رشد اقتصادی ایران  ۲ برابر متوسط منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست/موتور رشد اقتصادی شتاب قابل توجهی به خود گرفته/این نرخ رشد نتیجه بهبود سازماندهی عوامل تولید است

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و تحلیلگر اقتصادی گفت: رشد اقتصادی اعلام شده ایران توسط بانک جهانی از یک سو نتیجه افزایش موجودی عوامل تولید و از طرف دیگر نتیجه بهبود سازماندهی عوامل تولید است.موتور رشد اقتصادی که بعد از اوج تحریم ها به گردش درآمد خوشبختانه طی یک سال اخیر شتاب قابل توجهی به خود گرفته است به طوری که نرخ رشد حدود ۴ درصد سال۱۴۰۱ که تقریبا ۲۲ است در پنج ماهه اول سال جاری به حدود ۷ درصد رسیده است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمد واعظ کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تازه ترین گزارش بانک جهانی در خصوص پیش بینی رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ گفت: بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رشد ۱.۹درصدی را برای اقتصاد این منطقه در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده است. ضمن اینکه رشد ۴.۱ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال جاری پیش‌بینی کرد که بیش از ۲ برابر متوسط منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۳ را معادل ۴.۸ درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی کرده است که نشان می دهد با اعمال سیاست گذاری های درست و تاکید بر حمایت همه جانبه ارکان دولت و حاکمیت از بخش های مولد و زمینه سازی برای هدایت سرمایه ها به بخش تولید می توان رشد اقتصادی پایداری داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و استاد اقتصاد یادآور شد: موتور رشد اقتصادی که بعد از اوج تحریم ها به گردش درآمد خوشبختانه طی یک سال اخیر شتاب قابل توجهی به خود گرفته است به طوری که نرخ رشد حدود ۴ درصد سال۱۴۰۱ که تقریبا ۲۲ است در پنج ماهه اول سال جاری به حدود ۷ درصد رسیده است.

وی در این باره تصریح نمود: پیش بینی می شود نرخ رشد اقتصادی اقتصاد ایران برای سال ۱۴۰۲ نزدیک ۸ درصد ثبت شود، به این دلیل که رشد اقتصادی اعلام شده ایران توسط بانک جهانی از یک سو نتیجه افزایش موجودی عوامل تولید و از طرف دیگر نتیجه بهبود سازماندهی عوامل تولید است.

محمد واعظ کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: به تعبیر دیگر عوامل مورد اشاره باعث شده اند اقتصاد ایران در یک تجربه جدید در سال ۱۴۰۲ شاهد نرخ رشد مثبت در تمام بخش های خود باشد.

محمد واعظ استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان معتقد است: در سال ۱۴۰۲ هم بخش صنعت، کشاورزی، خدمات و ساختمان و البته حوزه نفت دارای نرخ رشد اقتصادی مثبتی شده اند، البته نرخ رشد اقتصادی بخش نفت بیشتر است پس نرخ رشد اقتصادی صنایع در بخش های اصلی نرخ رشد بالایی دارند که به خاطر فعال شدن واحدهای تولیدی طی ماه های اخیر بوده است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: یک پیش بینی این است که این نرخ رشد بالا در سال ۱۴۰۲ حتی عددی بیشتر از پیش بینی بانک جهانی خواهد بود و رشد اقتصادی با تداوم سیاست های مرتبط با تولید یعنی حامی تولید همچنان در اقتصاد ایران تداوم می یابد.

محمد واعظ در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: آنچه دراین موضوع حائز اهمیت است اینکه دولت باید در راستای شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید بیشتر بکوشد چرا که تحقق رشد تولید زمینه ساز تحقق سایر وعده ها در افزایش امنیت و رشد اقتصادی است که جامعه ایران به شدت تشنه چنین وضعیتی است.

۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 48049

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha