کاهش ملایم نرخ میلگرد و پروفیل در بازار آزاد/ نبشی و تیرآهن روی شیب تند نزولی

در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد ثبات نسبی برخی انواع میلگرد آجدار و افت ۵۰ تا ۲۰۰ تومانی برخی انواع دیگر آن هستیم.

 گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،امروز نرخ دلار در بازار آزاد ابتدا به صورت ثابت حدود ۲۸ هزار تومان اعلام شد و رفته‌رفته با سرعتی بالا در مسیر نزولی گام برداشت؛ به نحوی که اکنون آخرین قیمت دلار نقدی در بازار آزاد با افت هزار تومانی حدود ۲۷ هزار تومان اعلام شده است. در این شرایط، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، قیمت انواع مقاطع فولادی نیز در ادامه روند نزولی هفته گذشته، امروز هم رو به سقوط گذاشته که در این میان سرعت افت نرخ انواع نبشی، ناودانی و تیرآهن از شیب نزولی قیمت انواع میلگرد و محصولات حوزه قوطی و پروفیل بیشتر است. به نحوی که قیمت عمده انواع میلگرد و پروفیل یا ثابت مانده یا بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش یافته است، اما در میان قیمت انواع تیرآهن و محصولات حوزه نبشی و ناودانی حتی بعضا ریزش‌های ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومانی نیز نسبت به نرخ‌های اعلامی روز پنجشنبه مشاهده می‌شود.

در این شرایط، به نظر می‌رسد که تقویت بیش از پیش احتمال پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا بیشترین تاثیر را در کاهش نسبتا شدید قیمت امروز دلار در بازار آزاد گذاشته است. البته نباید از تداوم نزدیکی نرخ دلار نیمایی به دلار آزاد برای ایجاد جذابیت جهت بازگرداندن ارزهای حاصل از صادرات از سوی بانک مرکزی نیز غافل شد؛ به گونه‌ای که اکنون میانگین موزون هفتگی نرخ حواله‌جات دلار نیمایی تنها حدود ۳۵۰ تومان از آخرین قیمت دلار نقدی کمتر است و به نظر می‌رسد بانک مرکزی با در پیش گرفتن این سیاست و سوار شدن روی جو روانی مثبت بازار بر اثر تقویت احتمال پیروزی بایدن توانسته است در هفته‌های اخیر تا حدودی در کاهش نرخ ارز موفق عمل کند.

همچنین نباید از این نکته نیز غافل شد که امروز هم به روال همیشگی بخش قابل توجهی از نوردکاران بخصوص تولیدکنندگان میلگرد در برابر کاهش بیشتر نرخ‌هایشان مقاومت می‌کنند و هنوز هم بر قیمت‌های نجومی بالای ۱۳ هزار تومان با وجود کاهش نسبتا شدید نرخ دلار در روز جاری اصرار دارند. این دسته از نوردکاران که خوب بلدند در روزهای افزایشی نرخ دلار، با نگاه به تابلوی صرافی‌ها قیمت‌های چهارم و پنجم اعلام کنند، امروز هم مانند دیگر روزهای کاهشی دلار فقط یک بار اعلام قیمت کرده‌اند و چون این کار را در ساعت‌های ابتدایی صبح یعنی زمانی که نرخ دلار در بازار آزاد ثابت اعلام شده بود، انجام داده‌اند، بخش زیادی از آنها قیمت‌هایشان را ثابت نگه داشته و برخی نیز فقط ۵۰ یا ۱۰۰ تومان تعدیل قیمت کرده‌اند.

در این شرایط، با توجه به تداوم رشد نسبی نرخ میانگین موزون هفتگی حواله‌جات دلار در سامانه نیما تا امروز و ثبات نسبی قیمت میلگرد صادراتی CIS در هفته گذشته، انتظار این است که قیمت پایه مقاطع فولادی در بورس کالا در عرضه روز چهارشنبه حتی کمی بیشتر از قمیت‌های هفته گذشته اعلام شود؛ حال در این صورت با توجه به احتمال تداوم افت قیمت این مقاطع در بازار آزاد حتی در صورت ثبات نسبی نرخ دلار، قطعا قیمت پایه مقاطع بورسی از بازار آزاد بیشتر خواهد شد و این اتفاق می‌تواند مانند هفته گذشته، مقاطع فولادی را در بورس کالا بدون مشتری بگذارد؛ مگر این که بزرگان این حوزه این بار با تصمیمی خردمندانه نرخ پایه محصولات خود در بورس کالا را با تخفیف قابل توجهی نسبت به فرمول تنظیم بازاری اعلام کنند تا هم ارزانی به بازار میلگرد بازگردد و هم رونق به تولید محصولات این کارخانجات.

هم‌اکنون (ساعت ۱۴:۳۰ روز شنبه ۱۰ آبان) در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد ثبات نسبی برخی انواع میلگرد آجدار و افت ۵۰ تا ۲۰۰ تومانی برخی انواع دیگر آن هستیم. امروز اما عمده تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی روی خوشی به کاهش قیمت‌ها نشان داده‌اند و ریزش محسوس ۳۰۰ تا ۶۰۰ و حتی بعضا ۸۰۰ تومانی در میان نرخ‌های اعلامی تولیدکنندگان این حوزه مشاهده می‌شود. در این میان با وجود بیشتر تولیدکنندگان تیرآهن کیلویی نیز دست به کاهش قیمت‌های نسبتا شدید زده‌اند و افت ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومانی در نرخ انواع تیرآهن دیده می‌شود. قیمت تیرآهن ذوبی نیز بسته به سایز غالبا بین ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان کاهش یافته و البته قیمت برخی سایزهای آن هم ثابت اعلام شده است. در این میان، برخی تولیدکنندگان محصولات حوزه قوطی و پروفیل نیز تغییر خاصی در نرخ‌هایشان ایجاد نکرده‌اند و برخی هم ۱۰۰ تا ۲۰۰ و بعضا ۴۰۰ تومان نرخ محصولات خود را را کاهش داده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: فولادبان

۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 4773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha