل کشور موجود شده است.

به همین خاطر اتخاذ تصمیماتی که منجر به افزایش عرضه دلار شود در کنترل قیمت دلار موثر است.

شرایط بورس نگران کننده است

بازار سرمایه روز قبل سبز شد ولی واگرایی ارزش معاملات خرد و شاخص کل نگران‌کننده است.

در حالیکه روز قبل بازار سرمایه شرایط بهتری داشت ولی ارزش معاملات خرد به قدری ضعیف بود که پایداری سبزپوشی شاخص کل را تایید نمی‌کند.

اعتمادی که در بازار سرمایه ناپدید شده هنوز ترمیم نشده است و اگر ترمیم نشود باید انتظار خروج سرمایه از بازار سرمایه و ورود آن به بازارهایی مانند ارز دیجتال را داشت.

سطح ۳۸ درصدی فیبوناچی حمایت مهمی است که شاخص کل را متوقف کرده ولی اگر ارزش معاملات خرد بهبود نیابد باید منتظر ادامه روند نزولی بازار ارز باشیم.

رکود در معاملات طلا

روز قبل رکود بر معاملات طلا سایه انداخته بود.

اونس جهانی طلا شرایط خوبی دارد ولی با عدم همکاری دلار سکه راه به جایی نخواهد برد.

روز قبل رنگ غالب صندوق‌های درآمد ثابت قرمز بود به نظر می‌رسد بازار ارز در حال صبوری است تا اثر عرضه سکه‌های جدید در بازار ارز و طلا سنجیده شود.

۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 52891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha