بازار آهن همچنان در کوره داغ گرانی

نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد نیز همچنان پرشتاب به سمت ارقام نجومی جدیدتر پرواز می‌کند و امروز هم مثل دیروز قیمت میلگرد آجدار و سایر مقاطع با افزایشی افسارگسیخته مواجه شده است و بازار آهن همچنان در کوره گرانی داغ می‌شود. به نحوی که متوسط نرخ میلگرد آجدار (پایه ۱۴) بار دیگر در حال نزدیک شدن به رکورد تاریخی ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان است و با این شرایط این امکان وجود دارد که در روزهای آینده نرخ میلگرد حتی با عبور از رکورد سی‌ام تیرماه رکوردی جدیدتر را هم به ثبت برساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فولادبان ; در حالی که امروز کمی از شیب افزایش نرخ دلار کاسته شد، اما همچنان این ارز آژیرکشان در مسیر صعودی به پیش می‌رود و همین الان دلار نقدی با افزایش ۲۰۰ تومانی در حال عبور از مرز ۲۷ هزار تومانی است، اما با این وجود نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد نیز همچنان پرشتاب به سمت ارقام نجومی جدیدتر پرواز می‌کند و امروز هم مثل دیروز قیمت میلگرد آجدار و سایر مقاطع با افزایشی افسارگسیخته مواجه شده است و بازار آهن همچنان در کوره گرانی داغ می‌شود. به نحوی که متوسط نرخ میلگرد آجدار (پایه ۱۴) بار دیگر در حال نزدیک شدن به رکورد تاریخی ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان است و با این شرایط این امکان وجود دارد که در روزهای آینده نرخ میلگرد حتی با عبور از رکورد سی‌ام تیرماه رکوردی جدیدتر را هم به ثبت برساند. این در حالی است که شیب رشد قیمت دلار نیمایی بسیار کمتر از شیب افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد است و اکنون برخی کارشناسان بازار فولاد فولاد، حباب موجود در قیمت میلگرد را حتی تا ۱۳۰۰ تومان هم برآورد کرده‌اند. 

 در همین حال، امروز در حالی حدود ۱۹ هزار تن از انواع ورق فولادی در بورس کالا عرضه شد که بازهم حدود ۹ هزار تن از این عرضه به صورت مچینگ انجام شد. نکته دیگر این که همچنان تقریبا فقط یک شرکت مهم تولیدکننده ورق محصولاتشان را به بورس کالا می‌آورند و سایر تولیدکنندگان این بازار هم از عرضه ورق به اندازه کف تعیین‌شده از سوی ستاد تنظیم بازار طفره می‌روند. ضمن این که حجم عرضه امروز ورق در مجموع عرضه‌های سلف، نقدی و مچینگ کمتر از ۴۰ درصد دوشنبه هفته پیش بود و همین مساله قطعا می‌تواند به تشنه‌تر شدن تولیدکنندگان قوطی و پروفیل به مواد اولیه و در نتیجه افزایش قیمت‌ها در روز جاری دامن بزند. همچنین امروز میانگین ساده قیمت انواع ورق سرد حدود ۳۶ درصد نسبت به قیمت پایه رشد داشت و نرخ بدون احتساب مالیات آن از مرز تاریخی ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان هم بالاتر رفت. حالا در این شرایط، چه معاملات ورق سرد باطل شود، چه نشود، این رشد نجومی قیمت ورق سرد سیگنال افزایش قیمت شدیدی را به محصولات پایین‌دستی تولیدشده در این حوزه می‌دهد. 

  براساس آخرین قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد افزایش ۱۷۰ تا حتی ۴۴۰ تومانی بیشتر انواع میلگرد آجدار هستیم و البته بازار فروش محصولات حوزه نبشی و ناودانی که دیروز نرخ‌های آن به طور متوسط حدود ۳۰۰ تومان بالاتر رفته بود، امروز کمی آرام‌تر شده است و در قیمت‌های این محصولات عمدتا رشد ۱۰۰ تا ۲۵۰ تومانی مشاهده می‌شود. امروز همچنین برخی انواع تیرآهن کیلویی نیز حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان رشد داشته داشته‌اند و البته برخی تولیدکنندگان این حوزه هم در روز جاری از فروش محصولاتشان دست کشیده‌اند. در این میان، بازار محصولات حوزه قوطی و پروفیل نیز همچنان داغ است و با وجود نوسانات محدود برخی نرخ‌ها، بیشتر قیمت‌ها بین ۴۵۰ تا ۸۵۰ تومان رشد داشته‌اند.

۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 1191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha