نرخ دلار غیر رسمی در کانال ۴۹ هزار تومانی/ پیش‌بینی قیمت ارز تا پایان سال

نرخ دلار غیررسمی در ادامه روند کاهشی خود در معاملات امروز وارد کانال ۴۹ هزار تومانی شد و انتظار ادامه روند کاهشی آن وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار ایبنا، نرخ ارز و بازارهای مالی بسیاری از کشورهای جهان و به خصوص کشورهای آسیایی با شروع جنگ میان فلسطین و رژیم اشغالگر صیهونیستی با نوساناتی رو به رو شد. این اتفاق بر نرخ دلار در بازار غیررسمی ایران نیز اثرگذار بود. دلالان بازار ارز با دمیدن بر آتش انتظارات هیجانی قصد افزایش غیرمنطقی نرخ و نوسان‌گیری از آن را داشتند. اما تحلیل کارشناسان و اقتصاددانان از چنین شرایطی افزایش موقتی و زودگذر بود و پیشنهاد می‌کردند که مردم تحت تاثیر هیجانات قرار نگیرند و از ورود هیحانی به بازارها خودداری کنند.

در شرایطی که یک خبر سیاسی منفی وارد بازار ارز غیررسمی کشور می‌شود، دلالان سعی می‌کنند از شرایط به وجود آمده برای نوسان‌گیری و کسب سود استفاده کنند. پس از آغاز حمله طوفان‌الاقصی با تحلیل‌های غلط و ضد و نقیضی از افزایش نرخ ارز و شروع یک شوک تورمی در اقتصاد کشور رو به رو شدیم و این در حالیست که هیچکدام از شاخص‌های اقتصادی کشور روایتگر چنین پدیده‌ای نیستند.

به هر حال در شرایط هیجانی پس از شروع جنگ، نرخ دلار تا مرز ۵۴ هزار و ۳۰۰ تومانی نیز رسید، اما پس از گذشت چند روز از جنگ و فروکش کردن هیجانات، روند کاهشی بازار ارز آغار شد و نرخ‌ها در حال بازگشت به سطح قبلی است که نسبت به متغیرهای بنیادین اقتصاد کشور یک تعادل منطقی خواهد بود.

بازگشت دلار به دامنه ۴۰ هزار تومانی در بازار غیررسمی

مشاهدات میدانی خبرنگار ایبنا از معاملات بازار غیررسمی دلار در محدوده میدان فردوسی نشان می‌دهد که نرخ دلار در معاملات امروز روند کاهشی را طی کرده و وارد کانال ۴۹ هزار تومانی شده است. در حال حاضر فشار عرضه و کم بودن تقاضا در بازار غیررسمی ارز، نرخ دلار را به پائین هل می‌دهد و بیشتر افراد فروشنده هستند تا خریدار.

در معاملات امروز بازار غیررسمی ارز، بالاترین قیمت خرید دلار ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. نرخ دلار کانال‌های تلگرامی نیز امروز به کف کانال ۵۰ هزار تومانی رسید و در حال ورود به دامنه ۴۰ هزار تومانی است.

سیگنال‌های مثبت به بازار ارز برای کاهش بیشتر

روز گذشته دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل با ارسال یادداشتی به کشورهای عضو ملل متحد، پایان تحریم‌های این نهاد علیه ایران را به طور رسمی اعلام کرد. این سیگنال کاهشی از روز گذشته که به بازار رسیده نرخ دلار را در روند کاهشی حفظ کرده است.

روند جنگ میان فلسطین و رژیم صیهونیستی نیز به طوری پیش رفته است که حجمه سنگینی از انتقادات و اعتراضات را در سراسر دنیا به سوی رژیم اشغالگر اسرائیل و طرفدارانش، به خصوص آمریکا، روانه کرده است. بسیاری از کشورهای جهان نتوانستند چشم خود را بروی جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس ببندند و شاهد اعتراضات و تظاهرات گسترده علیه این اقدامات هستیم.

ایران نیز در حال حاضر بهترین موضع ممکن را نسبت به این مسئله اتخاذ کرده و همزمان با دیگر کشورها اعتراض شدید خود را نسبت به این تجاوز آشکار اعلام کرده است.

در ماه‌های اخیر صحبت‌هایی از سوی بسیاری از کارشناسان و مسئولان ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی مطرح شده که نشان می‌دهد تحریم‌های ظالمانه علیه ایران با شکست مواجه شده و دیگر اثر منفی و شکننده‌ای بر اقتصاد ایران ندارد.

یکی از علائم بی‌اثر شدن تحریم‌ها بهبود روابط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای جهان است. بهبود روابط ایران با کشورهایی مثل چین، روسیه، عربستان، قطر و بسیاری از دیگر کشورهای عضو اتحادیه آسه‌آن، سازمان شانگ‌های و گروه بریکس موجب تغییر رویکرد دیگر کشورها نسبت به ایران و تغییر رویه سیاسی می‌شود.

علاوه بر بهبود روابط خارجی کشور، مهمترین شاخص‌های اقتصادی نیز روایتگر بهبود و رشد اقتصادی کشور است. ثبت رشد اقتصادی ۶.۲ درصدی و رشد ۹.۴ درصدی صادرات کشور در بهار امسال و مثبت بودن رشد اقتصادی کشور در ۸ فصل متوالی نشان از چشم‌انداز مثبت اقتصاد ایران دارد.

رشد نقدینگی کشور ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ماه امسال به ۲۹.۶ درصد رسیده و در دو سال اخیر در دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی ۱۳.۶ واحد کمتر شده است. از طرفی نیز نرخ تورم نقطه به نقطه که در فروردین امسال ۵۵.۵ درصد بود در شهریور ماه ۱۶ واحد درصد کمتر شده و به ۳۹.۵ درصد رسیده است که سریع‌ترین کاهش تورم در سال‌های اخیر است.

این آمار و ارقام و تحلیل‌های کارشناسان و اقتصاددانان حاکی از آن است که اقتصاد ایران در مسیر افزایش رشد اقتصادی همراه با کاهش تورم قرار دارد و با اقداماتی که دولت سیزدهم در جهت بهبود روابط خارجی و آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران انجام داده است، انتظار می‌رود روند کاهشی نرخ دلار در روزها و ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 48296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha